آموزش بیش از ۲۵۷ هزار معلم دوره ابتدایی در قالب طرح توانا/ رایگان شدن پیش دبستانی برای تحقق عدالت آموزشی ضروری است

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز یک‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ در نشست خبری باموضوع بازگشایی مدارس اظهار کرد: اقدامات نظام آموزشی باید به فضای واقعی مدارس و میدان عمل نزدیک‌تر شوند.

وی افزود: برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی در سه محور اصلی شامل ارتقای کیفیت آموزش، توسعه عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های متنوع یادگیری پیگیری می‌شود.

حکیم‌زاده ادامه داد: در راستای این اهداف، برنامه‌هایی نظیر توانمندسازی مدیران و معلمان، ارتقای توانایی دانش‌آموزان، و راه‌اندازی مدارس الگوی تراز سند تحول بنیادین به مرحله اجرا درآمده است.

معاون آموزش ابتدایی همچنین به طرح مدرسه الگو اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۷۰ هزار مدیر مدرسه تحت آموزش‌های لازم قرار گرفته‌اند که این دوره‌ها در سه سطح ملی، استانی، و منطقه‌ای برگزار شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: با راه‌اندازی طرح توانا، بیش از ۲۵۷ هزار معلم دوره ابتدایی آموزش دیده‌اند و این طرح با استقبال گسترده و مشارکت بیش از ۹۶ هزار معلم در سراسر کشور رو‌به‌رو شده است. از میان آثار ارسال‌شده، ۹۹ نفر به عنوان برگزیدگان کشوری معرفی و هفته گذشته با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش تجلیل شدند.

حکیم‌زاده با اشاره به شرکت بیش از ۲۸۷ هزار نفر از کادر آموزشی در بیش از ۲۳ هزار اجتماع یادگیری، بر تأثیرگذاری این روش بر توسعه حرفه‌ای معلمان تأکید کرد.

وی درباره عدالت آموزشی، گفت: نرخ تکرار پایه به میزان ۰.۱۴ درصد کاهش یافته و در سال گذشته ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدارس ملحق شده‌اند. همچنین تعداد هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از ۱۰۵ به ۱۱۹ مدرسه افزایش یافته است.

معاون آموزش ابتدایی درباره طرح "حامی" که حمایت آموزشی مستمر از دانش‌آموزان نیازمند را در ۱۳۵۲ کلاس تابستانی فراهم کرده، گفت: با اجرای این طرح، موفق به کاهش ۴۹ درصدی تعداد دانش‌آموزان نیازمند به تلاش در پایان سال تحصیلی شدیم.

حکیم‌زاده درباره سنجش دانش‌آموزان جامانده اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده، مقرر شد هر کودکی که سنجش آنها انجام نشده، در زمان مناسب برای سنجش در منطقه خود حاضر شوند.

این مقام مسئول در نظام تعلیم و تربیت کشور با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در طرح شهاب، توضیح داد: این طرح اساساً ازسوی معاونت ابتدایی ارائه نشده و انتظار می‌رود که هماهنگی بیشتری بین معاونت‌های مختلف برای رفع مسائل موجود ایجاد شود.

وی تأکید کرد: سیاست‌گذاری ما باید مدرسه‌محور باشد و در معاونت ابتدایی تلاش داریم تا امور را از طریق تصمیم‌گیری در استان‌ها به مدارس واگذار کنیم.

حکیم‌زاده همچنین به ضرورت ارزیابی‌های دقیق در امتحانات پایان سال و نیاز به ایجاد دبیرخانه برای انتقال مهارت‌های سواد پایه اشاره کرد و گفت: وظیفه ما این است که در راستای افزایش مهارت‌های سواد پایه، تمامی متخصصان و صاحب‌نظران را دعوت کنیم تا نظرات و ایده‌های خود را با ما در میان بگذارند.

حکیم‌زاده افزود: برخی از آموزش‌های موفق کشور‌های گوناگون نشان می‌دهد که لزوماً تعداد ساعات آموزش بالا نیست که عامل موفقیت است، بلکه کاهش ساعات آموزش هدررفته مهم است؛ به خصوص در دوره ابتدایی که آموزش مجازی به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری باشد.

معاون آموزش ابتدایی همچنین به اهمیت خودداری از تصمیم‌گیری لحظه‌ای درباره مدارس ابتدایی تأکید کرد و خواستار این شد که مدارس به عنوان آخرین گزینه برای اتخاذ تصمیمات مرتبط با مصرف انرژی و سایر مسائل معرفی شوند.

این مقام مسئول در ادامه، در پاسخ به پرسشی درباره طرح مجلس برای کاهش سن ورود به مدرسه و توسعه پیش‌دبستانی پاسخ داد: اجباری و رایگان شدن این دوره آموزشی برای تحقق عدالت آموزشی یک ضرورت است.

وی توضیح داد: بدون شک توسعه پیش‌دبستانی به عنوان یک اقدام مؤثر می‌تواند به بهبود وضعیت آموزشی کشور کمک کند و پوشش آن باید به ۱۰۰ درصد برسد.

حکیم زاده بر لزوم افزایش سرمایه‌گذاری دولت‌ها در آموزش عمومی تأکید کرد و گفت: دولت‌ها باید به‌طور جدی در توسعه آموزش عمومی سرمایه‌گذاری کنند تا بهبود کیفیت آموزشی و کاهش نابرابری‌های موجود محقق شود.

وی افزود: این امر به هیچ وجه به معنای کاهش سنوات تحصیل نیست، بلکه نشان‌دهنده این است که باید دسترسی به آموزش‌های رایگان و با کیفیت برای همه کودکان فراهم شود.

حکیم‌زاده همچنین به ضرورت مدیریت مناسب در زمینه تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: تراکم مطلوب بین ۱۶ تا ۲۰ نفر در کلاس‌هاست. با وجود این، آمار‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از کلاس‌های ما دچار افزایش تراکم و مشکلات ناشی از آن هستند که باید به این وضعیت رسیدگی شود.

وی تأکید کرد: نظام آموزشی باید تلاش کند تا با کاهش تراکم کلاس‌ها و بهبود شرایط آموزشی، امکان یادگیری مؤثر را برای دانش‌آموزان فراهم آورد و به ارتقای کیفیت آموزش کمک کند.

معاون آموزش ابتدایی بر اهمیت پیگیری مستمر و بهبود ساختار آموزشی تأکید کرد و خواستار تأمین منابع لازم برای تحقق این اهداف شد.

انتهای پیام/