۵۰ درصد اتوبوس‌های مرکز تهران برقی شدند

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، محسن هرمزی شب گذشته در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ گفت: ما امسال مطابق سنوات گذشته از ابتدای تابستان کمیته‌های راهبردی در حوزه ترافیک و در موضوع ستاد استقبال از مهر داشتیم که هم افزایی خوبی صورت گرفت. در این کمیته‌ها شهرداری تهران محور بود و با حضور استانداری، وزارت کشور همینطور فرمانداری تهران، آموزش و پرورش و ذینفعان متعددی که در این حوزه‌ها هستند ۵ کمیته تشکیل شد. ما امسال کارگروه مهم ارتقای ایمنی محدوده‌های اماکن آموزشی را داشتیم. در سال‌های گذشته در محدوده خود مدارس وضعیت ترافیکی دچار بحران می‌شد یا چراغ‌های راهنمایی دچار مشکل بود یا خط‌کشی‌ها دچار مشکل بود یا جا‌هایی نیاز داشتیم که عامل انسانی پلیس راهور کمک کند در کمیته‌ها هم افزایی شد برای ۴۸۸ مدرسه شهر تهران عملیات ارتقای ایمنی و اصلاح ترافیکی انجام شد. یا علائم را اصلاح کردیم یا خط کشی‌های نیاز کشیده و به روز شد. همچنین در ۲۹۹ مدرسه با پلیس راهور هماهنگ شد که عامل انسانی در مهرماه در محدوده مدارس حضور داشته باشند و گره‌های ترافیکی را در واقع رفع کنند.

نهضت برقی‌سازی

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران گفت: اتفاق دیگر در کارگروه ارتقای عملکرد حمل و نقل همگانی اینکه در واقع در این دوره مدیریت شهری اقدامات ویژه‌ای در نهضت برقی‌سازی داشتیم که متمرکز بر حوزه حمل و نقل عمومی بود. شهرداری تهران نسبت به وضع موجود در واقع یک گام جلوتر گذاشت و با کمک دولت که جا داره تشکر کنیم از دولت و سازمان برنامه، اتوبوس‌های برقی و تاکسی‌های برقی را وارد ناوگان کردیم. فاز نخست این کار در بهمن سال گذشته با حضور ریاست جمهوری اتفاق افتاد. همچنین شنبه هفته جاری هم ما ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی جدید را وارد ناوگان کردیم و عدد اتوبوس‌های برقی مان به ۳۹۰ دستگاه رسید و این نوید این را می‌دهد که ما یک حمل و نقل پاک داشته باشیم و این اتفاقی تا به امروز رقم زدیم باعث شده که ما ۵۰ درصد مجموعه خط‌های محوری اتوبوسرانی مان در محدوده‌های مرکزی شهر تهران را با اتوبوس برقی پوشش دهیم. این برنامه را انشالله ادامه خواهیم داد تا ۱۰۰ درصد محدوده‌های جنوب و مرکز تهران را برقی کنیم. در ادامه توسعه تاکسی‌های برقی هم از هفته گذشته کار پلاک گذاری آغاز شد و کار واگذاری ۱۷۵۲ تاکسی برقی در حال انجام است. امید دارم که ان‌شالله این روند سرعت بیشتری بگیرد. امروز هم خدمت آقای رئیس جمهور بودیم تاکید ویژه ایشان هم قبل از سفری که به نیویورک داشتند این بود که حمل و نقل عمومی محورش برقی سازی و متروی تهران باشد.

۳ هزار اتوبوس تا سال

هرمزی گفت: در سطح شهر تهران خطوط دوکابینی داریم که قریب به ۱۳، ۱۴ سال است اورهال یا نوسازی نشده‌اند. البته در این دوره ۵۸۸ دستگاه اتوبوس را نوسازی و بازسازی کردیم، اما نیاز است که نوسازی اتوبوس اتفاق بیفتد. از ابتدای این دوره رقم نوسازی اتوبوس‌های شهر تهران به ۱۸۰۹ دستگاه تا امروز رسیده یعنی ۱۸۰۹ اتوبوس جدید آوردیم که این رقم تا پایان سال به ۳۰۰۰ دستگاه افزایش پیدا می‌کند و رقم بی‌نظیری است.

به گفته وی، هم‌اکنون ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی جدید در حال حمل به ایران را داریم. ۲۰۰ دستگاه اتوبوس بی آرتی ساخته شده و ۵۳ دستگاه را بارگیری کرده‌ایم به سمت کشور و همچنین ۲۰۰ دستگاه دوم هم در مهرماه ساخته خواهد شد یعنی ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بی آرتی ۱۸ متری به شهر تهران اضافه خواهد شده این هم یکی از اتفاقات ویژه بود که با حمایت شورا اتفاق افتاد دولت هم کمک کرد در تخصیص منابع ارزی و در واقع یک گام رو به جلو بود برای ما.‌ای آر تی در مسیر خیابان انقلاب

برنامه داریم در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش ون‌ها نوسازی داشته باشیم. همچنین با کمک وزارت کشور یک خط تراموا طبق مصوبه شورای ترافیک داریم که هماهنگی آن با شورا انجام می‌شود که شامل اتوبوس‌های ۲۶ متری یا‌ای‌آرتی است. قیمت این وسایل تعیین شده و تا هفته آینده آن بسته رونمایی خواهد شد. تا پایان هفته آینده هماهنگی با شورای شهر به پایان می‌رسد تا در مسیر خط خیابان انقلاب از ترمینال شرق جدید تا میدان آزادی کار تبدیل وضعیت آغاز شود.

توسعه ایستگاه‌ها در دوره حاضر مدیریت شهری

هرمزی درباره وضعیت خطوط متروی تهران گفت: در بخش خطوط مترو در این دوره ۳۹ کیلومتر مسیر، ۱۹ ایستگاه و ۲۱ ورودی جدید افتتاح کردیم و پرونده خط ۶ و ۷مترو تهران را تا آبان ماه می‌بندیم. در این در خط ۶ ایستگاه زیبای مریم مقدس را که نامگذاری هم کردیم در تقاطع خیابان نجات الهی و کریم خان و ایستگاه سرباز هم هست. در خط ۶ ایستگاه تختی را افتتاح خواهیم کرد.

آغاز خطوط جدید

از سویی در این دوره غیر از بحث تکمیل خطوط حاضر، خط ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ را هم شروع کردیم یعنی شهرداری تهران معطل خطوط حاضر نماند و چرخ توسعه را در بخش‌های دیگر هم همزمان جلو برد. قرارداد خطوط ۸ و ۹ و ۱۰ را منعقد کردیم و در بخش کاری که قرارگاه خاتم الانبیا پیمانکار است، نزدیک ۱۵۰۰ متر حفاری انجام شده و ایستگاه اول را رد کردیم. در خط ۸ و ۹ توافقاتش انجام شده و قرارداد‌ها با حضور ریاست جمهوری در سال گذشته بسته شد و خبر خوب اینکه آقای دکتر پزشکان دستور فاینانس این دوتا خط را دادند و در حال عملیات تجهیز کارگاه شروع شده برای انتقال دستگاه حفار. از سویی توسعه جنوبی خط ۶ مترو تهران را به سمت حرم حضرت عبدالعظیم در برنامه داشتیم. در این بخش یک اتفاقی باعث شده بود چشمه علی در نزدیکی این مترو خشک شود، اما ما با کمک مجموعه دادستانی و دوستان شرکت آب منطقه‌ای مطالعه‌ای را شروع کردیم که مترو برای احیای چشمه و همزمان عملیات اجرایی کار را انجام داد. به این ترتیب امیدوار هستم که بتوانیم تا بهار سال آینده پرونده خط ۶ در بخش توسعه جنوبی را ببندیم. این بخش ۴ ایستگاه دارد که در محدوده حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ۲ ایستگاه دارد و عملیات اجرایی را شروع کردیم تا در بهار سال آینده تحویل مردم شریف تهران بدهیم.

توسعه تعداد واگن‌های مترو

هرمزی تصریح کرد: در حوزه توسعه واگن‌های مترو یکی از موضوعاتی که داریم کاهش سرفاصله حرکت قطار‌ها و به روز رسانی ناوگان و دارایی‌های ناوگان است. در این دوره ۴۶۲ دستگاه از واگن‌ها را اورهال کردیم. می‌دانید که متروی تهران ۱۱۸۱ واگن یک طبقه دارد. تقریبا نیمی از اینها را در این دوره اورهال کردیم که کاری بی نظیر است و این هم با کمک مجموعه‌های دولت و حمایت‌هایی که لازم بود، انجام شد. در خصوص نوسازی ناوگان هم با کمک دولت اتفاق بزرگی افتاد قرارداد معروف ۲۰۰۰ دستگاه واگن که از سال ۹۵ منعقد شده بود و در واقع سه دولت عوض شده بود و اتفاقی نیفتاده بود، در دولت شهید رئیسی راه افتاد. در این باره شهرداری تهران پیش قدم شد و پیش پرداخت‌ها را انجام داد در دولت آقای پزشکیان این موضوع قوام پیدا کرد و با دستوری که ایشان دادند طی سفر به چین، پرداخت این موضوع هم انجام شد تا نه تنها برای تهران که برای کل کلانشهر‌هایی که ذینفع این مسئله هستند واگن مترو خریداری شود. به این ترتیب شهر تهران صاحب ۱۰۷۱ واگن از محل این قرارداد خواهد شد و به فضل الهی و به دارایی‌های مترو تهران در سه سال آینده اضافه خواهند شد.

تولید ۱۱۳ واگن ملی

در بخش واگن ملی نیز به گفته هرمزی، ۱۱۳ دستگاه واگن از محل قرارداد تولید واگن داخلی سهم داریم برای شهر تهران که این قرارداد هم به آن دارایی‌های قبلی اضافه خواهد شد تا جمع واگن‌های ما در این دوره ۱۳۸۴ واگن برسد؛ یعنی به میزان ۲۵ سال گذشته در این دوره مدیریت شهری ما واگن قرارداد کردیم و وارد عملیات اجرایی شدیم. از ۱۱۳ واگنی که گفتم، دو رام قطارش آماده شده و در هفته آینده اگر آقای رئیس جمهور انشالله برگردند از سفر نیویورک با حضور ایشان ما این قطار را وارد شبکه مترو تهران می‌کنیم.

کاهش سرفاصله خطوط مترو

معاون شهردار تهران گفت: از سویی در بخش کاهش سرفصل قطار‌های مترو، اتفاقی که افتاده این است که قطار‌هایی که عرض کردم که اورهال کردیم را وارد چرخه کردیم در خطوط یک تا ۶ و سر فاصله را به حدود ۵ دقیقه کاهش دادیم یعنی بین ۴ تا ۵ تعیین شد. همچنین در خط ۷ هم اتفاقی را رقم می‌زنیم با افتتاح ایستگاه ورزشگاه تختی که سر فاصله خط ۷ را ۵۰ درصد کاهش خواهیم داد، چون در انتهای آن خط ما عملیات قطار را راحت‌تر انجام می‌دهیم و ارسال و اعزام‌ها تغییر خواهد کرد که این اتفاق بزرگ با کمک دوستان در مجموعه مترو تهران رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/