وولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل در مورد افزایش شدید مرگومیر در مراکز بازداشت مهاجران در دوره دوم ریاستجمهوری دونالد ترامپ شده است.
تورک در بیانیهای نگرانی خود را در مورد عدم شفافیت در مورد این مرگومیرها ابراز کرد، که طبق آمار دولت آمریکا، دستکم ۱۹ مورد از آنها تاکنون در سال جاری رخ داده است.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: کسانی که مسئول نقض قانون هستند باید پاسخگو باشند و حقوق خانوادههای قربانیان برای حقیقت، عدالت و غرامت و تضمین عدم تکرار باید رعایت شود.
مرگومیر در بازداشتگاههای مهاجران در دوره دوم ریاستجمهوری ترامپ افزایش یافته است، که نتیجه جانبی چیزی است که گروههای حقوق بشری و وکلای مهاجرت آن را بهعنوان غفلت نظاممند، شرایط غیرانسانی و سوءاستفاده توصیف کردهاند.
دولت ترامپ در تلاش برای اخراج گسترده مهاجران در آمریکا، به دنبال گسترش سریع شبکه بازداشتگاههای مهاجران بوده است که برخی از آنها توسط پیمانکاران خصوصی اداره میشوند.
مرگ گزارششده یک مرد گرجستانی به نام ماموکا آرتملادزه، در بازداشتگاهی در لوئیزیانا در ۴ ژوئن (۱۴ خرداد)، تعداد تلفات را تاکنون در سال جاری به ۱۹ نفر افزایش داده است، در حالی که این رقم در سال گذشته ۳۳ نفر و در سال ۲۰۲۴، ۱۱ نفر بوده است.
گروه دیدهبان حقوق بشر در گزارشی درباره مرگومیر بازداشتشدگان در اوایل این ماه نوشت: میزان مرگومیر در بازداشتگاههای آیس در بالاترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته است و از زمان آغاز دوره دوم ریاستجمهوری ترامپ بیش از ۲ برابر شده است. این میزان حدود ۴ برابر دولت بایدن و بیش از ۲ و نیم برابر دولت اول ترامپ است.
انتهای پیام/