شامگاه جمعه و همزمان با هفته قوه قضاییه، افراسیاب رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه ۲۰ تن از مسئولان قضایی، قضات دادسرا، دادگاههای عمومی-حقوقی و شعب تجدیدنظر، در میز خدمت قضایی حاضر شدند.
این میز خدمت در موکب فرهنگی دادگستری استان که در خیابان جمهوری اسلامی برپا شده است، محلی برای دیدار بیواسطه مسئولان قضایی با مردم و ارائه خدمات مشاورهای و قضایی بود.
افراسیاب در حاشیه این حضور، خدمترسانی به مردم را ادای دینی بر اساس تکیه بر مردم توصیف کرد و گفت: این حضور بنده و همکارانم ادای دینی است که بر تکیه بر مردم استوار است. در راستای اجرای سند تحول قوه قضاییه، یکی از اهداف اصلی ما مردمیسازی است. با توجه به اینکه بیش از یکصد روز است که مردم در خیابان جمهوری اسلامی پشتیبان واقعی رزمندگان اسلام بودهاند، احساس تکلیف کردیم در کنار مردم باشیم و خدمات قضایی ارائه دهیم تا حداقل بخشی از زحماتی که مردم عزیزمان متحمل شدهاند جبران شود.
سید وحید موسویان، دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد،با اشاره به استمرار این حرکت جهادی اظهار داشت: در راستای تکریم مردم عزیز و ملت شریف ایران و به پیروی از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر خدمتگزاری به مردم، دادگستری استان از همان شبهای آغازین تجمعات مردمی در خیابان جمهوری اسلامی که امشب به یکصد و هفدهمین شب آن رسیدهایم، اقدام به برپایی موکب خدمت کرده است. هدف ما این بود که همکاران دادگستری تقریباً هر شب با برنامهای مستمر در این موکب حضور یابند.
وی افزود: علاوه بر همکاران قضایی، سایر نهادهای مرتبط از جمله پزشکی قانونی، اداره کل ثبت اسناد و املاک و شورای عالی قضایی نیز در این موکب حاضر شده و برای مشاوره و خدمترسانی به مردم اقدام میکردند. امشب نیز مانند شبهای گذشته شاهد بودیم که برخی از واحدهای تولیدی و افرادی که مشکلات قضایی داشتند، با آگاهی از حضور مدیران ارشد دادگستری استان و مشاوران خدمات قضایی مراجعه کردند و دستورات لازم صادر شد. حتی در مواردی برای شنیدن دقیق حرف مراجعهکنندگان و اتخاذ تصمیمات قانونی، با همکاران قضایی تماس تلفنی برقرار میشد.
وی با ابراز خرسندی از استقبال گسترده مردم تصریح کرد: این موکب به یکی از مؤثرترین موکبهای برپا شده در خیابان جمهوری تبدیل شد و هم برای مردم تأثیرگذار بود و هم مسئولان به اهمیت آن پی بردند. خدمتی واقعی از سوی دادگستری ارائه شد که همکاران ما با اخلاص آن را مدیریت کردند. رئیس کل دادگستری، دادستان استان، معاونین رئیس کل و معاونین دادستان با برنامهریزی منظم حضور مییافتند و ضمن استماع مشکلات مردم، تا جایی که اختیارات قانونی اجازه میداد و امکانپذیر بود، مسائل را حلوفصل میکردند.
اردوان عزیزی، رئیس کل محاکم عمومی-حقوقی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، نیز در بخش دیگری از این میز خدمت، مهمترین برنامه سال جاری را اصلاح ساختار آماری و کاهش پروندههای مسن و معوق عنوان کرد.
وی گفت: مهمترین خدمتی که در سال جاری در دستور کار داریم، اصلاح نظام آماری است که تکیه عمده آن بر کاهش پروندههای مسن در دادگستری خواهد بود. این برنامه از حدود دو تا سه ماه پیش و از ابتدای سال شروع شده است و اولویت اصلی ما در سال جاری این است که با مختومه نمودن پروندههایی که سن بالایی در دادگستری دارند، خدمت عمدهای به مردم ارائه کنیم. این مهمترین و اصلیترین اولویت ما در برنامه جدید تحول دستگاه قضایی به شمار میرود.
حضور میدانی و بدون واسطه مسئولان قضایی در میان مردم و شنیدن دغدغههای حقوقی آنان، جلوهای عینی از سیاستهای ابلاغی در سند تحول قضایی و تأکید بر مردمیسازی این قوه بود.
میز خدمت برپا شده در موکب فرهنگی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، فرصتی فراهم آورد تا علاوه بر ارائه مشاورههای تخصصی و صدور دستورات قضایی، اعتماد عمومی به دستگاه عدلیه تقویت شود. استمرار این برنامه در شبهای متوالی و تقارن آن با تجمع بزرگ مردمی در حمایت از رزمندگان اسلام، پیوندی معنادار میان خدمتگزاری و پشتیبانی از آرمانهای انقلاب اسلامی ایجاد کرده است.
با توجه به گزارشهای ارائه شده، موکب خدمت قضایی توانسته حجم قابل توجهی از مشکلات مردم را در محل تجمع بررسی و در حد مقدور برطرف سازد و مسیر پیگیری پروندهها را برای مراجعان تسهیل کند. از سوی دیگر، عزم جدی دستگاه قضایی استان برای کاهش پروندههای مسن و اصلاح نظام آماری، نویدبخش چابکسازی فرایند دادرسی و احقاق سریعتر حقوق شهروندان در ماههای آینده خواهد بود.
این اقدامات در مجموع، ترسیمکننده تصویری از یک دستگاه قضایی مردممحور، پاسخگو و متعهد به اجرای عدالت در تراز گام دوم انقلاب اسلامی است.
انتهای پیام/