پیشرفت‌های حوزه علمیه به برکت انقلاب اسلامی است

3:50 - 27 آذر 1394
کد خبر: ۱۱۰۴۵۶
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
خبرگزاری میزان-رئیس موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به پیشرفت‌های حوزه علمیه بعد از انقلاب در زمینهٔ تولید مقالات و کتاب‌های علمی و دینی، گفت: امروزه شاهد چاپ کتاب‌های ۴۰ جلدی در زمینهٔ‌های معرفتی و اخلاقی از سوی فضلای حوزه علمیه هستیم که نشان از برکت انقلاب است.
به گزارش گروه سیاسی میزان، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در همایش تجلیل از پژوهشگران حوزه علمیه که در موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به لزوم شکرگزاری از نعمت‌های الهی و بندگان خدا به‌عنوان واسطه‌های نعمت، اظهار داشت: از بهترین برکت‌هایی که در سایه انقلاب اسلامی نصیب مردم ایران، مسلمان جهان و حتی جامعه بشریت شده است، دستاوردهای علمی و معنوی ایران اسلامی در این 37 سال پس از انقلاب است.

عضو مجلس خبرگان بابیان "اگر بخواهیم تصور درستی از ارزش این نعمت‌ها داشته باشیم، باید این دو دوره از تاریخ  را با هم مقایسه کرد"، افزود: در دوران پهلوی دوم یکی از بهترین افتخارات حوزه علمیه چاپ مقاله طلبه‌ها در نشریه‌ها و مجله‌ها بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اولین موفقیت‌های حوزه علمیه قم در آن سال‌ها انتشار مجله «مکتب اسلام» باهمت برخی از بزرگان حوزه مانند امام موسی صدر بود که به‌صورت ماهانه به چاپ می‌رسید. اگرچه مطالب این نشریه دارای سطح علمی بالایی نبود اما انتشار مجله‌ای بانام حوزه علمیه نشان از پیشرفت و برای روحانیت باعث افتخار بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به پیشرفت‌های حوزه علمیه بعد از انقلاب در زمینهٔ تولید مقالات و کتاب‌های علمی و دینی، تصریح کرد: امروزه شاهد چاپ کتاب‌های 40 جلدی در زمینهٔ های معرفتی و اخلاقی از سوی فضلای حوزه علمیه هستیم که نشان از برکت انقلاب اسلامی دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: آثار پژوهشی طلاب به همان اندازه که از نظر کمّی پیشرفت دارد ازنظر کیفی و عمق مطالب و تحقیق و پژوهش دارای سطح مطلوبی است.

عضو مجلس خبرگان بابیان اینکه یکی از ستارگان برجسته حوزه علمیه درزمینهٔ تحقیق و پژوهش شهید مطهری بود، عنوان کرد: شهید مطهری در همه ابعاد علمی و تحقیقاتی صاحب سخن بودند اما برجسته‌ترین بُعد علمی ایشان آثارش در زمینهٔ فلسفه بود و پاورقی‌های شهید مطهری(ره) در اصول فلسفه جز اولین کتاب‌هایی بود که در این خصوص به چاپ رسید.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: قبل از ایشان سابقه نداشت یک روحانی در خصوص  فلسفه روز کتاب بنویسد درحالی‌که تنها منبع تحقیق‌های ایشان برای بررسی مکاتب فلسفی جهان، کتاب «سیر حکمت در اروپا» بود که آن کتاب نیز از زبان فرانسه ترجمه‌شده بود که این موضوع نشان‌دهنده آن بود که جامعه ایران در آن زمان منبعی برای معرفی ده‌ها مکتب فلسفی جهان به‌جز یک کتاب ترجمه‌ای نداشت.

وی با اشاره به دست آورده‌ای انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) و یارانش خاطرنشان کرد: حوزه علمیه به‌جایی رسیده است که روحانیون در مقوله فلسفه نیز می‌توانند به خلق اثر بپردازند به‌نحوی‌که هرسال ده‌ها کتاب در زمینهٔ عمیق‌ترین مباحث علمی و فلسفی و نقد مکاتب الحادی نوشته می‌شود و بسیاری از این آثار در مهم‌ترین دانشگاه‌های اروپا در مقطع دکترای فلسفه تدریس می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی بابیان اینکه تحقیقات حوزویان در زمینهٔ فلسفه کم‌تر از تحقیقات انرژی هسته‌ای نیست، افزود:یکی از ابزارهای افزایش نعمت بر اساس آیات قرآن شکرگزاری است و (وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ) یک اعلام قطعی و مؤکد و بدون استثنا است، ما نگرانیم بعضی از هم لباس‌های ما ناشکری کنند و قدر انقلاب را ندانند.

عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: بنده و امثال بنده مرهون تعالیم علامه طباطبایی(ره) هستیم چراکه ایشان ابتکارهای فراوانی برای حوزه علمیه داشتند.شخصیت برجسته ایشان، جامعیت در عقل و نقل، اهتمام به احیای معارف قرآن و سنت و رفتار وی بر اساس آیات و روایات آن‌قدر آموزنده بود که مرحوم صدوقی(ره) می‌گفت "اگر علامه طباطبایی از حوزه علمیه قم جدا شوند چندان امتیازی برای قم باقی نمی‌ماند".

انتهای پیام/


ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
0
0
خیلی متشکریم از این همه زحمت / شما نبودید هیچی ...مملکت هم نبود
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *