محمد بن عبدالرحمان آلثانی، وزیر خارجه قطر گفت: تنگه هرمز باز میماند و ما تأیید دریافت کردهایم که هیچ دستوری برای بستن آن وجود نخواهد داشت.
وی در گفتوگو با روزنامه فایننشال تایمز بیان کرد: انتظار میرود دریانوردی در هرمز ظرف ۳۰ روز پس از توافق به سطح قبلی خود بازگردد.
وزیر خارجه قطر با اشاره به اینکه ایجاد خط ارتباطی بین واشنگتن و تهران برای جلوگیری از ایجاد مانع در باز شدن تنگه هرمز ضروری است، عنوان کرد: خط ارتباطی توافق شده در سوئیس برای مقابله با اطلاعات نادرست ضروری است؛ خط ارتباطی بین واشنگتن و تهران در طول مینروبی تنگه هرمز ضروری است.
محمد بن عبدالرحمان آلثانی، اظهار کرد: شرکت انرژی قطر تا زمانی که عملیات ایمن تضمین نشود، وضعیت اضطراری را لغو نخواهد کرد.
مقام ارشد قطر افزود: ممکن است در آینده از کشورهای خلیج فارس خواسته شود که یک صندوق سرمایهگذاری با ایران را تأمین مالی کنند؛ هدف منطقهای اکنون ایجاد یک چارچوب امنیتی جدید بین کشورهای منطقه و ایران است.
وی تاکید کرد: اسرائیل به جای کاهش تنش، بیش از حد به درگیریها واکنش نشان میدهد؛ سازوکاری برای جلوگیری از تشدید تنش در لبنان وجود دارد که شامل تأیید آتشبس میشود؛ جلوگیری از تشدید تنش در لبنان از طریق هماهنگی بین بیروت، واشنگتن، تهران و میانجیگران صورت میگیرد.
وزیر خارجه قطر با اشاره به اینکه مذاکرات سوئیس زمینه را برای مذاکرات دائمی حلوفصل فراهم کرد و کار در مراحل اولیه خود است، تصرح کرد: هر مدلی برای مدیریت تنگه هرمز باید با ایران، عمان و کشورهای خلیج فارس مورد بحث قرار گیرد.
محمد بن عبدالرحمان آلثانی، با اشاره به اینکه وضعیتی که دروازه ما به جهان تحت کنترل یک طرف باشد، غیرقابل قبول است، گفت: ما به میانجیگری با پاکستان برای رسیدن به یک توافق نهایی ادامه میدهیم.
انتهای پیام/