اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه، سهشنبه، دوم تیر ۱۴۰۵ در نشست خبری هفتگی حضور یافت و به پرسشهای خبرنگاران رسانههای داخلی و خارجی درباره مهمترین تحولات عرصه سیاست خارجی در روزهای اخیر پاسخ داد.
بقایی درباره ادعای مقامهای آمریکایی در مورد موضوعهای هستهای ایران، گفت: ما نه دیداری با مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی و نه برنامهای برای بازرسی آژانس از تاسیسات هستهای آسیبدیده بر اثر حمله رژیم صهیونیستی و آمریکا داشتیم.
وی اضافه کرد: بهعنوان کشور متعهد به پادمان روال جاری را ادامه میدهیم؛ درباره قطعنامه شورای حکام هم باید از کشورهایی که مسئولانه تصمیم گرفتند با اقدام سیاسی آمریکا و تروئیکای اروپایی همراهی نکنند و به قطعنامه رای منفی دادند، تشکر میکنم؛ از کشورهایی که رای ممتنع داده و به نوعی مخالفت خود را با حرکت آمریکا و تروئیکای اروپایی نشان دادند، قدردانی میکنیم.
بقایی تصریح کرد: موضوع هستهای در کنار رفع تحریمها براساس یادداشت تفاهم در بازه زمانی ۶۰ روزه مورد بحث قرار میگیرد و آغاز این مباحث منوط به اجرای بندهای یادداشت تفاهم است؛ اجرای برخی از بندها و محقق شدن برخی در مسیر اجرا قرار دارند؛ در سوئیس به جز بیان کلی مواضع از طرف آمریکایی بحث جزئی در موضوع هستهای نداشتیم و پاسخ مقتضی را به اظهارات آنها دادیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گمانهزنیها در مورد نحوه خرج کردن داراییهای ایران از درآمد فروش نفت و آزادسازی داراییهای مسدودشده، اظهار کرد: برای ما جالب است که فلسفه و هدف جنگ که پیشتر نابودی تمدن ایران اعلام شده بود، به ثروتمندتر کردن کشاورزان آمریکایی تغییر کرد.
وی تاکید کرد: ما در رابطه با اموال آزادشده ایران به صلاح کشور تصمیم میگیریم؛ وزارت کشاورزی و دستگاههای متولی براساس ارزیابی خود اقدام میکنند و محدودیتی در رابطه با این خرج کردن وجود ندارد؛ در رابطه با هزینهکرد از داراییهای محدودشده یا مسدودشده ایران هم به همین ترتیب است؛ مهم این است که داراییهای مسدودشده برای استفاده آزادانه ایران در دسترس است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: مهم برای ما این است که به داراییهای به ناحق مسدودشده ایرانیان دسترسی داسته باشیم تا نیازهای خود را تامین کنیم؛ جزئیات تحقق این امر تعهد آمریکاست؛ موضوعی که به ما ربط دارد، اطمینان از اجرای تعهدات توسط آمریکاست.
وی با بیان اینکه کارگروهی برای اجرای تعهدات طرف مقابل داریم، اما در این موضوع خاص باید دسترسی آزادانه داشته باشیم به نحوی که بانک مرکزی برای هزینه آن اقدام کند، گفت: ما امتیازی از آمریکا نگرفتیم، بلکه صرفا بخشی از حقوق تضییعشده ایران را از طرف آمریکایی بازپس گرفتیم.
بقایی درباره حاشیههای این نشست، گفت: ما برای کار رسانهای و تبلیغاتی به سوئیس نرفته بودیم؛ این نشست برای مطالبهگری و پیگیری اجرای تعهدات از طرف مقابل بود و هر آنچه این امر را تحتالشعاع ببرد، ضرورت نداشت؛ هدف ما از این سفر پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل بود و از ابتدا بنا نداشتیم وارد روندهایی شویم که صرفا اصل موضوع را تحت الشعاع قرار می دهند.
بقایی در بخشی دیگر درباره نقش اروپا در مذاکرات ایران و آمریکا، گفت: خودکرده را تدبیر نیست؛ اروپاییها به دلیل اقدامهای یکی دو سال اخیر، خود را به حاشیه راندند.
وی تصریح کرد: در جریان اسنپبک و دو جنگ تحمیلی علیه ایران رفتار غیرمسئولانه داشتند؛ اروپا اگر خواهان ایفای نقش است، باید تصمیم بگیرد رفتار مسئولانه و مستقل داشته باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا در مورد عدم ترک جلسه هیئت ایرانی درپی تهدیدهای ترامپ، اظهار کرد: جلسه چهارجانبه در سوئیس از ساعت ۱۵ آغاز شد و یک ساعتونیم ادامه یافت و قرار شد با وقفه نیمساعته ادامه یابد.
وی اضافه کرد: در همین فاصله ادعاهای تهدیدآمیز ترامپ روی داد و در نتیجه نشست چهارجانبه برگزار نشد و تبادل پیام از طریق میانجیها صورت گرفت؛ البته در دفاع از منافع ملی ایران حتما از هر ابزاری استفاده میکنیم و آنجا مصلحت بود از طریق میانجیها به تبادل پیام ادامه بدهیم؛ در روزهای آینده درباره جزئیات بیشتر تفاهم خواهد شد.
بقایی درباره فروش نفت و محصولات پتروشیمی، گفت: جزئیات این امر در مجوز صادرشده وزارت خزانهداری مشخص شده و از زمان صدور این معافیت اجرایی شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر درباره طرح موضوع موشکی ایران در مذاکرات سوئیس، گفت: تواناییهای دفاعی و موشکی ما هرگز بخشی از مذاکرات نبوده و نخواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش میزان با این عنوان که «آیا صحبتهای رئیسجمهور و دیگر مقامهای ارشد آمریکایی درباره دست داشتن مقامهای کشورهای منطقه در حمله به ایران مبنای غرامتگیری میتواند باشد، زیرا مقامهای آمریکایی صراحتا گفتهاند که قطر، کویت، بحرین، امارات، عربستان و اردن همراه با ما جنگیدند»، گفت: ما شواهد و ادله کافی داریم که اثبات کنیم برخی از کشورهای منطقه متاسفانه در جریان تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران نقش فعالانه داشتند.
وی تصریح کرد: قاعدتا ما از این موضوع نمیگذریم؛ حتما هم مستندسازی میکنیم و هم مطالبهگری؛ اینکه مقامهای آمریکایی هم صحه گذاشتند و اذعان کردند به مشارکت برخی از کشورهای منطقه در تجاوز نظامی علیه ایران، مسئولیت این کشورها را سنگینتر میکند.
بقایی اضافه کرد: همه میدانیم که اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران یک اقدام خلاف قانون و یک اقدام تجاوزکارانه بود و هر طرفی که به هر نحوی از انحاء ازجمله طریق در اختیار گذاشتن سرزمین، امکانات و فضای خودش به این اقدام غیرقانونی و تجاوزکارانه مساعدت کرده، مسئولیت بینالمللی خواهد داشت و ما حتما از هر ابزار و فرصتی برای پیگیری این موضوع استفاده میکنیم.
بقایی در بخشی دیگر درباره ادعاهای مقامهای فرانسه درمورد لغو تحریمهای ایران، تصریح کرد: این حرفها لاف در غریبی است؛ برخی کشورهای اروپایی عادت کردند از یک سو خود را از روندهای بینالمللی به حاشیه برانند و از سوی دیگر در روندهای جاری تخریب ایجاد کنند.
وی توضیح داد: فرانسه اگر تمایل دارد بهعنوان کشور دارای جایگاه در سطح بینالمللی شناخته شود باید به جای چنین اظهاراتی تصمیم بگیرد رویکرد منطقی در قبال تحولات منطقه ما داشته باشد.
بقایی درباره نشست ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس، توضیح داد: با کشورهای منطقه بهعنوان همسایگان دائمی باید بتوانیم سازوکارهایی برای اطمینان از امنیت همه کشورهای منطقه براساس حسن نیت ایجاد کنیم.
وی اضافه کرد: خودمان پیشنهاد گفتوگو را قبلا دادیم و از هر ابتکاری برای تامین امنیت براساس سازوکار منطقهای استقبال میکنیم؛ آماده گفتوگو در همه این زمینهها با کشورهای منطقه هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تداوم حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، اظهار کرد: ما با رویکرد مسئولانه و حسننیت از همه ابزارها برای اطمینان از ایفای تعهدات طرفین استفاده کردیم.
وی تاکید کرد: طرف ما براساس یادداشت تفاهم دولت آمریکا است؛ در صورتی که طرفین مقابل تعهداتشان را اجرا نکنند، ایران یکسویه تعهدات را اجرا نمیکند.
بقایی در بخشی دیگر درباره موضوع لغو تحریمها در مذاکرات سوئیس و تضمینهای آمریکا برای اجرای تعهداتش، اظهار کرد: آنچه دیروز صادر شد مجوز لازم برای فروش نفت و مشتقات نفتی همراه با همه لوازم کار است؛ یعنی مسائل بیمهای، حملونقل و بانکی باید ضمن این معافیت رعایت شود.
وی اضافه کرد: درباره دیگر تحریمها در بازه زمانی ۶۰ روزه بحث خواهیم کرد؛ تحریمهای اولیه ثانویه و تحریمهای وضعشده در سازمانهای بینالمللی در روزهای آینده مورد بحث قرار میگیرد.
بقایی همچنین درباره موضوع بازسازی و توسعه اقتصادی ایران در مذاکرات سوئیس، اظهار کرد: در مورد ابعاد مختلف این موضوع در نشست سوئیس در حاشیه مباحث بین کارشناسان اقتصادی طرفین گفتوگو شد.
وی اضافه کرد: درباره بخشی از جزئیات موضوع صحبتشده و درباره نحوه اجرا طی روزهای آینده بحث میشود تا به نتیجه برسیم.
بقایی درباره نقش عمان در مدیریت تنگه هرمز، اظهار کرد: عمان و ایران برای اطمینان از تردد ایمن کشتیها از تنگه هرمز هماهنگی لازم را انجام میدهند.
وی تصریح کرد: در جریان سفر اخیر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه به مسقط این موضوع مجددا مورد بحث قرار گرفت؛ این سفر هم دوجانبه است تا روابط ممتاز ایران و عمان تقویت شود؛ ما قدردان رویکردهای مسئولانه عمان در رابطه با جلوگیری از تنش و پیشبرد روندهای دیپلماتیک هستیم؛ عمان بهعنوان دولت ساحلی در موضوع تنگه هرمز نقش مهمی دارد و هیئت ایرانی در این سفر درباره موضوع یادشده گفتوگو خواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر درباره روابط آینده با امارات، گفت: آینده روابط ما با کشورهای منطقه نمیتواند بدون تاثیرپذیری از تحولات چند ماه اخیر باشد؛ ما از رفتار نامناسب برخی کشورهای منطقه آسیب زیادی دیدیم و این موضوع در حافظه جمعی ایرانیها باقی میماند.
وی اظهار کرد: انتظار داریم این کشورها از هر فرصتی برای جبران اتفاقهای اخیر استفاده کنند؛ ما اصرار بر روابط براساس احترام متقابل و حسن همجواری داریم، اما تجربه همراهی کشورهای منطقه با آمریکا و رژیم صهیونیستی را نمیتوانیم فراموش کنیم.
بقایی درباره خروج نیروهای آمریکا از منطقه براساس یادداشت تفاهم، تصریح کرد: دو تعهد مشخص در یادداشت تفاهم وجود دارد؛ براساس بند چهارم، ظرف ۳۰ روز پس از توافق نهایی، نظامیان آمریکایی باید از منطقه پیرامونی ایران خارج شوند.
وی اضافه کرد: درباره جزئیات این موضوع بابد بحث شود؛ تعهد دیگر آمریکا این است که در ایام مذاکرات به نیروهای خود نیفزاید؛ ما هر دو موضوع را با دقت رصد و پیگیری میکنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازداشت شهروندان ایرانی در کویت، توضیح داد: مقامهای کویتی همچنان از ایفای تعهدات حقوقی طبق معاهدات بینالمللی طفره میروند، در حالی که موظف هستند دسترسی کنسولی به این شهروندان ایرانی را بدهند.
وی تاکید کرد: سفارت ما پیگیر این موضوع است؛ اقدام دولت کویت مطلقا از نظر ما قابل پذیرش نیست.
بقایی در بخشی دیگر درباره چشمانداز روابط با آمریکا درپی تحولات اخیر، اظهار کرد: ما فعلا روی اجرای تعهدات آمریکا وفق یادداشت تفاهم متمرکز هستیم؛ مسیر طولانی در پیش داریم، زیرا تجربههای تلخی از رفتارهای ضد ایرانی و غیرقانونی هیئتهای حاکمه آمریکا در ادوار مختلف داریم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بر موضوع اصلی، یعنی توقف جنگ و اجرای تعهدات آمریکا براساس یادداشت تفاهم متمرکز هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کمیته نظارت بر اجرای تفاهم، توضیح داد: ما دیروز مذاکرات فنی را به ریاست کاظم غریبآبادی، معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه ادامه دادیم.
وی اضافه کرد: در همین رابطه درباره تشکیل ۴ گروه، تفاهم شد تا بر اجرای بخشهای مختلف تفاهم نظارت کنند؛ کمیته نظارت بر اجرای تفاهم ایران و آمریکا شامل میانجیگران است و کارگروهها در رده پایینتر از روز گذشته فعالیت خود را آغاز کردند.
بقایی درباره اجرای مرحله بعدی تفاهم، اظهار کرد: ما همزمان اجرای بندها از بند یک تا ۱۴ را مدنظر داریم.
وی اضافه کرد: البته برخی بندها مانند یک، چهار، پنج، ده و یازده یادداشت تفاهم به نوعی پیششرط شروع مذاکرات برای توافق نهایی است؛ اما ما همزمان کار خود را درباره همه بندها انجام میدهیم.
بقایی درباره تاثیر یادداشت تفاهم بر پیگیری حقوقی جنایتهای آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت: یادداشت تفاهم برای خاتمه جنگ با مجموعهای از تعهدات مشخص است.
وی با بیان اینکه ما باید از همه ابزارهای خود برای تحقق عدالت برای همه ایرانیان در دو جنگ اخیر تلاش کنیم و همینطور خسارت بر اموال و داراییهای ایران را پیگیری کنیم، تاکید کرد: این موضوعی است که نه تنها وزارت امور خارجه، بلکه همه دستگاههای ذیربط و قوه قضاییه آن را پیگیری میکنند.
انتهای پیام/