سکوی نوین خدمات نیمه‌حضوری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی راه‌اندازی شد

محمدحسین آقایی گفت: سامانه «تنظیم» با هدف تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی و کاهش مراجعات حضوری طراحی شده است.

تحول در خدمات نیمه‌حضوری

معاون خدمات الکترونیک قضایی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار داشت: سامانه تنظیم با رویکرد بومی‌سازی و استفاده از زیرساخت‌های ملی توسعه یافته و امکان ثبت نوبت، ارسال پیش‌نویس دادخواست، شکواییه و اظهارنامه را به‌صورت غیرحضوری فراهم کرده است.

وی افزود: این سامانه مسیر دریافت خدمات قضایی را با کاهش نیاز به مراجعه فیزیکی، دگرگون کرده است.

آمار‌های قابل توجه

آقایی تصریح کرد: بر اساس گزارش ارائه‌شده، تاکنون بیش از ۸۵،۶۲۰ نوبت از طریق این سامانه صادر شده که شامل ۱۷،۱۰۲ نوبت ثنا و ۶۸،۵۲۸ نوبت سخا است؛ همچنین، ۱۶،۶۷۷ کاربر جدید از این سیستم استفاده کرده‌اند و ۲،۳۹۰ نوبت نیز از طریق اپلیکیشن (برنامک) شهروندان ثبت شده است.

ویژگی‌های کلیدی سامانه تنظیم

معاون خدمات الکترونیک قضایی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، «نوبت‌دهی برخطِ دقیق و لحظه‌ای»، «امکان ارسال پیش‌نویس مدارک قبل از مراجعه حضوری»، «پنل مدیریت هوشمند برای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی»، «طراحی بومی و توسعه‌پذیر متناسب با نیاز‌های آینده» و «کاهش مداخلات انسانی و افزایش دقت در خدمات» را بعنوان مهمترین ویژگی‌های این سامانه برشمرد.

گام بلند در تحقق عدالت دیجیتال

آقایی تأکید کرد: سامانه تنظیم نه‌تنها بهره‌وری دفاتر را افزایش داده، بلکه به‌عنوان زیرساختی کلیدی در مسیر تحقق عدالت دیجیتال و بهبود کیفیت خدمات قضایی عمل می‌کند.

این سامانه هم‌اکنون در دسترس شهروندان قرار دارد و انتظار می‌رود با گسترش آن، شاهد کاهش چشمگیر مراجعات حضوری و تسریع در فرآیند‌های قضایی باشیم.

خانواده بزرگ کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با شعار «دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، از مردم برای مردم» در قالب بیش از هزار و ۳۰۰ دفتر با نیرو‌های متعهد و متخصص در سراسر کشور، در تحقق «قوه قضاییه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» در همکاری با مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضایی، همواره مشغولِ خدمت‌رسانی به عموم مردم شریف ایران اسلامی است.

انتهای پیام/