مرگ مهاجران در مسیرهای مهاجرتی اروپا طی سالهای گذشته به یکی از بحرانها برای افرادی که خواهان ورود به اروپا هستند، تبدیل شده است.
یک پسر ۱۲ ساله مهاجر در سواحل شمالی جزیره ساموس یونان جان خود را از دست داد. براساس گزارشها، حادثه زمانی رخ داد که هدایتگر قایق به دلیل تعقیبشدن توسط گارد ساحلی یونان به مهاجران دستور پریدن از قایق به آب را داد.
گفته میشود که این پسر ۱۲ ساله پس از برخورد با پروانه قایق جان باخت. هیچ جزئیاتی در مورد ملیت یا هویت پسر منتشر نشده است.
بازرسان در حال جمعآوری اظهارات از برخی مهاجرانی هستند که از این حادثه جان سالم به در بردند.
براساس گزارشها، مهاجران درپی تعقیبشدن توسط گارد ساحلی بهطور معمول مجبور به ترک قایقها در نزدیکی ساحل میشوند، یا به دلیل ترس از گیر کردن قایق در ساحل، یا به دلیل تمایل به فرار از گشتی که ممکن است آنها را بازداشت کند.

تعقیب و گریزهای پرسرعت نیز شایع است و بهطور معمول به آسیب به قایقهای حامل مهاجران و گاهی حتی قایقهای گارد ساحلی یا کشتیهای دیگر در نزدیکی میشود.
۱۸ کشته در سواحل کرت
این حادثه تنها چند روز پس از غرقشدن ۱۸ مهاجر در سواحل جنوبی جزیره کرِت رخ داد. قایقی که آنها در آن سفر میکردند، در حالت نیمه غرقشده پیدا شد؛ با ۱۸ مهاجر جانباخته و ۲ بازمانده در وضعیت بحرانی.
مقامها میگویند که معتقدند قربانیان بر اثر افت شدید دمای بدن جان باختهاند.
پروژه مهاجران مفقود سازمان بینالمللی مهاجرت مرگ ۲۸۵ مهاجر در مدیترانه شرقی را از ابتدای سال ۲۰۲۵ تا ۷ دسامبر (۱۶ آذر) ثبت کرده است. ۱۸۶ مورد از این مرگها مربوط به غرقشدن، ۹۸ مورد مرگهای ناشناخته و یکی مرگ تصادفی طبقهبندی شده است.
در مجموع ۱۴ کودک مهاجر از ابتدای سال ۲۰۲۵ در این منطقه جان خود را از دست دادهاند.
مسیر دریایی شرقی مدیترانه، به ویژه به سمت جزایر یونانی مانند ساموس، لسبوس و رودس، یکی از خطرناکترین راههای مهاجرت به اروپا است.
براساس آمارها، از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ مهاجر و پناهجو در این مسیر جان خود را از دست دادهاند.
کارشناسان و سازمانهای حقوق بشری تاکید میکنند که این مرگها نه تنها نتیجه قایقهای ناامن و قاچاقچیان است، بلکه بهطور مستقیم با سیاستهای ضدمهاجرتی اتحادیه اروپا و یونان مرتبط است.
این سیاستها با تمرکز بر آنچه بازدارندگی خوانده میشود، به جای نجات جان، مهاجران را به سمت مسیرهای پرخطرتر سوق میدهند و عملیات نجات را محدود میکنند.

گارد ساحلی یونان و آژانس فرانتکس (آژانس اروپایی مدیریت همکاری عملیاتی در مرزهای خارجی) با بودجه هنگفت اتحادیه اروپا، بهطور معمول متهم به استفاده از استراتژی هستند که مرگ را بهعنوان ابزار بازدارندگی استفاده میکند.
غرق کشتی آدریانا در سواحل یونان در ژوئن ۲۰۲۳ با بیش از ۶۵۰ کشته، نمونه بارزی از استفاده از این سیاست است. شاهدان میگویند که گارد ساحلی در حین یدککشی، کشتی را واژگون کرد. دادستانی یونان بهتازگی رئیس گارد ساحلی و ۳ افسر را به اتهام قتل غیرعمد تحت تعقیب قرار داد، که نشاندهنده فشارهای بینالمللی است.
انتهای پیام/