جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا روز دوشنبه، یکم تیر، در جریان یک نشست خبری درباره مذاکرات سوئیس گفت: ما سازوکاری را برای باز نگهداشتن تنگه هرمز ایجاد کردهایم؛ ما سازوکاری برای جلوگیری از تشدید تنش و تیراندازی ایجاد کردهایم.
وی مدعی شد: ایرانیها موافقت کردهاند که بازرسان بینالمللی را به کشورشان دعوت کنند؛ این گام بسیار مهمی است.
ونس، با بیان این ادعا که ما در مذاکرات هستهای پیشرفت داشتهایم، بیان کرد: مذاکرات فنی در طول هفته ادامه خواهد یافت؛ ما پایه خوبی برای توافق نهایی بنا نهادهایم و در حال ایجاد سازوکاری برای پاکسازی مینها از تنگه هرمز هستیم.
معاون رئیسجمهور آمریکا عنوان کرد: ما پیشرفت زیادی داشتهایم، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است.
معاون ترامپ اظهار کرد: مذاکرات در بورگنشتوگ علیرغم برخی شکایات ادامه یافت و ما پیشرفتهایی داشتهایم؛ ما امیدواریم به توافق نهایی و حلوفصل دائمی برسیم و بر جشن گرفتن پیشرفتهای حاصل شده تمرکز داریم.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات با بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی امروز در بورگنشتوگ آغاز میشود، افزود: ما یک مکانیسم کاهش تنش در مورد لبنان ایجاد کردهایم تا از تشدید تنشها جلوگیری کنیم؛ در مذاکراتمان، مکانیسمی برای کاهش تنشها در لبنان ایجاد کردهایم.
ونس بار دیگر ادعا کرد: اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اما طبق سازوکاری برای جلوگیری از خارج شدن اوضاع از کنترل؛ ما میخواهیم امنیت اسرائیل و همزمان حاکمیت لبنان را حفظ کنیم.
مقام ارشد آمریکا گفت: ما دیروز در بورگنشتوگ در مورد مسئله لبنان در مقایسه با وضعیت ۲۴ ساعت پیش پیشرفت داشتیم.
معاون رئیسجمهور آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا و ایران در طول مذاکرات برگزار شده در سوئیس، پایه محکمی برای توافق نهایی صلح بنا نهادند، بیان کرد: مذاکرات فنی بین آمریکا و ایران در روزها و هفتههای آینده ادامه خواهد یافت.
وی مدعی شد: آمریکا احتمال آزادسازی داراییهای مسدود شده ایران را رد نمیکند.
ونس اظهار کرد: آمریکا ورود بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به ایران در ۲۲ ژوئن (یکم تیر) یا روز دیگری در این هفته را منتفی نمیداند.
انتهای پیام/