چکش‌کاری «ساختار سازمان مدیریت بحران» در صحن علنی مجلس
مصوبات امروز مجلس شورای اسلامیگروه سیاسی ؛  دویست و هشتاد و دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از صبح امروز ۹ بهمن به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

موافقت نمایندگان با ماده ۸ لایحه مدیریت حوادث مترقبه کشور
نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث مترقبه کشور با ماده ۸ این لایحه موافقت کردند.

در ماده ۸ این لایحه آمده است که سازمان، که پیش از این به موجب قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۸۷/۲/۳۱ تشکیل شده بود، مسؤولیت یکپارچگی در اعمال مدیریت بحران کشور و ارتقای اثربخشی آن را برعهده دارد.

رئیس سازمان، از میان کسانی که تحصیلات دانشگاهی مرتبط و حداقل هفت سال سابقه کار تخصصی در زمینه مدیریت بحران دارند برای یک دوره پنجساله به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیأت وزیران با حکم وزیر کشور منصوب می‌شود.

تبصره ۱- ساختار سازمانی مناسب و متناظر برای وظایف سازمان در سطوح استانی و شهرستانی به پیشنهاد سازمان، متناسب با حجم وظایف، گستره جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حساسیت‌های منطقه‌ای به ترتیب زیر نظر استاندار و فرماندار، پس از طی مراحل قانونی و تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، طراحی و تصویب می‌شود.

تبصره ۲- رئیس سازمان به ترکیب اعضای شورا‌های عالی مشروحه ذیل

اضافه می‌شود:

الف- شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موضوع حکم ماده (۳) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۱۳۵۱/۱۲/۲۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی

ب- شورای عالی حفاظت محیط زیست موضوع حکم ماده (۲) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۱۳۵۳/۳/۲۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی

پ- شورای عالی آب موضوع حکم ماده (۱۰) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب ۱۳۷۹/۱۰/۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی

ت- شورای عالی بیمه موضوع حکم ماده (۱۰) قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران مصوب ۱۳۵۰/۳/۳۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی.

موافقت نمایندگان با ماده 9 لایحه مدیریت حوادث مترقبه کشور
نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور، با ماده ۹ این لایحه با ۱۶۱ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن وظایف سازمان مدیریت بحران کشور مشخص شد.

بر اساس ماده ۹ لایحه مذکور
ماده ۹- وظایف سازمان عبارت است از:

الف- تهیه و تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ و برنامه ملی بازسازی و بازتوانی جهت تصویب شورای عالی

ب- ارتقای همکاری و هماهنگی بین سازمانی به منظور ایجاد هم افزایی و تحقق اهداف کلان از طریق تشکیل بانک اطلاعاتی تخصصی مدیریت بحران و دسترسی متناسب به نظام جامع مدیریت اطلاعات، مستندسازی و علت یابی، تهیه ضوابط فنی، استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز این قانون جهت تصویب در ستاد ملی ا. پ. - ارتقای توان شناسایی مخاطرات و درک خطر حوادث و سوانح در سطح کشور از جمله تهیه اطلس ملی مخاطرات طبیعی و تدوین برنامه‌های کاهش خطر حوادث و سوانح استانی جهت تصویب ستاد ملی

ت- کمک به ایجاد و ارتقای ظرفیت‌ها و مراکز پایش مخاطرات و هشدار سریع در دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون

ث- ایجاد آمادگی مطلوب سازمانی و عملیاتی برای پاسخ به بحران از جمله برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی جهت استقرار نظام‌های قابل اطمینان آمادگی و ایمنی در مؤسسات دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و تأسیسات وابسته به آنها، ایجاد شبکه ارتباطی اختصاصی برای شرایط اضطراری، تهیه برنامه‌های آمادگی و پاسخ استان ها، تدوین ضوابط فنی و دستورالعمل‌های لازم جهت استاندارد کردن خدمات سازمان‌های امدادی در سطح کشور

ج- جذب، هدایت و توزیع امکانات و کمک‌های دولتی داخلی و خارجی با رعایت اصل هشتادم (۸۰) قانون اساسی

چ- ارتقای توانایی کشور برای بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث و بحران‌ها از جمله پیگیری ایجاد زیرساخت‌های لازم و تدوین ضوابط فرآیند‌ها و استاندارد‌های مورد نیاز بازتوانی و بازسازی با همکاری سازمان ملی استاندارد و سایر دستگاه‌های موضوع ماده (۲) این قانون

ح- برنامه ریزی، هدایت و حمایت جهت ایجاد و ارتقای روش‌های جبران خسارت نظیر استفاده از بیمه ها، حمایت‌های مالی و سازوکار‌های تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوق‌های حمایتی

خ- کمک به رشد و توسعه دانش و فناوری در راستای ارتقای مدیریت بحران در کشور از جمله ترویج به کارگیری فناوری‌های نوین پیشگیرانه در ساخت و سازها، آینده پژوهی و ایجاد نظام دیده بانی علمی از طریق همکاری‌های دوجانبه با چندجانبه با دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی

د- ایجاد چهارچوب‌های لازم برای همکاری مؤثر در س. طح منطقه‌ای و بین المللی از جمله تهیه دستورالعمل‌های جذب و توزیع کمک‌های خارجی با رعایت اصل هشتادم (۸۰) قانون اساسی

ذ- توسعه مشارکت‌های مردمی برای تقویت مدیریت بحران جامعه محور و ترویج فرهنگ ایمنی در جامعه از طریق برنامه ریزی و هماهنگی برای آموزش، سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی، نهاد‌های غیر دولتی، فدراسیون‌های ورزشی، نیرو‌های داوطلب مردمی و بخش خصوصی در مدیریت بحران، تدوین ساز و کار‌های حمایتی و تشویقی جهت آموزش و ارتقای آمادگی مردم در برابر بحران

ر- پیش بینی نیاز‌های مالی، تجهیزات و اقلام امدادی مربوط به مدیریت بحران کشور و اعلام به سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر دستگاه‌های مسؤول موضوع ماده (۲) این قانون جهت تأمین آن‌ها

ز- جابه جایی کارکنان آموزش دیده در مدیریت بحران براساس مصوبات شورای عالی

ژ- نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مشمول این قانون در مدیریت بحران از جمله نظارت بر نحوه ارائه خدمات به آسیب دیدگان و سایر وظایف مربوط به اجرای این قانون

س- تهیه پیش نویس لوایح، آیین نامه‌های اجرائی و تصویب نامه‌های مورد نیاز برای طی مراحل قانونی ظرف مدت ۶ ماه
 

تعیین وظایف دستگاه و نهاد‌های مسئول در مدیریت بحران
نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه کشور با اصل ماده ۱۴ این لایحه با ۱۴۴ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۱۴ این لایحه آمده است: وظایف دستگاه‌ها و نهاد‌های مسوول در مدیریت بحران عبارت است از:

الف. - وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند با همکاری جمعیت هلال احمر و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و بر اساس استاندارد‌های سازمان، نسبت به طراحی و ارائه واحد درسی آمادگی در مقابل حوادث و سوانح» در قالب برنامه آموزشی مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی اقدام نمایند. گذراندن این درس برای تمامی دانش آموزان و دانشجویان الزامی است.

ب. - جمعیت هلال احمر موظف است:

۱- با همکاری شورا‌های اسلامی شهر و روستا، شهرداری ها، دهیاری ها، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های مسئول در امور فرهنگی و تبلیغی و ستاد کل نیرو‌های مسلح و بر اساس استاندارد‌های سازمان، نسبت به آموزش آحاد جامعه و سازمان‌های مردم نهاد در برابر حوادث و سوانح اقدام نماید.

۲- با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور، نیرو‌های مسلح، شورا‌های اسلامی شهر و روستا، شهرداری ها، دهیاری ها، فدراسیون‌های ورزشی از جمله نجات غریق و غواصی و کوهنوردی و صعود‌های ورزشی و بر اساس استاندارد‌های سازمان، نسبت به نجات آسیب دیدگان از حوادث و سوانح و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی، اسکان اضطراری و تأمین مایحتاج ایشان تا رفع نیاز و ذخیره اقلام امدادی مربوط به خدمات مذکور اقدام نماید.

۳- با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بهزیستی کشور، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون، اقدامات لازم در زمینه جذب، هدایت و توزیع کمک‌های غیردولتی داخلی و خارجی را با رعایت اصل هشتادم (۸۰) قانون اساسی انجام دهد. هرگونه دخل و تصرف، استفاده و تصاحب کمک‌های یادشده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت غیر مجاز ممنوع است و به عنوان عمل مجرمانه تصرف غیر قانونی در اموال عمومی با دولتی محسوب گردیده و مرتکب برابر قانون مجازات اسلامی مجازات می‌شود.

پ. - وزارت نیرو موظف است:

۱- با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازوکار‌های لازم جهت کنترل آب‌های سطحی (سیلاب) در سطح ملی و استانی را ایجاد نماید.

۲- با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی کشور و سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون، نسبت به پیشگیری از خشکسالی اقدامات لازم را انجام دهد.

٣- نسبت به ذخیره سازی آب برای شرایط اضطراری اقدام نماید.

۴- با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ایمن، سازوکار‌های لازم جهت تأمین آب و برق مراکز جمعیتی در شرایط اضطراری را با همکاری وزارت کشور برنامه ریزی و اعمال نماید.

ت. - وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق مؤسسات وابسته از جمله مؤسسه ژئوفیزیک، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی موظف است:

۱- با همکاری سازمان هواشناسی (پژوهشکده هواشناسی و اقلیم شناسی) و انجمن‌های علمی نسبت به توسعه تحقیقات، مطالعات و شبکه‌های اطلاعاتی تخصصی درباره پیشگیری و کاهش خطر حوادث و سوانح اقدام کند.

۰۲ به منظور پیش بینی دقیق و هشدار به هنگام وقوع مخاطرات زمین ساخت، با همکاری وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پژوهشکده هواشناسی و اقلیم شناسی)، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سایر دستگاه‌های مرتبط با موضوع ماده (۲) این قانون، نسبت به ایجاد یا تقویت مراکز پایش و هشدار زلزله، آتش فشان، سونامی و لغزش زمین در کشور اقدام نماید.

ث. - وزارت راه و شهرسازی موظف است:

۱- با همکاری وزارت کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران سازوکار‌های مناسب برای اعمال مدیریت یکپارچه حمل و نقل و عبور (ترانزیت) شریان‌های مواصلاتی و همچنین ایمن سازی قطار‌های شهری در شرایط اضطراری را برنامه ریزی و عملیاتی نماید.

۲- با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور ایمن سازی مراکز درمانی اقدام کند.

٣- از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری شهرداری‌های دهیاری ها، وزارت کشور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و ستاد کل نیرو‌های مسلح در چهارچوب برنامه ملی بازسازی و بازتوانی، ضمن آواربرداری مستحدثات و اماکن آسیب دیده، در بازسازی مناطق روستایی آسیب دیده از حوادث و سوانح، به گونه‌ای عمل نمایند که با اطمینان از ساخت واحد‌های مسکونی مقاوم در منطق ایمن، فرهنگی، آداب و رسوم، اقلیم و مصالح بومی منطقه رعایت شود.

٤- از طریق سازمان هواشناسی کشور اقدامات ذیل را انجام دهد:

۴-۱- به منظور پیش بینی دقیق و هشدار به هنگام وقوع مخاطرات آب و هوایی، با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبهل مرفوع ماده (۲) این قانون، نسبت به ایجاد مرکز پایش و هشدار بهمن، طوفان، گردباده صائقه، تگرگ، موج گرما (باد و باد گرم) و سرما در کشور اقدام نماید.

۴-۲- با همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی شبکه پایش و هشدار سیل در سطح کشور را تکمیل کند.

۴-۳- به منظور پیش بینی دقیق و اعلام هشدار‌های لازم، نسبت به تقویت مراکز پایش و هشدار خشکسالی اقدام نماید.

چ- وزارت جهاد کشاورزی موظف است:

۱- به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه همه گیری (اپیدمی) آفات و بیماری‌های گیاهی و جانوری و مشترک انسان و دام، مراکز پایش و هشدار همه گیری (اپیدمی) آفات و بیماری‌های گیاهی و حیوانی و مشترک انسان و دام را با مشارکت سازمان هواشناسی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط با موضوع ماده (۲) این قانون، ایجاد نماید.

۲- با همکاری نیرو‌های مسلح، نسبت به اتفای حریق در جنگل‌ها و مراتع اقدام نمایند.

ح- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است:

۱- با همکاری جمعیت هلال احمر و بر اساس استاندارد‌های سازمانی نسبت به تهیه برنامه‌های آموزشی برای ارتقای سطح آگاهی مردم در برابر بحران اقدام نماید.

۲- با هماهنگی سازمان نسبت به اعلام هشدار‌های لازم و اطلاع رسانی آگاهانه به مردم در خصوص مخاطرات و بحران‌ها اقدام نماید.

خ- وزارت امور اقتصادی و دارایی (بیمه مرکزی) موظف است با هماهنگی سازمان و همکاری دستگاه‌های مرتبط با موضوع ماده (۲) این قانون، سیل و زلزله را فراهم نماید. سازوکار‌های لازم جهت گسترش بیمه حوادث و سوانح با اولویت آتش سوزی، سیل و زلزله را فراهم نماید.

د- وزارت نفت موظف است با همکاری وزارت کشور، با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ایمن، برای ذخیره مناسب حامل‌های انرژی (گاز، شرایط اضطراری اقدام نماید. نفت سفید، بنزین و گازوئیل) و تأمین سوخت مورد نیاز مناطق آسیب دیده در شرایط اضطراری اقدام نماید.

ذ- وزارت کشور موظف است:

۱- با همکاری ستاد کل نیرو‌های مسلح نسبت به انتظام امور و تأمین امنیت جانی و مالی مردم و سازمان‌های مسؤول در شرایط اضطراری اقدام کند.

٢- از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدامات ذیل را انجام دهد:

۱-۲. با همکاری نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی، آسیب دیده را اتخاذ و اجراء کند. سازوکار‌های لازم برای اعمال مدیریت تردد ترافیک در شهر‌ها و روستا‌های آسیب دیده را اتخاذ و اجرا کند.

۲ - ۲. با همکاری سازمان پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و متولیان دینی مذاهب رسمی کشور برای انتقال، تشخیص هویت و تدفین متوفیان ناشی از وقوع بحران با رعایت آداب محلی و مذهبی ایشان اقدام کند.

۳ - ۲. برای توسعه ایمنی، اطفای حریق، جست وجو و نجات آسیب دیدگان از حوادث شهری و روستایی در مراکز جمعیتی اقدام کند.

ز- از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با هماهنگی سازمان و با همکاری وزارت کشور نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تأمین ارتباطات (ماهواره ای، کابلی، موبایل و بی سیم اعم از صوتی و تصویری) در شرایط اضطراری اقدام نماید؛ به گونه‌ای که قادر به حفظ ارتباطات از ابتداء تا انتهای شرایط مذکور باشد.

ژ- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است:

١- نسبت به ذخیره سازی دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی جهت درمان آسیب دیدگان از حوادث و سوانح در شرایط اضطراری اقدام نماید.

۲- نسبت به کمک‌های اولیه، تخلیه و انتقال مصدومین با تعداد زیاد و درمان آن‌ها با همکاری دستگاه‌های مرتبط با موضوع ماده (۲) این قانون، اقدام نماید.

۳- به منظور پیش بینی دقیق، هشدار به موقع و انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه همه گیری (اپیدمی) بیماری‌های انسانی، نسبت به ایجاد مراکز پایش و هشدار با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست اقدام نماید.

- با همکاری جمعیت هلال احمر، سازمان بهزیستی کشور و ستاد کل نیرو‌های مسلح، ساز و کار‌های لازم جهت تأمین بهداشت و درمان جسمی و روحی آسیب دیدگان در شرایط اضطراری را برنامه ریزی و اعمال نماید.

س- ستاد کل نیرو‌های مسلح موظف است:

۱- با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، سازوکار‌های لازم جهت اطفای حریق هوایی در سطح کشور را اتخاذ و اجراء نماید.

۲- جهت پشتیبانی از سازمان‌های امدادی در شرایط اضطراری، یگان‌های ویژه‌ای در سطح کشور تشکیل داده و مطابق با استاندارد‌های سازمان نسبت به آموزش و تأمین تجهیزات مناسب برای آن‌ها اقدام نماید؛ به گونه‌ای که این یگان‌ها بتوانند در کوتاهترین فاصله زمانی پس از وقوع حوادث و سوانح، ضمن اطلاع رسانی به رئیس ستاد به محل بحران اعزام شوند و اقدامات امدادی و حفاظتی را تا اعلام کتبی رفع نیاز توسط رئیس ستاد به انجام رسانند.

٣- نسبت به پذیرش، راهبری و کنترل عملیاتی تیم‌های امدادی که از نیرو‌های مسلح کشور‌های دیگر به محل بحران اعزام می‌شوند، اقدام نماید.

ش- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است به منظور کاهش خطر حوادث و سوانح، از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای آموزش و توسعه مهارت‌های نیروی انسانی در حوزه ساخت و ساز اقدامات لازم را انجام دهد.

ص. - وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی مسؤولیت رعایت ایمنی در نگهداری، حمل و مصرف مواد خطرناک در حوزه وظایف دستگاه متبوع خود را بر عهده دارند.

تبصره - آیین نامه اجرایی این بند مشتمل بر خصوصیات و شرایط ویژه حمل و نقل مواد موضوع این بند و نحوه جبران خسارات وارده، به پیشنهاد مشترک وزارت کشور سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان حفاظت محیط زیست، ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ض. - وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظفند در اجرای قوانین و مقررات مربوط به مقاوم بودن ساختمانها، استاندارد‌های سازمان را اعمال نمایند.

تبصره- وظایف تفصیلی دستگاه‌ها و نهاد‌های مشمول این قانون در سند راهبرد ملی مدیریت بحران و برنامه‌های ملی مبتنی بر آن تعیین می‌شود.

تعیین وظایف ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران
نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور، با ماده ۱۲ این لایحه با ۱۲۷ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

شایان ذکر است که نمایندگان با پیشنهاد غلامرضا کاتب مبنی بر الحاق دو جزء به بند الف. و ب. ماده ۱۲ با ۱۱۷ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده ۱۲ لایحه مذکور وظایف ستاد عبارت است از: الف. - در سطح ملی

١- بررسی و تأیید سند راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ و برنامه ملی بازسازی و بازتوانی جهت تصویب شورای عالی

۲- بررسی و تصویب ضوابط فنی، فرآیندها، دستورالعمل‌ها و استاندارد‌های مورد نیاز در مدیریت بحران

٣- تسهیل هماهنگی بین دستگاه‌های مسؤول و تسریع خدمات رسانی در شرایط اضطراری

۴ - سایر مواردی که به تشخیص رئیس ستاد نیاز به هماهنگی و مشارکت دستگاه‌ها و نهاد‌های عضو ستاد دارد.

۵- برنامه ریزی و تعیین ضوابط جبران خسارت وارد شده به بخش‌های مختلف

ب- در سطح استان و شهرستان

١- بررسی و تصویب برنامه استانی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه استانی آمادگی و پاسخ و سایر برنامه‌های استانی مورد نیاز

۲- تسهیل هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول و تسریع خدمات رسانی در شرایط اضطراری

٣- اجرای برنامه‌ها و تصمیمات ابلاغی ستاد ملی

۴- سایر مواردی که به تشخیص رئیس ستاد نیاز به هماهنگی و مشارکت دستگاه‌ها و نهاد‌های مشمول این قانون دارد.

۵- تهیه و تدوین آمار و اطلاعات و میزان خسارت وارده به بخش‌های مختلف بر اثر سوانح غیرمترقبه

ضرورت توسعه پوشش بیمه‌ای اموال منقول و غیرمنقول توسط قوای سه گانه
نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور، با ماده ۱۳ این لایحه با ۱۴۸ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۱۳ لایحه مذکور؛ کلیه دستگاه‌های موضوع ماده (۲) این قانون موظفند اقدامات ذیل را اجراء نمایند:

الف- ساختار واحد سازمانی مناسب برای مدیریت بحران را به گونه‌ای تعیین و به سازمان ارسال نمایند که نیروی انسانی لازم از میان پست‌های سازمانی موجود تأمین شود.

ب- بر اساس استاندارد‌های ابلاغی سازمان، نسبت به آموزش کارکنان خود در خصوص مدیریت بحران اقدام نمایند.

پ. - کلیه مدیران و کارشناسان مسؤول در امر مدیریت حوادث موظفند دوره‌های آموزشی بلندمدت و کوتاه مدت را طی کنند. شرایط احراز صلاحیت هریک از آنان طبق دستورالعملی که توسط سازمان تهیه و به تصویب شورای عالی می‌رسد تعیین می‌گردد.

ت- در تهیه و تدوین راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه‌های ملی و استانی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه‌های ملی و استانی آمادگی و پاسخ، برنامه ملی بازسازی و بازتوانی و سایر برنامه‌های ملی و استانی مورد نیاز، ضوابط فنی، فرآیند‌ها و استاندارد‌های مدیریت بحران، شاخص‌های پایش و ارزیابی، پیش نویس لوایح، دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های اجرائی، همکاری لازم را با سازمان داشته باشند.

ث. - ساز و کار‌های کاهش خطر در حوزه وظایف خود را در چهارچوب برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح تهیه و با تأیید سازمان، اجرایی نمایند.

ج- ساز و کار‌های آمادگی و پاسخ دستگاه خود را در چهارچوب برنامه ملی آمادگی و پاسخ تهیه و با تأیید سازمان، اجرایی نمایند.

چ- در برابر حوادث و سوانح، حداکثر تا پایان برنامه ششم توسعه کشور زمینه توسعه پوشش بیمه‌ای به کلیه اموال منقول و غیر منقول خود را به قیمت کارشناسی فراهم نمایند.

آیین نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ح- بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان، نسبت به تهیه پیوست کاهش خطر برای طرح‌های توسعه‌ای خود اقدام نمایند.

خ- هنگام پاسخ به بحران، با درخواست رئیس ستاد، کلیه امکانات و تجهیزات موجود خود را در اختیار ستاد قرار دهند.

د- گزارش عملکرد خود را در چهارچوب شاخص‌های پایش و ارزیابی مصوب هیأت وزیران تهیه و مطابق با زمان بندی سازمان، به این سازمان ارائه نمایند.

تعیین مسئولان ستاد پیشگیری، هماهنگی در مدیریت بحران در سطح ملی و استانی
نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه کشور با اصل ماده ۱۰ این لایحه با ۱۳۳ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده ۱۰- به منظور تسهیل انسجام، هماهنگی و هم افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهاد‌های مشمول این قانون در مدیریت بحران، ستاد‌های مدیریت بحران در سطوح ملی، استانی و شهرستانی در سازمان، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به شرح زیر ایجاد می‌شود.

الف. - ستاد در سطح ملی به ریاست وزیر کشور، دبیری رئیس سازمان و با عضویت معاونان ذی ربط وزارتخانه‌های کشور، نیرو، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان انرژی اتمی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیرو‌های مسلح، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی کشور، سازمان هواشناسی کشور، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون، به تشخیص و دعوت دبیر ستاد تشکیل می‌شود.

ب- ستاد استان به ریاست استاندار و ستاد شهرستان به ریاست فرماندار با عضویت مدیران در دستگاه‌های متناظر ستاد ملی و همچنین سایر دستگاه‌های مرتبط به تشخیص و دعوت رئیس ستاد تشکیل می‌شود. مدیران مدیریت بحران استان و شهرستان، دبیران ستاد‌های استان و شهرستان خواهند بود.

پ. - در شرایط اضطراری، شهردار و بخشدار منطقه محل حادثه موظفند به دعوت رئیس ستاد در ستاد شهرستان حضور یابند. رئیس شورای شهر و رئیس شورای بخش منطقه محل حادثه به عنوان عضو ناظر در ستاد شهرستان حضور می‌یابند.

تبصره ۱- در کلان شهر تهران علاوه بر فرماندار، استاندار و شهردار تهران به ترکیب ستاد اضافه می‌شود و ریاست ستاد با وزیر کشور است.

تبصره ۲- ستاد به طور عادی حداقل هر سه ماه یک بار و در شرایط اضطراری و وقوع بحران به تشخیص و دعوت رئیس ستاد در هر زمان جلسه تشکیل می‌دهد.

تبصره ۳- جلسات ستاد در شرایط عادی با حضور حداقل دوسوم اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات ستاد با اکثریت آراء حاضرین اتخاذ می‌شود. در شرایط اضطراری، ترکیب ستاد محدود به وزارتخانه‌های کشور، نیرو، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نفت و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیرو‌های مسلح و سایر دستگاه‌های مرتبط به بحران به تشخیص و دعوت رئیس ستاد است. نمایندگان دستگاه‌های یادشده مجاز به غیبت در جلسات ستاد در شرایط اضطراری نیستند. تصمیمات ستاد در شرایط اضطراری توسط رئیس ستاد اتخاذ و ابلاغ می‌شود و لازم الاجراء است.

تبصره ۲- در شرایط اضطراری، در ستاد استان، یک نماینده از بین نمایندگان استان به انتخاب نمایندگان همان استان و در ستاد شهرستان، نماینده شهرستان یا یک نماینده از بین نمایندگان شهرستان، به انتخاب نمایندگان همان شهرستان به عنوان عضو ناظر از مجلس شورای اسلامی حضور می‌یابند.