جاش ارنست: موضوع آزمايش های موشکی ايران را دنبال می کنیم

8:25 - 24 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۹۴۷۵
خبرگزاری میزان- سخنگوی کاخ سفید گفت: گزارش های متفاوتی در باره آزمایش موشک بالستیک ایران منتشر شده است و گزارش ها نشان می دهد که ایران در مورد آزمایش موشک های بالستیک خود آشکار عمل می کند. ما این موضوع را دنبال می کنیم.
بدون همکاری با روسیه پیشرفت دیپلماتیک در مورد سوریه امکان نداشت
به گزارش سرویس بین الملل   به نقل از پایگاه کاخ سفید، جاش ارنست در نشست خبری دوشنبه شب خود بوقت محلی در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره آزمایش موشکی ایران پرسید و گفت شما در گذشته این موضوعات را از مساله توافق هسته ای جدا دانسته اید، نظر کاخ سفید درباره این آزمایش های موشکی چیست؟ گفت: گزارش ها متفاوتی درباره آزمایش موشک بالستیک ایران منتشر شده است.

وی افزود: گزارش هایی که در ابتدای تابستان امسال منتشر شد نشان می داد که ایران در خصوص آزمایش موشک بالستیک خود آشکار عمل کرد و آمریکا نیز به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه و نگرانی خود را در این خصوص مطرح و فرایندی را در شورای امنیت علیه این اقدامات ایران شروع کرد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: بسیاری از افرادی که در این آزمایش موشکی دست داشتند، هم اکنون نیز هدف تحریم های عمده اقتصادی هستند که آمریکا وضع کرده است و رئیس جمهور نیز در اوایل تابستان امسال، با سران شورای همکاری خلیج (فارس) در کمپ دیوید صحبت کرد.

وی ادامه داد کانون بسیاری از تلاش های درباره اقدام مشترک آمریکا با شرکای خود در منطقه در خصوص مقابله با برنامه موشک های بالستیک ایران و کاهش خطری بود که این مساله علیه آمریکا، منافعمان و شرکا و متحدان منطقه ای داشت. این چیزی است که رئیس جمهور مدت هاست به آن توجه دارد.

وی در ادامه گفت : افزون بر همه اینها، گزارش های جدیدتر درباره آزمایش احتمالی موشک بالستیک ایران، باید گفت این چیزی نیست که ایران علنی آن را اعلام کرده باشد و باور دارم چیزی نیست که در این نقطه، آن را تایید کرده باشیم یا گفته باشیم که از این گزارش ها اطلاع داریم و به گزارش های مختلف در این خصوص نگاه می کنیم.

سخنگوی کاخ سفید درباره نامه به رئیس جمهور در خصوص واکنش به این آزمایش ها گفت : من از این نامه اطلاعی ندارم و برای من شگفت آور خواهد بود که بدانم چنین نامه ای به کاخ سفید رسیده باشد. اگر منظور شما گزارش ها از آزمایش جدید موشک بالستیک باشد، باید بگویم که ما از این گزارش ها اطلاع داریم و گزارش های مختلف در این خصوص را بررسی می کنیم.

ارنست درباره مخالفت وزارت خارجه آمریکا بازبینی حضور درخواست کنندگان روادید در رسانه های اجتماعی گفت : وزارت امنیت داخلی این گزارش ها را رد کرده است، از این رو درک صحیح از سیاست ها، شما را به این وزارتخانه ارجاع می دهم ولی چیزی که می توانم بگویم این است که آنچه رئیس جمهور خواسته است، بازبینی این برنامه است.

وی درباره روند عملیات علیه داعش و اینکه آیا رئیس جمهور آمریکا از این روند راضی هست یا نه گفت باید بگویم رئیس جمهور تا زمانی که داعش تضعیف و در نهایت نابود نشود، راضی نمی شود. این هدف ماست و تا زمانی که به این هدف نرسیم، رئیس جمهور راضی نمی شود.

وی با برخی از مقامات پنتاگون برای استفاده هر چه بهتر از فرصت به دست آمده صحبت کرده است که به برخی از این موارد نیز اشاره کرده است. همچنین تلاش می شود به اقدامات علیه داعش شدت بیشتری داده شود و برخی تعهدات از شرکای اروپایی نیز نشان از همین امر دارد و ما از آن استقبال می کنیم.

ارنست با اشاره به برخی همکاری های اطلاعاتی برای مقابله با داعش گفت در حمله برای شکار ابوسیاف، لپ تاپ ها، فولدرهای پرونده و شماره های تلفنی به دست آمده است که تحلیل گران اطلاعاتی ما می توانند نگاهی دقیق تر به آن داشته باشند و از آن برای حمله به دیگر سران داعش و نیز زیرساخت های آن استفاده کنند.

هر چه اطلاعات ما درباره عملکرد داعش بیشتر شود، می توان اقدامات بیشتری برای اخلال در آن صورت داد. قطعا این نیز اولویت ماست. پیام این کار ها به مردم آمریکا این است که رئیس جمهور و گروهش برای تضعیف و در نهایت شکست دادن داعش بسیار جدی هستند و وقتی صحبت از بخش های نظامی راهبرد ما مطرح می شود، وی و تیم امنیت ملی اش امروز در پنتاگون دیدار کردند و پیشرفت های مهمی به دست آمده است. چهل درصد از مراکز جمعیتی تحت کنترل داعش دیگر در دست این گروه نیست. مناطقی مهم مانند بیجی و تکریت در دست نیروهای عراق است که با کمک نیروهای ائتلاف ما بازپس گرفته و نیروهای داعش از این مناطق بیرون رانده شدند.

ارنست گفت: همچنین یک راه راهبردی بین رقه و موصل بازپس گرفته شد و نیروهای عراقی موفق به گرفتن سنجار شدند که این هم با کمک نیروهای ائتلاف بود.

وی همچنین حملات هوایی به زیرساخت های داعش، از پای در آوردن سرکردگان داعش و حضور نیروهای ویژه آمریکایی را نمونه ای دیگر از راهبردهای نظامی آمریکا در عراق و سوریه دانست که بخشی از راهبرد کلی آمریکا در مقابله با داعش است.

وی درباره تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی که در سوریه صورت می گیرد گفت برای جزئیات بیشتر و عملیاتی در این خصوص شما را به وزارت دفاع ارجاع می دهم تا درباره تلاش های صورت گرفته برای کاستن از تلفات غیر نظامی توضیح بدهند. باید بگویم که به دستور رئیس جمهور، می بایست تا جایی که می توان از وارد آوردن تلفات غیر نظامی پرهیز شود زیرا کشتار غیر نظامیان باعث نمی شود ما به هدف های خود در عراق و سوریه برسیم زیرا بسیاری از آنان خود قربانیان داعش هستند.

این مقام آمریکایی در بخش دیگری گفت: همانطور که رئیس جمهور نیز گفت، سرکردگان داعش از غیر نظامیان بی گناه به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. این رفتاری نیست که ما بتوانیم با آن کنار بیاییم.

ارنست ادامه داد: رئیس جمهور همچنان خواستار صبر در این خصوص است ولی تا زمانی که داعش تضعیف و نابود نشود، راضی نمی شود. می بایست به اقدامات خود در عراق سرعت و شدت بیشتری بدهیم و این بدان معناست که آمریکا باید به راهبرد خود نگاه کند تا ببیند کدام بخش های آن را می توان سرعت و شدت داد.

همچنین این بدان معناست که اعضای ائتلافمان نیز باید کمک های خود را بیشتر کنند و در همین راستا، شاهد تعهداتی جدید از متحدان اروپایی خود در انگلیس، فرانسه و آلمان هستیم. در عین حال می بایست شاهد تعهدات بیشتر شرکای خود در منطقه نیز باشیم.

وی در ادامه گفت : همچنین می بایست شاهد افزایش بهبود عملکرد نیروهای عراقی نیز باشیم. البته نیروهای عراقی پیشرفت هایی را در اطراف الرمادی به دست آورده اند ولی کارهای بیشتری هست که می توان انجام داد تا اطمینان یابیم نیروهای عراقی توانمندی لازم را برای تامین امنیت کشورشان به دست آورده اند.

سخنگوی کاخ سفید گفت : وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با سران دیگر کشورها که تعهدات مهمی را در این راه داده اند، دیدار می کند. وی گام های دیگری را نیز در نظر دارد که می توانیم و می بایست برداریم.

وی با اشاره به پیشرفت های ارتش عراق در انسجام نیرو، فرماندهی و کنترل و نیز کمک برخی کشورهای دیگر به نیروهای عراقی مانند استرالیا و ایتالیا گفت : بخشی از این مساله نیز به افزایش تلاش های ارتش عراق برای بهبود توانمندی و شمار نیرو بازمی گردد و من اطمینان دارم این موضوعی است که در سفر کارتر، وزیر دفاع، به منطقه بررسی می شود.

وی درباره اینکه آیا تیم خاصی برای شکار ابوبکر بغدادی اختصاص یافته است یا نه گفت : برای این مساله و اینکه آیا منابع خاصی برای این کار اختصاص یافته است یا نه ، شما را به وزارت دفاع ارجاع می دهم ولی باید بگویم که منافع ما در افزایش فشار روی هر کسی هست که در داعش نقش فرماندهی را دارد. ما به دو شکل روی این گروه فشار وارد می کنیم، اول اینکه این فرماندهان را حذف می کنیم و از این رو، داعش می بایست برای جایگزین کردن آنان اقدام کند.

موضوع دوم اینکه فشار عمده ای را بر سران داعش وارد می کنیم و به این شکل، با وجود اینکه از زنده بودن آنان خبر داریم ولی آنها برای حفظ جان خود نمی توانند ارتباط چندانی داشته باشند و تحرک آنان نیز بسیار محدود می شود و به این ترتیب کار توطئه چینی و طراحی برایشان سخت می شود. نقطه قوت تلاش های ما انسجامی است که در کارهای اطلاعاتی، مقابله با تامین مالی و نظامی وجود دارد.

وی گفت: پیشرفت هایی که ما در مسیر دیپلماتیک تا کنون به دست آورده ایم بدون حضور سازنده روس ها امکان پذیر نبود. پیشرفتی که ما برای تعیین جدول زمانی برای آتش بس و گفتگوهای سیاسی تعیین کرده ایم با توجه به هرج و مرجی که پنج سال است در سوریه وجود دارد، گامی مهم است، گامی که فقط با تلاش های جان کری برای نشان دادن نقش رهبری آمریکا میسر می شد تا همه طرف های مرتبط در میز گفتگوها حاضر باشند.

طرف هایی مانند ایران و عربستان که در برخی موارد به صورت ظاهری، گمانه ای و گاه حتی واقعی در برابر همدیگر قرار دارند. همچنین می بایست حضور سازنده روسیه را نیز با خود داشت، کشوری که بعد از فروپاشی شوروی، تنها پایگاه خارج از خاک خود را در سوریه دارد.

انتهای پیام


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *