
به گزارش ، عباس آخوندی گفت: یکی از اولویتهای مهم حمل و نقلی شهر تهران ساماندهی قطارهای حومهای است.
به
گفته وی، اساس این نوع قطارها دسترسی سریع مردمی است که در نزدیکی تهران
زندگی میکنند تا با سرعت و به سهولت به سمت تهران تردد کنند و با انتقال
ترددها به ریل، اتوبانها و آزادراهها تا حدودی خلوت شوند.
وزیر
راه و شهرسازی با بیان اینکه برای عملیاتی کردن این کار نیاز است تمام
ورودیهای ریلی به تهران چهارخطه شوند، گفت: باید دو خط از این چهارخط فقط
برای تردد قطار حومهای و دو خط برای قطارهای دوربرد در نظر گرفته شود.
بنگاهداران فقط از مالک حق کمیسیون بگیرند
وزیر
راه و شهرسازی با اشاره به تضاد منافع در بنگاههای معاملات ملکی و لزوم
حذف آن گفت: به دنبال آن هستیم تا قانونی تصویب شود که بنگاهداران معاملات
ملکی فقط از مالک و فروشنده حق کمیسیون بگیرند کنند و خریدار به بنگاهدار
پول ندهد.
آخوندی افزود: از نظر من در حوزه مسکن هیچ کاری مهمتر از
تشکیل و اجرای مصوبات این ستادها نیست وضعیت آشفتهای که در شهرها
میبینیم نتیجه فعالیتهای متفرق دولتهای گذشته است.
وزیر راه و
شهرسازی تأکید کرد: این ستادها وظیفه دارند که وضعیت فعلی سکونتگاههای
نابسامان شهرها را که کیفیت زندگی مردم، محیط زیست، آسایش، دسترسی آسان به
نقاط مختلف و ایمنی در آنها کاهش یافته است را ارتقا دهند.
وی
ادامه داد: 18 میلیون نفر از شهرنشینان ایران در سکونتگاههای نامناسب
هستند یعنی یک سوم جمعیت شهری ایران؛ اینها به این معناست که با وجود این
حجم سرمایهگذاری در ساخت و ساز در سالهای اخیر بازهم شاهد حجم انبوه بد
مسکنی هستیم؛ بنابراین باید ستادهای استانی بازآفرینی پایدار شهری بهجای
موازیکاری و دیدن مسکن به عنوان تک واحد، کل شهر را یک مجموعه بدانند و
مسائل آن را حل کنند.
آخوندی افزود: بی فایده بودن ساخت جادههای
کمربندی در شهرهای مختلف بیفایده است. ارزیابی من این است که کمربندیها
در شهرهای کوچک و متوسط هم هزینه زیادی دارند و هم راندمانشان پایین است.
مدیران کل راه و شهرسازی استانها به جای اجرای کمربندی با کمک شهرداریها
به ساماندهی محور موجود پرداخته و تلاش کنند تا شهر به سمت مقابل کمربندی
توسعه یابد.