دبیر شورای فرهنگ عمومی: فعالان صنعت پوشاک موظف به رعایت هویت فرهنگی جامعه، منطبق با موازین اسلامی هستند

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به عنوان برنامه‌ریزی، هماهنگی و پایش فعالیت‌های مرتبط با فرهنگ عمومی جامعه است هر چند در شکل‌گیری فرهنگ یک جامعه همه ارکان آن جامعه به ویژه آموزش و پرورش تاثیری غیر قابل انکار دارند، اما با همه اینها قانون‌گذار برای جلوگیری از موازی‌کاری و هم‌پوشانی و نیز تضاد منافع، تنظیم‌گری فرهنگ عمومی را بر عهده نهادی ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان شورای فرهنگ عمومی قرار داده است. 

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، برنامه‌ریزی برای ایجاد همکاری بین دستگاه‌های دولتی و جلب مشارکت‌های مردمی به منظور ارتقای فرهنگ عمومی، تقویت ظرفیت علمی شوراهای استانی و شهرستانی و اخذ و بررسی پیشنهادات دستگاه‌ها در حوزه‌هایی مانند ایثار و شهادت را بر عهده دارد. 

این نهاد سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی را از نظر انطباق با اصول فرهنگی تحلیل می‌کند، از مؤسسات فرهنگی حمایت مادی و معنوی انجام داده و آیین‌نامه‌های اجرایی مصوبات شورا را تهیه و پیگیری می‌کند. همچنین جریانات فرهنگی داخلی و جهانی را رصد و مرکز اسناد فرهنگ عمومی را سامان‌دهی می‌کند و از طریق همکاری با رسانه‌ها و انتشار نشریات به اطلاع‌رسانی مصوبات و اقدامات شورا می‌پردازد. نظارت بر عملکرد شوراهای استانی و اقماری (مانند شورای اسباب‌بازی)، ارزیابی فعالیت‌های دستگاه‌ها در اجرای مصوبات، تهیه گزارش‌های دوره‌ای از وضعیت فرهنگ عمومی استان‌ها و برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های ملی نیز از مسئولیت‌های این دبیرخانه است. 

در حاشیه جشنواره مد و لباس فجر فرصتی دست داد تا با قادر آشنا دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت‌وگویی درباره حوزه پوشاک انجام دهیم. 

قادر آشنا در گفت‌وگو میزان و درباره حوزه پوشاک و اقدامات شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: وضعیت فرهنگی جامعه، به‌ویژه در حوزه پوشاک از انسجام کافی برخوردار نیست. پرسش کلیدی این است که برای تثبیت این شرایط چه اقداماتی باید صورت پذیرد. در این زمینه، نهادهای متعددی نقش دارند و تحقق فرهنگ ایرانی – اسلامی در پوشش و رفتار عموم جامعه مستلزم عزمی ملی و همگانی است. 

وی افزود: پوشاک، به‌عنوان بخشی از هویت ملی، نیازمند صیانت و پاسداری است. تمامی آحاد جامعه، نسل‌ها و نهادها در قبال این مسئولیت دارای منافع مشترکی هستند. 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی، صیانت و پاسداری از هویت ملی جامعه را به ویژه در نوع پوشش و پوشاک جامعه مشتمل بر چهار مسئولیت مختلف اما هماهنگ عنوان کرد و گفت: در نخستین گام دولت باید با حکمرانی اثربخش و سیاست‌گذاری آموزشی، زمینه‌های لازم را برای هویت‌بخشی به پوشش ایرانی – اسلامی را فراهم کند. دوم اینکه فعالان صنعت پوشاک موظفند به هویت فرهنگی جامعه منطبق با موازین اسلام احترام بگذارند. سوم اینکه متولیان واردات و صادرات باید از تبادل محصولات مغایر با فرهنگ ایرانی خودداری کنند و نهایتا دستگاه‌های نظارتی نیز می‌بایست با اتخاذ رویکردی قاطعانه (هم در بعد ایجابی و هم سلبی)، مطابق با قانون و شرع مبین اسلام برخورد کنند. 

وی در خاتمه تاکید کرد: نکته حائز اهمیت، تقویت فرهنگ عمومی از طریق آگاه‌سازی جامعه است. عرضه محصولات در بازار باید همسو با هویت ایرانی بوده و همکاری جمعی برای تحقق این هدف ضروری است. 

انتهای پیام/