آل سعود، صهیونیست ها و دولتمردان ترکیه دست در دست هم علیه ایران

10:24 - 09 دی 1394
کد خبر: ۱۱۵۴۱۱
خبرگزاری میزان - رجب طیب اردوغان امروز به عربستان سعودی رفت تا با ملک سلمان پادشاه سعودی درباره تحولات و بحران های منطقه که ترکیه و عربستان مهمترین عامل بروز آنها هستند، مذاکره کند. رایزنی های این دو و نتایج به دست آمده از این گفت گوها، بر روی تحولات و بحران ها غرب آسیا تأثیر می گذارد.
به گزارش گروه بین الملل ، پس از مدت ها پیشروی و پیروزی برای گروه های تروریستی تکفیری تحت حمایت آل سعود و دولتمردان ترکیه، شکست های سنگین آنها در سوریه و عراق حامیان منطقه ای تروریست ها را دستپاچه کرده است.

این دستپاچگی باعث شده تا رایزنی های گسترده ای از سوی آنها شکل بگیرد، به گونه ای که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای دست بوسی و ابراز تبعیت از رژیم سعودی، به این کشور سفر کرده تا درباره موضوعات مهم منطقه با ملک سلمان گفت وگو کند و با اتخاذ تصمیمات تازه درباره اوضاع منطقه، فتنه ای دیگر را تدارک ببینند.

باز پس گیری مناطق زیادی از خاک عراق از چنگ تروریست های تکفیری به دست نیروهای عراقی، شکست های سنگین تروریست های تکفیری در سوریه و بازپس گیری مناطق زیادی از سوریه از سوی ارتش این کشور، شکستی جبران ناپذیر برای سران کشورهایی همچون ترکیه و عربستان است.

در یمن نیز ارتش و نیروهای مردمی با مقاومت جانانه خود توانسته اند ضربات سنگینی را بر پیکر ارتش رژیم سعودی و دیگر همپیمانان او در حمله به یمن، وارد کنند.

داود اوغلو نخست وزیر ترکیه هم راهی صربستان شده است تا شاید بتواند از این کشور که یکی از کشورهای اروپایی با مناسبات خوب است، بهره ببرد و در اقداماتی که در منطقه انجام می دهد صربستان را هم حامی خود گرداند.

اما پیش از سفر داود اوغلو نخست وزیر ترکیه به صربستان، رئیس جمهوری این کشور در گفت وگو با اسپوتنیک گفت: تصمیم ترکیه برای سرنگون کردن هواپیمای جنگنده سوخو ۲۴ روسیه تلاشی برای کشاندن کشورهای عضو ناتو به یک جنگ تمام عیار با روسیه بر سر سوریه بوده است.

رئیس جمهور صربستان اظهار داشت: مردم سوریه باید برای انتخاب دولت خود در یک انتخاب عادلانه، آزاد باشند، به جای اینکه دولت سوریه با دخالت خارجی به قدرت برسد. مسأله نقش بشار اسد در آینده سوریه یک اختلاف اساسی و عمده به شمار می‌رود.

این موضع گیری از سوی تومیسلاو نیکولیچ رئیس جمهوری صربستان همه پیش زمینه های داود اوغلو را به هم ریخت. کشورهای اروپایی عضو ناتو به خوبی نسبت به نیت ترکیه از اقدامات نابخردانه مقامات آنها در بحران های منطقه آگاه هستند و اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسیه را به خوبی تحلیل کرده اند و می دانند که چنین اقدامی برای باز کردن پای ناتو به درگیری ترکیه با روسیه است.

اما ترکیه باید بداند که ناتو و اتحادیه اروپا خود را فدای ترکیه در مقابله با روسیه نخواهد کرد چرا که به خوبی می دانند با شرایطی که اکنون دارند، توان مقابله با روسیه بسیار برای آنها گران تمام خواهد شد.

اما سفر اردوغان به عربستان می تواند برای ترکیه دستاوردهایی داشته باشد. البته عربستان اکنون به خاطر اوضاع اقتصادی که خود مسبب آن است، شاید نتواند ترکیه را ساپورت مالی کند. اکنون رژیم سعوی به خاطر توطئه کاهش قیمت نفت برای فشار به ایران، خود دچار کسر بودجه شدید شده است به همین خاطر اقدام به افزایش 50 درصدی قیمت بنزین کرده و مالیات ها را هم به شدت افزایش داده است. به همین خاطر شاید نتواند به ترکیه کمک مالی کند.

ترکیه خود اکنون به خاطر شکرآب شدن روابطش با روسیه به خاطر سرنگون کردن جنگنده بمب افکن سوخو 24 روسیه با قهر پوتین روبرو شده است. تحریم هایی که روسیه علیه ترکیه اعمال کرده اوضاع اقتصادی این کشور را تحت تأثیر قرار داده و به هم ریخته است.

سفرهای مقامات ترکیه به همین خاطر است تا بتواند برای ادامه سیاست های خود یارگیری کند. این سفرها ادامه خواهد داشت و به احتمال زیاد سفری هم از سوی یکی از مقامات ترکیه به سرزمین های اشغالی انجام خواهد شد. شاید هم یکی از مسئولین رژیم صهیونیستی به ترکیه سفر کند.

پس از تحولات منطقه و بحران های ایجاد شده، مقامات دولت ترکیه سعی کردند تا روابط خود را با رژیم صهیونیستی بهبود بخشند. روابط این دو پس از ماجرای حمله نیروهای نظامی اسرائیل به کشتی مرمره که حامل کمک های انسان دوستانه مردم ترکیه به مردم غزه بود، تیره شد.

روابط دو دولت ترکیه و اسرائیل قطع نشده بود و در طی سال ها پس از اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه کشتی مرمره همچنان ادامه داشت و تنها سطح روابط پایین آمده بود اما اکنون مقامات دو دولت تلاش بسیاری دارند تا مناسبات خود را از سطح عادی هم ارتقاء دهند.

ائتلاف ترکیه؛ عربستان و اسرائیل، یک ائتلافی خواهد بود علیه همگرایی و همبستگی میان ایران، عراق، سوریه، یمن، حزب الله لبنان و حتی روسیه. چنین ائتلافی برای حمایت هر چه بیشتر از تروریست های فعال در منطقه به ویژه در سویه و عراق است که در حال شکست هستند.

اما این ائتلاف بیشتر برای دشمنی با جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است. این ائتلاف در صدد است تا بتواند برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه را به جمع خود اضافه کند تا توان ائتلاف را بالا ببرد.

نکته جالب این اتفاق این است که کشورهای عربی منطقه همچنان دو به شک باقی مانده اند که آیا به ائتلاف ضد ایرانی با محوریت اسرائیل، ترکیه و آل سعود بپیوندند یا نه؟ برخی از آنها بی طرفی را اتخاذ کرده اند و برخی هم خواهان روابطی دوستانه با جمهوری اسلامی ایران هستند اما در منطقه کشورهایی هستند که اگر آشکارا با این ائتلاف ضد ایرانی همکاری نمی کنند اما پنهانی دست به این کار زده اند که البته دم خروس آن نمایان هم شده است.

اما اقداماتی که از سوی برخی سران کشورهای منطقه با محوریت آمریکا و اسرائیل انجام می شود، اتفاقاً نظر مردم کشورهای اسلامی را به جبهه مقاومت جلب می کند، چرا که اکنون حقانیت این جبهه هر چه بیشتر برای مسلمانان آشکارتر شده است.

با همه دشمنی های آل سعود و ترکیه با جبهه مقاومت در همگرایی با رژیم اسرائیل، مردم مسلمان کشورهای اسلامی چه شیعه و چه سنی آیا می توانند همه حمایت های آنها از ترویرست ها و جنایاتی که آل سعود با همراهی دولتمردان ترکیه در منطقه به ویژه یمن، سوریه، عراق و بحرین مرتکب شده اند، فراموش کنند؟ آیا مردم کشورهای اسلامی می توانند اتحاد و برقراری روابط دوستانه عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی را نادیده بگیرند؟



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *