تکمیل مسیر پایانی خط ۷ مترو تهران و تست گرم ایستگاه‌های جدید 

به گزارش سپاه نیوز، آیین تکمیل مسیر پایانی خط ۷ مترو تهران و بهره‌برداری از ورودی دوم ایستگاه آهنگ با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، سردار اکبری جانشین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و مدیران ارشد هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی برگزار شد.

در این مراسم، عملیات تست گرم مسیر پایانی خط ۷ شامل تکمیل تونل، نصب تأسیسات و دوخطه‌سازی بخش‌های باقی‌مانده به طول بیش از ۵۲۰۰ متر انجام شد تا مسیر ۲۷ کیلومتری این خط به‌طور کامل آماده بهره‌برداری شود.

ایستگاه ورزشگاه تختی به‌عنوان شرقی‌ترین ایستگاه خط ۷ و در مجاورت ورزشگاه تختی واقع شده است. این ایستگاه با طراحی جزیره‌ای، عمق تقریبی ۳۴ متر و طول ۳۹۰ متر اجرا شده و معماری آن متأثر از فضای ورزشی مجموعه تختی است. از ویژگی‌های فنی این ایستگاه می‌توان به استفاده از روش‌های متنوع حفاری شامل NATM، Cut & Cover، انکراژ، نیلینگ و شمع و ریب اشاره کرد. همچنین دپو و پارکینگ شرقی خط ۷ در مجاورت ایستگاه احداث شده که ظرفیت پارک و نگهداری ۴۸ رام قطار را دارا است و امکان تأمین هدوی دو دقیقه‌ای را پس از یک ساعت از شروع به کار قطار‌ها فراهم می‌کند. 

عملیات اجرایی این پروژه شامل تکمیل مسیر تونلی از ایستگاه بسیج تا ورزشگاه تختی به طول تقریبی ۱۸۰۰ متر و دوخطه‌سازی مسیر بین ایستگاه آهنگ تا بسیج به طول ۱۶۰۰ متر بوده و در مجموع حدود ۴ کیلومتر تونل جدید به شبکه خط ۷ افزوده شد. با انجام این تست گرم، مقدمات بهره‌برداری از ایستگاه ورزشگاه تختی در آبان ۱۴۰۴ فراهم شده و عملاً بدنه اصلی تمام خطوط هفتگانه متروی تهران تکمیل می‌شود. 

خط ۷ مترو تهران با طول ۳۱/۴ کیلومتر و ۲۴ ایستگاه، طولانی‌ترین خط مترو کشور است که از شهرک امیرالمؤمنین در جنوب شرق تهران آغاز و پس از عبور از مرکز شهر و تغییر مسیر به سمت شمال‌غرب، در نزدیکی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات پایان می‌یابد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این خط می‌توان به عمیق‌ترین ایستگاه‌های مترو تهران با عمق ۵۶ متر، بیشترین ایستگاه‌های تقاطعی با سایر خطوط، استفاده از دو دستگاه TBM-EPB برای حفاری مکانیزه و رعایت الزامات پدافند غیرعامل در طراحی ایستگاه‌ها اشاره کرد. با تکمیل این مسیر، خط ۷ به‌عنوان طولانی‌ترین و عمیق‌ترین خط متروی پایتخت آماده ارائه خدمات گسترده‌تر به شهروندان خواهد بود.

لازم به ذکر است این پروژه توسط موسسه حرا هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی اجرا شده است.

انتهای پیام/