کاهش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس تهران با کمک قوه قضاییه و رسانه‌ها؛ ۱۶ درصد مزاحمت تلفنی هفتگی به سه درصد رسیده است

محمداسماعیل توکلی، رئیس اورژانس استان تهران صبح امروز دوشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۴ در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و همچنین در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس اورژانس تهران ضمن تبریک این ایام گفت: تعداد کل تماس‌های مددجویان با اورژانس استان تهران در سال ۱۴۰۳ به بیش از سه میلیون تماس رسید که حدود ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال‌های گذشته داشته و از این تعداد تماس یک میلیون و ۳۰۰ هزار مأموریت عملیاتی در استان تهران انجام شده که معادل ۲۵ درصد کل مأموریت‌های کل کشور است.

وی ضمن اشاره به اینکه ۱۸۱ هزار مأموریت مربوط به حوادث ترافیکی بوده است و همکاران ما نزدیک به ۹۰ هزار مأموریت در حوزه ترافیکی را پوشش داده‌اند، ادامه داد: با وجود اینکه در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ کاهش نسبی در مأموریت‌های ترافیکی داشتیم، اما در مجموع در سال ۱۴۰۳ با رشد ۸ درصدی این مأموریت‌ها رو به رو بودیم.

رئیس سازمان اورژانس استان تهران با بیان اینکه سال گذشته در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی نزدیک به ۸۰ مورد زایمان موفق در آمبولانس‌های اورژانس انجام شد و بیش از هزار و ۲۰۹ نفر از بیماران دچار ایست قلبی به زندگی بازگشتند، افزود: بیشترین پرواز‌های اورژانس هوایی در کشور متعلق به استان تهران است و در سال گذشته حدود ۴۰۰ سورتی پرواز انجام شد.

توکلی در رابطه با خدماتی اورژانس استان تهران در ایام اربعین و دهه آخر ماه صفر نیز بیان کرد: استان تهران به عنوان بازوی اجرایی حوزه سلامت در مرز‌های مهران و شلمچه و همچنین در مسیر مشهد مقدس حضور فعال داشت، در مرز مهران به بیش از ۲ هزار بیمار و مصدوم ارائه خدمات داشت و در مشهد نیز به حدود ۶۰۰ نفر خدمات ارائه شد و در مجموع بیش از ۳۰ هزار زائر از خدمات اورژانس تهران بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما کاهش تصدی‌گری دولت و توسعه خدمات از مسیر بخش خصوصی است تا خدماتی که به مردم ارائه می‌شود کیفیت بهتری داشته باشد و برای دولت نیز ارزان‌تر انجام شود، توضیح داد: با اجرای طرح موفق اورژانس یار حرفه‌ای پیشرو  روزانه هزارو ۷۰۰ مأموریت انجام می‌شود که ۶۰ درصد هزینه‌های ما را کاهش داده است. 

رئیس اورژانس استان تهران عنوان کرد: در نظرسنجی‌ها مشخص شد مردم از خدمات ما ۹۶ درصد رضایت دارند که با انجام طرح اورژانس پیشرو این آمار به ۹۹ درصد نیز می‌رسد.

توکلی ضمن بیان اینکه در این دولت، ۶ پایگاه جدید راه‌اندازی شده است که افزایش خدمات‌دهی را به همراه دارد، گفت: در حال توسعه طرح اورژانس دونده هستیم همچنین در رابطه با اورژانس عشایر نیز ۴ پد نشست و برخواست پدبالگرد در دشت لار ایجاد شده است.

وی درباره اقدامات اورژانس در زمان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی نیز بیان کرد: در جنگ تحمیلی اخیر ۳ هزار مجروح را انتقال دادیم و در این دوران ۳ دستگاه امبولانس و مرکز پیام شهریارما آسیب دیدند که با تلاش شبانه‌روزی، کمتر از ۱۲ ساعت پس از وقوع حوادث، چرخه عملیاتی اورژانس تهران به حالت پایدار بازگشت. همچنین ۶۰ نفر از همکاران اورژانسی مصدوم شدند.

رئیس سازمان اورژانس استان تهران ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین رسیدن اورژانس ۱۷ دقیقه است گفت: موتورلانس‌ها نیز با میانگین ۱۲ دقیقه‌ای با محل حادثه می‌رسد.

وی افزود: در غرب استان تهران ابر پایگاهی با ۷ آمبولانس و ۷ موتورلانس و ۱ اتوبوس آمبولانس راه‌اندازی می‌شود.

توکلی با بیان اینکه با کمبود ۴ هزار نیرو و ۴۰۰ پایگاه در پایتخت مواجه هستیم، ادامه داد: لازم است ۹۰۰ آمبولانس داشته باشیم و این درحالیست که امروزه ۵۶۰ آمبولانس داریم که ۱۰ درصدشان نیز اسقاطی هستند.

وی توضیح داد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ دستگاه اورژانس پیشرو در حال خدمت‌رسانی هستند و نیرو‌ها در زمان و مکانی که خودشان انتخاب می‌کنند مأموریت دریافت می‌کنند و به سرعت بالین مددجو حاضر می‌شوند که این مدل، خدمات را به معنای واقعی مردم‌محور کرده است.

رئیس سازمان اورژانس استان تهران با تاکید بر اینکه با کمک رسانه‌های و قوه قضاییه از ۱۶ درصد مزاحمت تلفنی هفتگی به ۳ درصد کاهش رسیده‌ایم، گفت: در رابطه با پرونده‌های ضرب و شتم پرسنل اورژانس پایتخت نیز سال گذشته ۳۰۰ حادثه شکایتی داشتیم که ۶۰ مورد اثبات شد و با همکاری قوه قضاییه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و این آمار نیز در حال کاهش است.

انتهای پیام/