همزمان با افزایش آلودگی هوا در تهران از روز اول آذر و طبق اعلام کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تهران طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران اجرا و فروش مجوز روزانه طرح ترافیک توسط شهرداری ممنوع شد.
این طرح که به استثنای روز گذشته در تمام روزهای کاری ماه جاری اجرا شد هرچند محدودیتهایی را برای آمد و شد شهروندان ایجاد کرد اما در کنار سایر مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا از نظر بسیاری از مردم قابل درک و در جهت کاهش آلودگی هوا ارزیابی میشد.
نکته مهم در اجرای این قبیل تصمیات افزایش همکاری شهروندان از راه تببین میزان تاثیر این تصمیات بر کاهش آلودگی هواست، اقدامی که اگر به درستی صورت نگیرد اقدامات قهری مانند اعمال جریمه چندصد هزار تومانی برای متخلفان نیز به مرور تاثیر خود را از دست خواهد داد.
ممنوعیت تردد متناسب با پلاک در روزهای زوج و فرد که طبق آنچه دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران به رسانهها اعلام کرده قرار است تا عید نوروز ادامه داشته باشد، باید علاوه بر تلاش برای دسترسی سریعتر و آسانتر شهروندان به وسایل حمل و نقل عمومی، با اطلاعرسانی دقیق و دائمی برای شهروندان همراه شود تا همکاری و رضایت آنها را در پی داشته باشد. الزامی که البته تاکنون کمتر مورد توجه مسئولین قرار گرفته است.
نمونه این بیتفاوتی نسبت به زندگی و برنامههای روزانه شهروندان که با اعمال این قبیل محدودیتها دستخوش تغییر میشود، عملکرد روز گذشته کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان در اطلاعرسانی پیرامون عدم اعمال محدودیت تردد خودروها بود، شهروندانی که گمان میکردند مانند روزهای گذشته نمیتوانند با پلاک زوج خود تررد کنند، به ناگاه و در اواسط روز متوجه شدند که محدودیتی برای تردد ندارند، در حالی که این موضوع باید از شب قبل به آنها اطلاعرسانی میشد.
در کنار این موراد نبود وحدت نظر و بیان نظرهای مختلف پیرامون اجرای این طرح که حالا باید آن را طرحی دائمی، دست کم برای چند ماه بدانیم نیز بر اقناع افکار عمومی برای همکاری با مسئولان تاثیر گذار خواهد بود، طبق آنچه روز گذشته رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به سوال خبرنگار میزان گفت این طرح تنها راه حل مشکل آلودگی هوا نیست و تنها بخشی از آن را حل میکند.
امروز نیز محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران از مخالفت شهرداری با تداوم اجرای طرح زوج و فرد خبر داد و به رسانهها گفت: کمیته اضطرار همان طور که در نامش اضطرار قید شده باید برای روزهای اضطرار تصمیم بگیرد و اینکه اعلام شود تا پایان سال طرح زوج و فرد ادامه خواهد داشت، درست نیست و با نام این کمیته منافات دارد.
وی با بیان اینکه نباید نسخه واحد برای موضوع آلودگی هوا تا پایان سال داشت گفت: شهروندان در پایتخت دچار مشکل شدهاندو ما اعتراضمان را به استانداری اعلام کردهایم.
هرچند بر اساس سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ منابع متحرک با ۵۷۲ هزار و ۶۰۵ تن تولید آلایندههای گازی معادل ۸۲ درصد و ۶ هزار و ۳۳۸ تن ذرات معلق معادل ۶۰ درصد آلایندگی پایتخت را به خود اختصاص دادهاند اما خودروهای سواری تنها ۳۳ درصد از منابع متحرکی هستند که در انتشار آلودگی هوا نقش دارند.
اگر برای کنترل کیفیت هوا باید برای تردد خودروها در سطح شهر محدودیتی قائل شد باید فکری اساسی نیز برای بیش از ۷۶ درصد موتورسیکلتهای تهران که فرسوده هستند و نیروگاهها، صنایع و پالایشگاهها کرد.
انتهای پیام/