اجرای راه آهن ایران - آذربایجان در یک سال
به گزارش ، محمود واعظی و شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، روسای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در این نشست که در آستارای جمهوری آذربایجان برگزار شد، احداث خط اهن 10 کیلومتری را که 8 کیلومتر آن در خاک جمهوری آذربایجان و دو کیلومتر آن در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران انجام می شود بررسی کردند.

با نهایی شدن این مذاکرات و احداث این بخش مهم ریلی؛ خط آهن جمهوری آذربایجان به خط آهن کشورمان در آستارای ایران متصل و گامی مهم در خصوص حمل و نقل منطقه ای برداشته می شود.

همزمان با آغاز احداث این طرح، پل راه آهن در مرز دو کشور و پایانه بزرگ بار و کالا در آستارای ایران نیز احداث می شود.

تصمیم گیری در خصوص چگونگی اجرای راه آهن رشت – آستارا از دیگر موضوعات مطرح در این نشست بود.

دو طرف همچنین در این نشست چهار کمیته تخصصی در زمینه راه آهن، حمل و نقل جاده ای، گمرک و کمیته سد خدا آفرین و قیزقلعه سی تشکیل و مقرر کردند این کمیته ها در اسرع وقت اسناد حقوقی لازم را برای امضای بین مقامات دو کشور تهیه کنند.

محسن پور سید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه آهن شمال - جنوب شامل 376 کیلومتر در خاک ایران و 8 کیلومتر در خاک آذربایجان است که 200 کیلومتر از 376 کیلومتر واقع در خاک کشورمان در مسیر قزوین رشت در حال احداث بوده و هم اکنون 70درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: با تکمیل راه آهن قزوین - رشت - آستارا و اتصال آن به راه آهن جمهوری آذربایجان امکان دسترسی کشورهای منطقه قفقاز، روسیه و اروپا از طریق استان گیلان به آب های گرم خلیج فارس و اقیانوس هند فراهم و همچنین کریدور شمال - جنوب تکمیل خواد شد.

اتصال راه آهن بین دو کشور فضای جدیدی را در توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی کشورمان با کشورهای همسایه شمالی به وجود خواهد آورد.

برای اجرای این طرح ریلی تقریبا یک سال زمان در نظر گرفته شده است.