نمایندگان مجلس با توجه به منافع منطقهای، دنبال منافع ملی را نمیگیرند، نیاز به تشکیل مجلس دوم، با اختیار قانون گذاری ملی داریم.نیاز به تشکیل مجلس دوم، با اختیار قانون گذاری ملی داریم
ما به تشکیل یک مجلس دیگر با عضویت خبرگان و نخبگان کشور آن هم با نگاه کامل به مسائل و منافع ملی در نظام قانونگذاری کشور نیاز داریم، زیرا نمایندگان خانه ملت، با دید منطقهای و صنفی، دستشان زیر تیغ مردم حوزه انتخابی خود است، نه اینکه نخواهند دید ملی داشته باشند، بلکه پیرو تضادهای بین منافع ملی و منطقهای، متأسفانه نمایندگان مجلس با توجه به منافع منطقهای، دنبال منافع ملی را نمیگیرند.به تشکیل یک مجلس دیگر با عضویت خبرگان و نخبگان کشور آن هم با نگاه کامل به منافع ملی در نظام قانونگذاری کشور نیاز داریم
باهنر: مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، اختیار قانونگذاری ندارند، جز در مواردی استثناء که با دستور مقام معظم رهبری میتوانند در این رابطه اقدامی انجام دهند، ما مجلس دوم با اختیار قانونگذاری ملی میخواهیم که با مجلس شورای اسلامی در قالب نظام قانونگذاری کشور پیوند داشته باشند، زیرا مجلس قادر به حفظ منافع ملی نیست و برخی اختلافنظرها نیز با تشکیل مجلس دوم حل خواهد شد.مجلس دومی با اختیار قانونگذاری ملی میخواهیم که با مجلس شورای اسلامی در قالب نظام قانونگذاری کشور پیوند داشته باشند
متأسفانه در کنار این بیاطلاعیها از قانون اساسی توسط رئیسجمهور، شاید ۹۰ درصد افرادی که نامزد انتخابات مجلس میشوند، با محدوده اختیارات نماینده مجلس در حوزه تصمیمگیریها برای کشور، آشنا نیستند، این عدم آگاهی منشأ وعدههای آنچنانی در جریان تبلیغات انتخابات به مردم که یک نماینده قدرت اجرای آنها را ندارد، خواهد شد و درنهایت با ورود به مجلس و لمس این محدودیتها و چارچوب واقعی اختیارات یک نماینده، از ناحیه مردم متهم به دروغگویی میشوند و این ناآگاهیها را در جریان تبلیغات به مردم منتقل میکنند.۹۰ درصد افرادی که نامزد انتخابات مجلس میشوند، با محدوده اختیارات نماینده مجلس در حوزه تصمیمگیریها برای کشور، آشنا نیستند
نهادهايی در نظامها و حکومتهای با حاکمیت دموکراسی در راستای تعیین منافع ملی فعالیت دارند، بهطور مثال در آمریکا، باوجود قدرت دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، سیاست کلی رژیم آمریکا، دفاع از رژیم صهیونیستی است و یکی از این دو حزب نمیتواند در آینده بگوید که ما دیگر از این رژیم حمایت نمیکنیم، یا اگر فردی باعقیده کمونیست و مارکسیست بخواهد رئیسجمهور آمریکا شود، پروندهای ملی برایش ایجاد میکنند که فکر رئیسجمهور شدن در آمریکا به ذهن هفت پشت آنهم خطور نکند.دفاع از رژیم صهیونیستی، سیاستکلی رژیم آمریکاست و دو حزب دموکرات و جمهوریخواه باید به آن عمل کنند
مقام معظم رهبری هم بر اصلاح و تغییر برخی از اصول قانون اساسی تأکید دارند و قانون اساسی ما که ریاستی است و میتواند پارلمانی شود، برخی برداشت کردند که رهبر معظم انقلاب طرفدار نظام پارلمانی است و بعد ایشان همانند منویات تأثیرگذار قبلی خود توضیح داده و آنها را نسبت به این موضوع توجیه کردند. مشکلات را نظام پارلمانی حل نمیکند و اگر چنینی تغییری ایجاد شود، یک سری منافع و محدودیتها دارد.مشکلات را نظام پارلمانی حل نمیکندو اگر چنینی تغییری ایجاد شود، یک سری منافع و محدودیتها دارد
نمیتوان منکر شد که مشکلات تلنبار شده کار دولتهای گذشته است، اما بايد در نظر داشت كه در کنار این ضعفها، اقدامات خوبی هم انجامشده است که هر دو این واقعیتها قابلانکار نیست، چون ساختار، همان ساختار است، وضعیت معیشت مردم، اشتغال، تولید کارآمد، ارزش پولی و... خوب نیست.وضعیت معیشت مردم، اشتغال، تولید کارآمد، ارزش پولی و... خوب نیست
سفر استانی، ویترین دولت است و برای اینکه محصولات باکیفیت و جذاب در آن ویترین در معرض دید مردم قرار دهیم، باید پشت سر آن هزاران فعالیت اتفاق بیفتد، شاید دولت قبل، کارهای خوبی هم انجام داده، ولی متأسفانه دولتمردان دولت دوازدهم از اتاقهای خود بیرون نمیآمدند و ارتباط ضعیف آنها با مردم، خسارات زیادی به کشور تحمیل کرد و این ویترین دولت دوازدهم، جذاب نبود.دولتمردان دولت دوازدهم از اتاقهای خود بیرون نمیآمدند و ارتباط ضعیف آنها با مردم، خسارات زیادی به کشور تحمیل کرد
افزایش ۱۰ درصدی حقوق از محتوای بودجه ۱۴۰۱ است، چارهای نداریم، قطعاً بروی قشر حقوقبگیر، و متوسط و ضعیف فشار وارد میکند، اما چارهای نیست، باید شرایط اصلاحی سخت را برای رسیدن به نقطه پرواز تحمل کرد، با توجه به توقعات متفاوت مجلس و دولت، بخشی از منافع کوتاهمدت را فدای درازمدت کنند، برای رسیدن به منافع درازمدت از بخشی منافع کوتاهمدت صرفنظر کرد.افزایش ۱۰ درصدی حقوق از محتوای بودجه ۱۴۰۱ است، چارهای نداریم، قطعاً بروی قشر حقوقبگیر، و متوسط و ضعیف فشار وارد میکند، اما چارهای نیست
۵۰ درصد مشکلات کشور ناشی از تحریمهای ظالمانه رژیم آمریکاست، نمیتوان منکر بیتأثیری آن بر مشکلات حاکم بر کشور بود
باهنر: بودجه عمومی دولت بهشدت نامتعادل است و منابع و درآمدها پاسخ هزینهها را نمیدهد، از طرفی برخی معتقدند که منشأ همه مشکلات تحریمهاست، درصورتیکه اینطور نیست، شايد ۵۰ درصد مشکلات کشور ناشی از تحریمهای ظالمانه رژیم آمریکاست، از جهتی هم نمیتوان منکر بیتأثیری آن بر مشکلات حاکم بر کشور بود، تا تولید از مصرف پیشی نگیرد این داستان ادامه دارد.
ما مدتها عادت به فروش نفت کردیم، تا سه سال قبل سالی ۸۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، الآن درآمد دولت ناشی از فروش نفت به هفت، هشت میلیارد دلار میرسد. مثالی در مورد یکی از اظهارنظرهای رئیس سابق بانک مرکزی در دولت دوازدهم بزنم، یک زمانی همتی رئیس بانک مرکزی گفت همینکه نگذاشتیم نرخ دلار به ۵۰ هزار تومان برسد، باید به ما دستمریزاد بگویید، بنده حرفش را قبول دارم، همینکه دولت دلار را حدود ۲۲ تومن نگه داشت، هنر کرد.
با وجود چهار میلیون کارمند، سه، چهار میلیون بازنشسته حقوق بگیر از دولت، دریا هم باشد خشک میشود
با وجود چهار میلیون کارمند حقوقبگیر، سه، چهار میلیون بازنشسته که به خاطر ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی از دولت حقوق دریافت میکنند، بخش زیادی از درآمدهای دولت، صرف هزینههای جاری در دولت میشود، دریا هم باشد خشک میشود.
اصلاح ساختاری در مدیریت کشور، زمینهساز وقوع زلزله در خیلی از حوزهها
میزان: بزرگی دولت در گذشته، هزینههای جاری را به سرعت افزایش داد، دولت و مجلس چه نقشی در ایجاد این بستر آسیبساز ایفا کردهاند؟ اصلاح ساختاری در مدیریت کشور را چطور ارزیابی میکنید و باید با چه اصولی همراه باشد؟
باهنر: افزایش هزینهها و بزرگی حجم ساختاری دولت، از مشکلات جدی زیربنایی در کشور جهت ناهموار سازی مسیر توسعه و سرعت دهی به جریان حل مشکلات بوده است، دولت و مجلس در این اتفاق نقش دارند، بنده در دیدار با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، چند پیشنهاد ارائه دادم، اول اینکه هزینههای دولت را افزایش ندهید، دوم اینکه حجم دولت را بزرگ نکنید، ولی متأسفانه چند ماه بعد شاهد افزایش هزینههای دولت بودیم.
برخلاف دولتهای گذشته نیاز به دولتی داریم که اقدامات و کارها را بافکر انجام دهد، بهاصطلاح «همفکر کند، هم کار کند»
اداره مملکت باعاطفه، مشکلات را افزایش و قطار توسعه کشور را با دستانداز مواجه میکند، باید حکمت جایگزین عاطفه شود، تحقق اصلاح این چرخه، نیاز به خِرَد، صبر و برنامهریزی دارد، ما برخلاف دولتهای گذشته نیاز به دولتی داریم که اقدامات و کارها را بافکر انجام دهد، بهاصطلاح «همفکر کند، هم کار کند»، بهطور مثال دولت دهم کاری به خِرد جمعی نداشت و دولت دوازدهم فکر میکرد و کمتر کار انجام میداد.
معتقدم اصلاح ساختاری در مدیریت کشور، زمینهساز وقوع زلزله در خیلی از حوزههاست، ولی این سیاست اصلاحی باید با پشتوانه خرد جمعی و خردمندانه انجام شود، بهطور مثال ما در بحث هدفمندی یارانهها در زمان دولت نهم و دهم، با نگاهی به مطالبه اجتماعی مردم، قیمت بنزین را اصلاح کردیم، ولی در دولت دوازدهم این حلقه در تصمیمگیری دولتمردان در بحث اصلاح قیمت بنزین، مفقوده بود و شاهد آن اتفاقات بودیم.
یارانه بنزین، باید به مردم نه خودروها، اختصاد داده شود
میزان: نظرتان درباره اختصاص یارانه بنزین به کد ملی افراد چیست؟
باهنر: طرحهای متعددی داریم که در حرف زیباست، معتقدم اگر قرار بر پرداخت یارانه بنزین باشد، این یارانه باید به شهروندان تعلق بگیرد نه به خودروها، ما هم این طرح و پیشنهاد رئیسجمهور را قبول داریم، یک محاسبه دقیق باید در عقبه این طرح لحاظ شود و آن را حقی برای مردم برشمرد، کاری نکنیم که فردا در ادامه آن مشکل داشته باشیم، همانند اصلاح ساختاری، نگاه خردمندانه باید در این رابطه لحاظ شود.
انتخابات در نظام مردمسالاری دینی، باید حزبی برگزار شود
میزان: چه احزابی مصداق جبهههای ژلهای هستند؟ در صحبتهایی به لزوم همبستگی احزاب اصولگرا با هم به ویژه شورای وحدت و شورای ائتلاف در راستای کمک به دولت تأکید داشتید
باهنر: حزب به معنای واقعی نداریم، ۱۴۰ و ۱۵۰ جزیره کوچک جدا ازهم، گاهی ائتلاف، وحدت و جبهه تشکیل میدهیم که جزء جبهههای ژلهای قرار دارند، باید تشکیل حزب جامع، فراگیر و پاسخگو را دنبال کنیم. حزب، باید باسابقه و پاسخگو باشد، بنده با توجه به غیبت سه، چهار حزب فراگیر، موضعدار و قدرتمند در چارچوب نظام، بر آینده مردم سالاری دینی بیمناکم.
کادر سازی وظیفه حزب است
دانشگاههای ما متخصص پرورش میدهند، ولی خروجی آنها معرفی کادر برای اداره حکومت نیست
کادر سازی وظیفه حزب است، بهطور مثال دانشگاههای ما متخصص پرورش میدهند، ولی خروجی آنها معرفی کادر برای اداره حکومت نیست، ما متخصصین خوبی در حوزه هستهای داریم، که اشراف کاملی در مباحث مختلف مانند غنیسازی دارند، ولی در امور سیاسی مانند برجام تخصصی ندارند، این موضوعات به ضعف کادر سازی برمیگردد.
انتخابات در نظام مردمسالاری دینی، باید حزبی برگزار شود، انتخابات در کشورهایی باسابقه طولانی در دموکراسی، بر مبنای احزاب برگزار میشود.
بنده اهمیت احزاب را در آیینه مجلس بهعنوان مرجع نظام قانونگذاری با مأموریت ترسیم نقشه راه کشور با حضور ۲۹۰ نماینده مردم که متأسفانه غبار بیتوجهی به «حزب»، این آیینه را در برگرفته است بیان میکنم، انشاءالله همه نمایندگان مجلس، متعهد و دلسوزانه نقشه راه کشور را طراحی میکنند.
فقر توجه به جایگاه حزب، باعث شده تا حدود ۲۵۰ نفر از نمایندگانی که کاندیدای انتخابات مجلس میشوند
فقر توجه به جایگاه حزب در سرعت دهی به حل مشکلات، باعث شده تا حدود ۲۵۰ نفر از نمایندگانی که کاندیدای انتخابات مجلس میشوند، یکدیگر و نوع نگاه و منش و بازی سیاسی هم را نمیشناسند، بنده میگویم همه این عزیزان انسانهای خوبی هستند، ولی اگر در قالب یک حزب در انتخابات شرکت و وارد خانه ملت شوند، اتفاق بهتری در عملکرد مجلس در قانونگذاری و درمجموع حل مشکلات کشور در ابعاد مختلف خواهد افتاد.
اقتصاد سلامت کشور توسط نمایندگان در خانه ملت مدیریت شود
بهطور مثال، ما مثلاً ۱۰ اقتصاددان با مواضع مختلف در مجلس داریم، از طرفی هم تعدادی پزشک در خانه ملت داریم که بازهم مواضع یکسانی ندارند، زیرا زیر چتر یک حزب باسابقه و پاسخگو مسیر ورود به مجلس را طی نکردند، ما که در خانه ملت، مثلا ارتوپد و جراح قلب نمیخواهیم، افرادی را میخواهیم که اقتصاد سلامت کشور را مدیریت کنند.
وزیر بهداشت در برخی کشورها، دکترای مدیریت دارد، معتقدم یک پزشک که دروس مدیریت را در جریان تحصیل خود نخوانده است، ضعفهایی در حوزه مدیریت دارد و تنها میتوانند مانند پاستور به نسلهای آینده کمک کند، ولی باید در راستای کادر دهی خوب برای اداره کشور، علم مدیریت داشته باشند.
حجتالاسلاموالمسلمین محسنی اژهای، موفقترین رئیس قوه قضائیه در تاریخ انقلاب
میزان: مایلم در بخش پایانی به عملکرد دستگاه قضا بپردازیم. قوه قضائیه طی دو سال اخیر سند تحول قضائی را در دستور کار قرار داده است، این نگاه تحولی در دوران حجتالاسلاموالمسلمین غلامحسین محسنی اژهای جدیتر دنبال میشود، اقدامات و عملکرد دستگاه قضا را چطور ارزیابی میکنید؟
باهنر: ضمن احترامی که برای رؤسای قبلی قوه قضائیه قائل هستم، ضعفهایی در گذشته وجود داشته است، شرایط بر این قوه و مسائل پیرامون آن، از زمان آقای رئیسی و شخص حجتالاسلاموالمسلمین محسنی اژهای، که در قوه قضائیه استخوان ترکاندند، بهتر از قبل است، ایشان مراحل ترقی در قوه را تا رسیدن به سمت ریاست عدلیه، از پله اول این نردبان ترقی طی کردند و تاکنون تحولات خوبی اتفاق افتاده است.
رئیس قوه قضائیه، رفتار معتدل و مدبرانهای دارد
رئیس قوه قضائیه، چشم به جایی ندوخته و دنبال خدمت به مردم است و بازدیدهای سرزده رئیس دستگاه قضا، نشاندهنده اصلاح روندهاست
رئیس قوه قضائیه، رفتار معتدل و مدبرانهای دارد، حجتالاسلام محسنی اژهای چشم بهجایی ندوخته است و دنبال خدمت به مردم است، سفرهای استانی و بازدیدهای سرزده رئیس دستگاه قضا، نشاندهنده اصلاح روندهاست و بسترهای اجتماعی را در کشور افزایش میدهد، باوجود مشکلاتی در بیرون و داخل این قوه، آقاي محسنی اژهای، در این مدت کوتاه، موفقترین رئیس قوه قضائیه در تاریخ انقلاب اسلامی است.
اقداماتی مانند بازگشایی کارخانجات تعطیل نیاز به تدبیر دارد
میزان: رئیس قوه قضائیه در جریان سفرهای استانی و بازدیدهای سرزده نگاه ویژه به بازگشایی گرههای حوزه تولید دارد که به شکل کلافی سردرگم اقتصاد کشور را دچار آسیب کرده است، سفرهای استانی رئیس عدلیه از نظر شما چقدر در حل مشکلات حوزه تولید تأثیرگذار است؟
باهنر: نفس اقدامات رئیس قوه قضائیه، با حضور سرزده در کارخانههای و نگاه رونق در تولید در جریان سفرهای استانی قابلقبول است، ولی باید در جریان بازگشایی کارخانههای تعطیل، نگاهی به عقبه آن در جریان رونق تولید و اقتصاد کشور داشت و تنها با نگاه عاطفی نسبت به اشتغالزایی برای کارگران اعتباراتی در این راستا هزینه نشود.
بهطور مثال یک کارخانه باسابقه ۷۰ ساله امروز به خاطر اینکه تولیدات آن باکیفیت و متناسب با فناوریهای روز دنیا نیست، دیگر مشتری نداشته و بازار فروش آن متلاطم است و به خاطر نامتوازنی بین درآمد و هزینه، تعطیلشده است، تلاش برای بازگشایی چنین کارخانهای که تجهیزات نو و بروزی ندارد و اگر هم با تسهیلات بانکی چرخ آن دوباره به گردش دربیاید، بازدهی در رونق تولید ندارد، بیفایده است.
راهاندازی کارخانههای تعطیل باید مشروط بهکارگیری تجهیزات نوین و تولید محصولات باکیفیت باشد
راهاندازی کارخانههای تعطیل باید مشروط به بهکارگیری تجهیزات نوین و تولید محصولات باکیفیت متناسب با مطالبه مردم در راستای حمایت از کالای ایرانی انجام شود، در غیر این صورت کارخانهای که تنها برای گردش چرخه تولید، بهزور مسئولان و تسهیلات بانکی بازگشایی شود، تنها تلف کردن سرمایههاست. برخی قوانین و تنگ نظریها دست تولید کننده را بسته است.
قطبهای خودروسازی در کشور، سالانه چند هزار میلیارد تومان بدهی دارند
ما در کشور دو خودروساز بزرگ داریم، که هرسال چند هزار میلیارد تومان ضرر میدهند و محصولات آنها الیماشاءالله قیمت دارد، بهطور مثال یک پرايد ساده در داخل کشور پنج هزار دلار قیمت دارد، درصورتیکه آن معادل مبلغ خرید یک خودرو خارجی باکیفیت در برخی کشورهاست.
خودروی باکیفیت پائین داخلی، کجای دنیا خریدار دارد
شرکتهایی مانند دو قطب خودروسازی در کشور که حدود ۵۰ هزار شغل ایجاد کردند، باید صاحب فناوری روز شوند
معتقدم شرکتهایی مانند دو قطب خودروسازی در کشور که حدود ۵۰ هزار شغل مستقيم و صدها هزار شغل غيرمستقيم ایجاد کردند، باید صاحب فناوری روز شوند، یکی از مسئولان در بحث بازار خودرو اظهارنظر غیرمنطقی داشت و تأکید داشت که با افزایش تولید، بستر صادرات خودرو را فراهم میکند، در پاسخ باید گفت که این تولیدات با اين كيفيت در کجای دنیا خریدار دارد.
مدیریت در صنعت خودرو، باید علاوه بر حفظ چرخه تولید و افزایش کیفیت آن متناسب با فناوریهای روز، علاوه بر حفظ فرصتهای شغلی، ۲۰ درصد هم صادرات داشته باشد، باید از چنین مدیری استقبال و حمایت کرد.