مراسم امضای تفاهم نامه همکاریهای مشترک دانشی- پژوهشی میان سازمان بازرسی کل کشور و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه برگزار شد.
این مراسم با حضور احمد رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی، محمد حسن زاده رئیس ایرانداک و حجت الاسلام والمسلمین محمدامین کیخای فرزانه رئیس مرکز آموزش و پژوهشهای سلامت اداری و مبارزه با فساد برگزار شد.
احمد رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در این مراسم با اشاره به اینکه دشن امروز میداند برای ضربه زدن به کشوری مستقل باید به حوزههای علمی و پژوهشی آن ضربه وارد کند، گفت: به همین علت دشمن در جنگ اخیر دانشگاههای کشور و دانشمندان را مورد حمله قرار داد، علی رغم آنکه به دنیا اعلام کردند هدف ما حمله به دانشگاهها نیست. این مساله مسئولیت افرادی که در حوزه علمی فعالیت میکنند را دوچندان میکند.
وی با تاکید بر اینکه اقدامات دستگاههای اجرایی باید با پیوستهای علمی همراه باشد، افزود: بر همین اساس یکی از محورهایی که در دوره تحول و تعالی به طور ویژه دنبال کردهایم، علم پایه بودن سازمان نظارت و بازرسی است و نقطه ثقل این موضوع هم در مرکز آموزش و پژوهشهای سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان است که فعالیتهای علمی و پژوهشی در آنجا انجام میگیرد.
رحمانیان لازمه موفق بودن رویکرد علم محور بودن در سازمان را استفاده از ظرفیتهای علمی کشور عنوان کرد و گفت: یکی از این ظرفیتها دانشگاههای اصلی و مادر و مراکزی همچون ایرانداک است.
وی با اشاره به ضرورت دنبال شدن رویکرد علمی در سازمان بازرسی افزود: در حال حاضر مسائل کشور احصا و اولویت بندی شدند که حاصل آن رسیدن به ۲۱۴ آسیب کلان در کشور بوده است. در همین راستا امروز در حدود ۷۴ آسیب و گلوگاههای فساد مسدود شدهاند.
رحمانیان اضافه کرد: مهم است که نگاه ریشهای و مبنایی نسبت به مسائل وجود داشته باشد و این موضوع حاصل نمیشود مگرآنکه از رویکرد علم محوری به مسائل ورود شود. امضای این تفاهمنامه نیز امر مبارکی است، زیرا ما میتوانیم از منابع علمی ایرانداک استفاده کنیم و این مجموعه هم میتواند در حوزه نظارت و بازرسی به ما کمک کند.
در ادامه این مراسم محمد حسن زاده رئیس ایرانداک با اشاره به وجود امکانات این مجموعه در جهت همکاری با سازمان بازرسی بیان کرد: همکاران ما در بخش آزمایشگاه هوش مصنوعی با اتکا بر مدل زبانی بومی و ایجاد زیرساخت به صورت ایمن، پردازش هوش مصنوعی را انجام دادند که میتواند بازوی مشورتی و اجرایی مناسبی برای سازمان بازرسی محسوب گردد.
وی با تاکید بر اینکه ارتباط با ایرانداک به منزله ارتباط با همه دانشگاه هاست، افزود: همه دانشگاهها به ایرانداک گزارش ارائه میدهند و پروپزالها و پایان نامههای آنان توسط این مجموعه ثبت میشود.
حسن زاده تصریح کرد: با افتخار اعلام میکنم در طول جنگ رمضان تنها اتصالی که در کشور قطع نگردید، ارتباط پایگاههای علمی در کشور بودند و اعلام آمادگی میکنم همکاران ما در ایرانداک هر مسالهای که از طریق فناوری اطلاعات قابل رفع شدن باشد و نیاز به پژوهش و توسعه و طراحی سامانه داشته باشند را انجام میدهند.
وی با اشاره به اینکه ایرانداک دارای سابقه ۶۰ ساله است، افزود: ما امروز با بودجه یک هفتم نسبت به زمان تاسیس این مجموعه و علوم انسانی یک ششم، اما با افزایش وظایف ۱۰ برابری در حال انجام کاری جهادی هستیم.
رئیس ایرانداک به تعامل دو سویه بازرس کل امور آموزش و پژوهش سازمان بازرسی و ایرانداک اشاره کرد و گفت: گزارشات مختلفی بین ما رد و بدل میشود و نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز هم آنها را دریافت میکنند.
حسن زاده درباره اهمیت امضای تفاهم نامه همکاریهای مشترک دانشی-پژوهشی میان سازمان بازرسی کل کشور و ایرانداک گفت: این تفاهم نامه مسیری را فراهم میکند تا هرآنچه در توان داریم برای ارتقای علمی و شاهدمحور شدن تصمیم ها، آموزش و توانمندسازی انجام دهیم. از سوی دیگر سازمان بازرسی هم به کمک ایرانداک آمده و شاید در مواقعی بدون کمکهای این سازمان، بخشی از اقدامات ما انجام نمیشد. امضای این تفاهم نامه میتواند در مسیر اجرای قانون به ما کمک کند و در نهایت سلامت نظام علمی کشور میوهای خواهد بود که به طور مشترک پرورش میدهیم.
حجت الاسلام والمسلمین محمدامین کیخای فرزانه رئیس مرکز آموزش و پژوهشهای سلامت اداری و مبارزه با فساد نیز در ادامه این مراسم گفت: از سازمان بازرسی در قانون اساسی به عنوان بالاترین سند قانونی کشور یاد شده و دو وظیفه مهم نظارت بر حسن اجرای امور و اجرای صحیح قوانین بر عهده آن قرار داده شده است. با توجه به حوزه صلاحیت عامی که در این سازمان وجود دارد، نگاه ما به همراه ریاست و قائم مقام سازمان در موضوعات کلان کشور در دوره تحول و تعالی در عرصه همکاریهای علمی، استفاده از همه ظرفیتهای علمی کشور بوده است.
وی اضافه کرد: سابقه نگاری دانش در کشور در مجموعه ایرانداک مبتنی بر قوانین و مقررات منحصر است. اگر ایرانداک تقویت شود از بسیاری از سوء جریانها در عرصههای علمی کشور جلوگیری به عمل میآید. سالیانه حداقل ۷ همت به بودجه یک درصد پژوهشی اختصاص پیدا میکند درحالیکه یک صفحه از آن به عنوان سابقه نگاری مدیریت دانش در هیچ مجموعهای در کشور وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین کیخای فرزانه درباره اهمیت مجموعه ایرانداک گفت: نگاه ما به مجموعه ایرانداک نه به عنوان یک پژوهشگاه صرف، بلکه یک پژوهشگاه پشتیبان و راهبر کل عرصههای علمی کشور است. تعامل ما با ایرانداک به ارتقای سطح علمی سازمان و استفاده از همه ظرفیتهای علمی کمک میکند. ایرانداک مخزنی از داشتههای علمی کشور است و اگر مدیریت دانش در کشور اتفاق بیفتد، راهبر آن در حوزه دستگاههای اجرایی و وزارتخانههای راهبردی، ایرانداک خواهد بود.
وی با اشاره به امضای این تفاهمنامه بیان کرد: امیدواریم با امضای تفاهمنامه همکاریهای مشترک دانشی-پژوهشی، موانع کاری در مجموعه مدیریت ایرانداک در راستای اجرای قوانین برطرف شود و هم اینکه سازمان بازرسی از منبع داشتههای علمی کشور در حوزههای مختلف استفاده کند. در همین راستا جایگاه این تفاهمنامه به عنوان مخزنی از همه دانشگاه ها، پژوهشگاهها و مجموعههای علمی کشور باید درنظر گرفته شود.
انتهای پیام/