به گزارش گروه اقتصاد با روی کار آمدن دولت نهم و افزایش یک مرتبه واردات بنزین در شرایطی که قیمت این فراورده در بازار جهانی به یکباره افزایش پیدا کرد و موجب شد تا مسئولان نفتی به فکر چارهای برای رفع این مشکل بیافتند و طرح سهمیه بندی بنزین را به عنوان بهترین روش برگزینند.
بیشتر بخوانید:
بدین ترتیب سال ۱۳۸۶ بود که کارت سوخت وارد اقتصاد ایران شد و با جای گرفتن آن در جیبها، سهمیههای ماهانه هر خودرو در کارت سوخت شارژ میشد تا خرید مازاد بر سهمیه با پرداخت بهای آزاد بنزین میسر شود.

در حالی که قیمت بنزین پیش از شروع سهمیه بندی ۸۰ تومان در هر لیتر بود، بنزین سهمیهای در سال ۱۳۸۶ قیمتی معادل صد تومان و بنزین آزاد یا غیر سهمیهای قیمتی معادل ۴۰۰ تومان افزایش یافت.

به طور کلی برای هر اتومبیل سواری شخصی در ماه یکصد لیتر، برای تاکسیهای بنزین سوز هشتصد لیتر و برای مسافربر شخصی ششصد لیتر بنزین در نظر گرفته شد. صاحبان خودروها نیز با داشتن کارت سوخت میتوانستند از این سهمیه بنزین استفاده کنند.
از سال ۹۴ تا سال ۹۸ در دولت یازدهم و دوازدهم با ریاست حسن روحانی، بنزین بصورت آزاد و بدون سهمیه بندی با قیمت هر لیتر هزار تومان عرضه می شود.

با گذشت چندین سال، دولت دوازدهم در اوایل خردادماه ۹۸ از اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی خبر داد که سرانجام در تاریخ ۲۲ مردادماه این طرح به طور رسمی آغاز بهکار کرد و بدین ترتیب از اول شهریورماه ۹۸، میزان سوختگیری با کارت آزاد جایگاهها در کل کشور در هر بار سوختگیری، از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافت.