اجرای طرح «قاضی مدرسه» در ۲۰۰ مدرسه گلستان؛ چرخش آرای جایگزین حبس به حوزه آموزش

حیدر آسیابی در جلسه امروز شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گلستان با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: اطفال، نوجوانان و دانش‌آموزان از مهم‌ترین گروه‌های هدف برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم هستند و بر همین اساس، جلسه امروز شورای پیشگیری به بررسی آسیب‌های اجتماعی در حوزه دانش‌آموزان اختصاص یافت.

رئیس دادگستری گلستان افزود: طرح قاضی مدرسه در ۲۰۰ مدرسه استان، به‌ویژه در مناطق آسیب‌پذیر که میزان آسیب‌ها بالاتر است، اجرا و در قالب آن آسیب‌های اجتماعی و قوانین مرتبط به زبان ساده برای دانش‌آموزان توضیح داده خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح مقاطع متوسطه اول و دوم را شامل می‌شود و هدف آن، ارتقای آگاهی حقوقی و اجتماعی دانش‌آموزان، کاهش آسیب‌ها و تقویت نقش پیشگیرانه آموزش در مدارس است.

آسیابی با اشاره به اینکه، اجرای درست قانون حمایت از اطفال و نوجوانان نیز در استان نیز با جدیت دنبال می‌شود، افزود: ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل، یکی از آسیب‌های جدی است که هم فرد و هم جامعه را تهدید می‌کند و طبق قانون، همه دستگاه‌ها تکالیفی در این زمینه دارند و دادگستری استان پیگیر اجرای آنها خواهد بود.

رئیس دادگستری گلستان گفت: یکی از مصوبات مهم جلسه امروز، استفاده از آراء جایگزین حبس در قالب خدمات عمومی رایگان به نفع مدارس، دانش‌آموزان است و از این پس قضات ما در صدور این احکام، حوزه آموزش و پرورش را بیش از گذشته مدنظر خواهند داشت.

اجرای طرح «قاضی مدرسه» در ۲۰۰ مدرسه گلستان؛ چرخش آرای جایگزین حبس به حوزه آموزش

آغاز اجرای طرح تحول اجتماعی در مدارس کم‌برخوردار گلستان

محمود اسپانلو در جلسه امروز شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گلستان این خبر را اعلام کرد و گفت: طرح تحول اجتماعی در ۳۳ مدرسه مناطق کم برخوردار استان و با همکاری مجتمع شوق زندگی و قرارگاه تحول اجتماعی و آموزش و پرورش و دستگاه‌های متولی و با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای وضعیت آموزشی و فضای فیزیکی مدارس این مناطق اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح از تأمین زیرساخت و تجهیزات تا پشتیبانی روانی و معیشتی دانش‌آموزان را دربر می‌گیرد.

دادستان گرگان با اشاره به ضرورت حمایت همه‌جانبه از دانش‌آموزان در معرض آسیب گفت: در دادسرای مرکز استان به جای حرف، عمل کردیم و طرح مشترکی با آموزش و پرورش برای مدارس کم‌برخوردار آغاز شد و دستگاه‌های اجرایی و حتی نهاد‌های مدنی موظفند به آموزش و پرورش کمک کنند، زیرا بی‌توجهی به مشکلات دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان خروجی مطلوبی برای جامعه نخواهد داشت.

وی گفت: طرح تحول اجتماعی در مدارس کم‌برخوردار شامل سه محور اصلی تحول در ساختار مدیریتی مدارس، تجهیز و بهسازی محیط‌های آموزشی و در نهایت ارتقای وضعیت زندگی دانش‌آموزان با هدف کاهش شرایط مخاطره‌آمیز است.

اسپانلو تاکید کرد: نمی‌توانیم تنها به فضای آموزشی داخل مدرسه اکتفا کنیم و مدیران مدارس باید نسبت به وضعیت خانواده‌ها اشراف داشته باشند و با کمک دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های مدنی، حمایت‌های لازم را فراهم کنند.

دادستان گرگان گفت: همچنین برای هر مدرسه، یک فرد به عنوان حامی انتخاب شده تا با پیگیری متمرکز، از ظرفیت خیران و نهاد‌های پشتیبان برای حمایت مستمر از دانش‌آموزان و مدرسه استفاده کند.

وی از طرح ویژه پاک سازی پیرامون مدارس استان هم خبر داد و گفت: در قالب این طرح با همکاری انتظامی، محیط پیرامونی مدارس پایش و بدون اغماض با فروشندگان موادمخدر در اطراف مدارس برخورد می‌شود.

انتهای پیام/