خطوط جدید مترو تهران برای دستیابی به سرفاصله حرکتی مطلوب به حداقل ۱۳۰۰ واگن نیاز دارند

به گزارش شهر، گرچه در دهه اخیر و به تناسب افزایش تعداد ایستگاه‌های شبکه مترو تهران، شبکه خطوط هفتگانه مترو تهران، در حال حاضر با ۱۱۸۱ واگن برای سفرهای درون شهری و ۲۶۰ واگن برای سفر به شهر کرج، حدود ۵/۲ میلیون سفر در روز را پوشش می‌دهد اما برای رسیدن به سرفاصله حرکتی مطلوب قطارها، افزایش حداقل همین میزان واگن مورد نیاز است؛ این در حالی است که با تکمیل بخش‌های توسعه‌ای خطوط در حال بهره‌برداری موجود و همچنین راه‌اندازی خطوط جدید (خط ۸ تا خط ۱۱) و با فرض عدم ازدیاد جمعیت پایتخت، تعداد کل واگن‌های خطوط درون‌شهری باید به عدد ۴۴۳۱ برسد.

ناوگان حمل و نقلی مورد نیاز برای رعایت سرفاصله حرکتی قطار‌ها تامین نشده است (عمدتا به دلیل تحریم‌ها و مسائل مالی)، اما اخیرا" اتفاق‌های امیدوارکننده‌ای جهت رفع این نیاز انباشته صورت گرفته است؛ اجرایی شدن قرارداد تامین ۶۳۰ دستگاه واگن از محل فاینانس خارجی که امکان افزایش آن تا ۱۰۷۱ واگن نیز فراهم شده است، به همراه آغاز عملیات تولید ۱۱۳ دستگاه واگن ملی با سطح داخلی سازی ۸۵ درصد، به معنای افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد قطار‌ها و واگن‌های موجود در خطوط هفتگانه طی سال‌های پیش رو است.

 

اما نکته حائز اهمیت آن است که با احداث خطوط چهارگانه جدید و اضافه شدن حدود ۱۳۰ ایستگاه به جمع ایستگاه‌های خطوط فعال فعلی، حداقل ۱۳۲۳ واگن دیگر نیاز است تا بتوان سرفاصله حرکتی طراحی شده برای آن خطوط را نیز اعمال کرد. به عبارت دیگر ۱۸۹ رام قطار دیگر باید برای سرویس دهی مطلوب خطوط ۸ تا ۱۱ درنظر گرفته شود و این یعنی در مجموع برای ۱۱ خط شبکه مترو تهران و با احتساب ۲۲ ایستگاه مربوط به بخش‌های توسعه‌ای خطوط هفتگانه موجود، حداقل به مجموع ۴۴۳۱ دستگاه واگن نیاز است که تامین آن باید در اولویت برنامه‌های مربوط به توسعه شبکه حمل و نقل عمومی قرار گیرد.

انتهای پیام/