انجام بیش از ۲۰ هزار عملیات برخورد با سدمعبر در سال گذشته توسط شهرداری تهران/ برخی از مردم موافق برخود قاطع با سدمعبر نیستند

نشست مطبوعاتی عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران، صبح امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ در خانه روزنامه‌نگاران برگزار شد.

محمدخانی در پاسخ به سوال خبرگزاری میزان درباره سدمعبر توسط برخی از مغازه‌داران و دستفروشان گفت: سدمعبر صرفا یک تخلف ساده شهری نیست، بلکه مسئله‌ای اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی است. در شرایط دشوار اقتصادی امروز، بسیاری از کسبه و مغازه‌داران برای ادامه فعالیت خود به روش‌های تازه بازاریابی روی آورده‌اند؛ روش‌هایی که گاه به اشغال فضا‌های عمومی و پیاده‌رو‌ها منجر می‌شود و همین امر تضاد نگاه میان مشتریان و رهگذران را ایجاد می‌کند.

وی افزود: که برخی کسب‌وکار‌ها مانند رستوران‌هایی که غرفه‌های بیرونی در گذر‌ها برپا می‌کنند، از سوی بخشی از مردم مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما همزمان موجب اعتراض عابران و ساکنان همان محلات می‌شوند. در چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار داشت همه شهروندان با یک رویکرد واحد همراه شوند، هرچند قانون در این زمینه صراحت دارد و شهرداری موظف است اجرای آن را متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی پیش ببرد.

سخنگوی شهرداری تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۲۰ هزار عملیات برخورد با سد معبر توسط مناطق ۲۲گانه تهران انجام شد و امسال نیز تاکنون ۳۵ هزار گزارش ثبت شده است. این حجم عملیات نشان‌دهنده گستردگی مسئله و در عین حال پیچیدگی آن است؛ چراکه سد معبر همیشه تنها به دست‌فروشان مربوط نیست و در موارد متعدد پشتوانه مغازه‌داران را دارد یا حتی خود مغازه‌دار به عنوان دست‌فروش عمل می‌کنند.

امکان گزارش موارد مزاحمت و سدمعبر از طریق سامانه ۱۳۷

محمدخانی با اشاره به واکنش‌های متفاوت شهروندان نسبت به برخورد‌های قانونی گفت: بسیاری از مردم خواستار برخورد قاطع با سدمعبر هستند، اما گروهی دیگر با این تصمیم موافق نیستند و این اختلاف نظر‌ها گاه موجب دلخوری شهروندان می‌شود. شهرداری تلاش می‌کند ضمن رعایت قانون، ملاحظات اجتماعی را نیز در نظر بگیرد تا برخورد‌ها کمترین حساسیت را ایجاد کند.

وی گفت: مردم می‌توانند موارد مزاحمت و سد معبر را از طریق سامانه ۱۳۷ گزارش دهند، زیرا تعداد و تکرار این گزارش‌ها به شهرداری کمک می‌کند برخورد‌های قانونی را دقیق‌تر و با پشتوانه مردمی بیشتری انجام دهد.

سخنگوی شهرداری تهران در ادامه به موضوع مدیریت آب در پایتخت پرداخت و از تکمیل بخش مهمی از تعهدات شهرداری در پروژه خط انتقال آب طالقان خبر داد.

وی گفت: با همکاری شورای شهر، ۵ هزار میلیارد تومان در بودجه جاری برای ادامه این خط اختصاص یافته است و کار سد طالقان و خط انتقال به پایان رسیده است.

محمدخانی افزود: شهرداری در کنار این پروژه، وظیفه ساخت و توسعه تصفیه‌خانه‌ها و اجرای طرح بازچرخانی آب را نیز بر عهده دارد. تعدادی از تصفیه‌خانه‌های جدید تا پایان سال وارد مدار خواهند شد و نمونه‌هایی مانند تصفیه‌خانه فیروزبهرام نشان می‌دهد که روند توسعه زیرساخت‌های آبی با جدیت ادامه دارد.

بحران آب تهران قابل کنترل است

وی همچنین از ارائه پیشنهادات تخصصی شهردار تهران به دولت برای مدیریت آب خبر داد و گفت: این بسته پیشنهادی در قالب نامه‌ای رسمی به رئیس‌جمهور ارسال شده است.

محمدخانی بیان کرد: شهرداری تهران به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کرده است که مدیریت یکپارچه آب در پایتخت را بر عهده بگیرد؛ اقدامی که به باور وی می‌تواند به دلیل ارتباط نزدیک شهرداری با مردم و حضور مستمر در محلات، آثار مثبت‌تری نسبت به مدیریت دولتی داشته باشد.

سخنگوی شهرداری تأکید کرد: گرچه بحران آب تهران به‌طور کامل قابل حذف نیست، اما با ظرفیت‌های موجود در مدیریت شهری، این بحران کاملاً قابل کنترل و کاهش تبعات خواهد بود. تعامل گسترده شهرداری با مردم، شبکه نواحی و محلات و حضور مستمر نیرو‌های خدمات شهری در سطح شهر، ظرفیت‌هایی است که می‌تواند مدیریت این بحران را مؤثرتر و پایدارتر کند.

شماره‌گذاری اتوبوس‌های برقی جدید در حال پیگیری است

در ادامه نشست، محمدخانی به نامه منتشر شده از سوی یکی از اعضای شورای شهر خطاب به پلیس راهور درباره اتوبوس‌های فاقد پلاک واکنش نشان داد و گفت: این روش اعتراض به مدیریت شهری اقدامی نامطلوب و آسیب‌زننده به منافع مردم است. سال‌ها است برخی اتوبوس‌های قدیمی دوکابین بدون پلاک در تهران تردد می‌کنند و هیچ‌گاه کسی خواستار توقف خدمت‌رسانی آنها نشده است، زیرا خروج ناگهانی آنها از شبکه حمل‌ونقل عمومی موجب سرگردانی مردم در ایستگاه‌ها می‌شود.

محمدخانی با اشاره به ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برقی جدید به ناوگان شهری تأکید کرد همه این اتوبوس‌ها بیمه دارند و روند قانونی شماره‌گذاری آنها نیز از سوی شهرداری در حال پیگیری است. توقف این اتوبوس‌ها تنها برای اثبات یک ادعای سیاسی نه‌تنها به مدیریت شهری آسیب نمی‌زند، بلکه فشار مستقیم آن متوجه شهروندان و افزایش آلودگی در مناطق مرکزی خواهد شد.

سخنگوی شهرداری هشدار داد که چنین نامه‌نگاری‌هایی می‌تواند به معنای خارج شدن این ۴۰۰ اتوبوس از مدار خدمت باشد و این اقدامی ناپسند و برخلاف مصالح عمومی است.

وی در ادامه به اظهارات مهندس مهدی چمران اشاره کرد و گفت: سخنان گاهی در رسانه‌ها وارونه منعکس شده است. رئیس شورا شهر  از گذشته تأکید جدی بر تقویت حمل‌ونقل عمومی داشته و در سال ۱۴۰۲ با پافشاری سهم حمل‌ونقل در بودجه شهرداری افزایش چشمگیری یافت. سخنگوی شهرداری افزود منظور چمران از سخنان اخیر این بوده که برای جلوگیری از اخلال در خدمات‌رسانی، دستگاه‌های مرتبط باید روند صدور پلاک برای اتوبوس‌ها را سرعت بدهند. وی تأکید کرد ناوگان اتوبوسرانی تهران همچنان نیازمند توسعه است و همکاری سایر دستگاه‌ها در این مسیر ضروری است.

محمدخانی در بخش دیگری از سخنانش به پروژه‌های فناوری اطلاعات شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: کار‌های بزرگی در حوزه سوپر اپلیکیشن خدمات اداری و صیانت هوشمند از حریم شهر در حال اجراست؛ پروژه‌هایی که می‌تواند مانع شکل‌گیری فساد و افزایش دقت نظارتی شود. وی افزود سازمان فناوری‌های نوین شهرداری که به‌تازگی تأسیس شده، تا پایان سال چند پروژه مهم را رونمایی خواهد کرد و ظرفیت‌های تازه‌ای برای مدیریت هوشمند تهران فراهم می‌شود.

انتهای پیام/