فهرست کارهای سنگین و پرخطر در "افغانستان" اعلام شد

3:00 - 04 بهمن 1394
کد خبر: ۱۰۹۲۲۳
وزارت‌ بهداشت و کار و امور اجتماعی افغانستان برای اولین بار فهرستی از کارهای شاقه و پر خطر در این کشور را تهیه و اعلام کرده است.
فهرست کارهای سنگین و پرخطر در به گزارش سرویس بین الملل افغانستان کشوری است که در آن بیشترین کارهای شاقه و پرخطر به دلیل  عدم امکانات از سوی کارکران انجام می‌شود و آنها با کمترین دستمزدی و بدون امتیاز خاص مشغول به کار می‌شوند.
 
وزارت‌ بهداشت و کار افغانستان برای اولین بار در این کشور فهرستی از کارهای شاقه و پر خطر را تهیه و اعلام کرده است.
 
مقام‌های وزارت بهداشت و درمان و کار و امور اجتماعی می‌گویند، 244 کار شاقه و پرخطر به همراه حقوق آنها تثبیت شده و بعد از تصویب اجرا خواهد شد.
 
«احمدشاه صالحی» معاون وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید برای کسانی‌ که مشغول کارهای سنگین هستند، 3 نوع امتیاز در نظر گرفته شده است، ساعت‌های کاری آنها از 40 به 30 ساعت در هفته کاهش یافته، روزهای مرخصیشان از 20 به 30 روز در سال افزایش داده خواهد شد و پرداخت هزینه امتیازی نیز برای آنها در نظرگرفته می‌شود.
 
فهرست کارهایی سخت و طاقت‌فرسا، کارفرمایان را مکلف به رعایت آن می‌سازد.
 
به گفته‌ معاون وزارت کار و امور اجتماعی، فهرست کارهای سخت به لحاظ فیزیکی و جسمی  روانی که به سلامت کارگران ضرر بر‌ساند ترتیب شده است و در آن به ویژگی‌های زیان و عوامل آن نیز توجه شده است.
 
افق نوشت: همچنین در این فهرست کارهای سنگین از لحاظ میزان سنگینی و زیان‌رسانی  جسمی و روانی به 3 گروه بالقوه، متوسط و بالا دسته بندی شده است.
 
به گفته معاون وزارت کار، کارفرمایان مکلفند که در محیط کاری شرایط مناسبی برای سلامت و ایمنی کارگران فراهم کند، وضعیت‌ غذایی و جلوگیری از بیماری‌های گوناگون و درمان کارگران و خدمات صحیح رایگان از وظایف کارفرمایان در قبال کارگران است.
 
همچنین وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان به کار فرمایان هشدار داده که درکارهای پرخطر زنان و کودکان را استخدام نکنند.
 
/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *