اساسنامه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور

تصویبنامه هیئت وزیران در رابطه با «اساسنامه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور» با شماره ۲۰۷۳۲ در تاریخ ۱۴۰۴/۰۲/۱۰ توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۱۰/۲۳ به پیشنهاد سازمان انرژی اتمی ایران با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد بند (پ) ماده (۴۳) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ اساسنامه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور را به شرح زیر تصویب کرد:

اساسنامه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور

ماده ۱- در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- مرکز: مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور.

۲- سازمان: سازمان انرژی اتمی ایران.

۳- اجازه‌نامه: سند کتبی که توسط مرکز به شخص حقیقی یا حقوقی به منظور اجازه انجام فعالیت‌های هسته‌ای و پرتوی در چهارچوب وظایف و اختیارات سازمان اعطا می‌گردد. اجازه‌نامه شامل پروانه مجوز گواهینامه ثبت صلاحیت و تأییدیه است.

۴- تأسیسات: عامل واکنش (راکتور‌)های قدرت عامل واکنش (راکتور‌)های پژوهشی مجتمع‌های بحرانی و زیر بحرانی تأسیسات، تولید فرآوری ساخت بازفرآوری، غنی‌سازی و انبار مواد هسته‌ای، تأسیسات مدیریت پسماند پرتوزا همانند تأسیسات، آمایش، تثبیت انبارداری و دورریزی و دفن تأسیسات جداسازی، ایزوتوپ، سامانه‌های پرتودهی، تأسیسات معدن کاری و فرآوری مواد خام هسته‌ای مانند معادن اورانیوم هر مکان دیگری که در آن مواد پرتوزا تولید فرآوری، استفاده جابه‌جا نگهداری با دورریزی می‌شود و یا مکانی که دستگاه‌های پرتوساز نصب می‌شوند در مقیاسی که ملاحظات حفاظت و ایمنی ضروری است.

۵- فعالیت‌های هسته‌ای و پرتوی: شامل طراحی انتخاب ساختگاه ساخت، راه‌اندازی، بهره‌برداری، بازسازی از کاراندازی و برچینش، تأسیسات، تولید، بکارگیری، واردات و صادرات منابع پرتوی، حمل و نقل مواد، پرتوزا فعالیت‌های مرتبط با مدیریت پسماند پرتوزا مانند رهاسازی و تخلیه مواد پرتوزا و بعضی از جنبه‌های احیای پایگاه (سایت‌)های متأثر از باقی‌مانده‌های مواد پرتوزای ناشی از فعالیت‌های گذشته.

ماده ۲- به منظور تقویت نظارت بر تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای و پرتوی در سطح کشور، مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور به صورت مؤسسه دولتی و با شخصیت مستقل و دارای استقلال مالی و اداری وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران تغییر وضعیت می‌یابد و در چهارچوب این و قوانین و مقررات مربوط اداره می‌شود.

ماده ۳- مقر اصلی مرکز در تهران است و میتواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور برای اجرای مأموریت‌های خود واحد سازمانی مربوط را در مناطق مختلف کشور تأسیس نماید.

ماده ۴- آیین‌نامه‌های استخدامی اداری مالی و معاملاتی حاکم بر، مرکز مشمول ماده (۳۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳ می‌باشند.

ماده ۵- وظایف و اختیارات مرکز به شرح زیر می‌باشد:

۱- تدوین پیش‌نویس قوانین و مقررات درخصوص استفاده ایمن، امن و صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای و ارائه آن به سازمان جهت تصویب در مراجع ذی‌صلاح و اظهارنظر نسبت به موارد یاد شده دریافتی از مراجع ذی‌صلاح.

۲- تدوین تصویب و ابلاغ شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط در چهارچوب قوانین و مقررات به منظور استقرار ضوابط و مقررات ایمنی هسته‌ای و پرتوی.

۳- صدور، اصلاح و تعلیق اجازه نامه تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای و پرتوی متناسب با شرایط اقلیمی، اقتصادی صنعتی و فناوری کشور.

۴- بازرسی و ارزیابی ایمنی و امنیت تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای و پرتوی.

۵- اعمال مقررات در صورت نقض قوانین و مقررات مربوطه در چهارچوب قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب ۱۳۶۸ با اصلاحات بعدی آن.

۶- ارزیابی و نظارت پرتوشناختی (رادیولوژیکی) محیط زیست.

۷- ارزیابی و نظارت بر پرتوگیری شغلی پزشکی و پرتوگیری مردم ناشی از منابع طبیعی و
مصنوعی.

۸- حفظ، نگهداری و به روزرسانی سامانه ثبت ملی اطلاعات تأسیسات و فعالیت‌های پرتوی منابع پرتو پرتوکاران و پرتوگیری شغلی.

۹- حفظ سامانه ملی حسابرسی و پایش (کنترل) مواد هسته‌ای، نگهداری سوابق و تهیه گزارش‌های لازم، راستی‌آزمایی گزارش‌های حسابرسی مواد هسته‌ای تأسیسات مطابق قوانین و مقررات مربوط.

۱۰- پایش (کنترل) مبادی ورودی و خروجی کشور به منظور اطمینان از عدم آلودگی پرتوی کالای صادراتی و وارداتی مطابق قوانین و مقررات مربوط.

۱۱- پایش (کنترل) پرتوی در سطح کشور و استقرار و توسعه سامانه‌های مورد نیاز.

۱۲- ارزیابی پرتوی شرایط اضطراری ناشی از سوانح و حوادث هسته‌ای و پرتوی و ارائه توصیه‌ها و مشاوره‌های تخصصی براساس طرح ملی مقابله با شرایط اضطراری نیروگاه‌ها و تأسیسات هسته‌ای مصوب شورای عالی امنیت ملی.

۱۳- اطلاع‌رسانی و هماهنگی با کارگزاری (آژانس) بین‌المللی انرژی اتمی هنگام وقوع حادثه هسته‌ای و پرتوی و ایفای نقش نقطه تماس ملی برای انجام تعهدات کشور با هماهنگی مراجع ذی ربط و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

۱۴- هدایت و همراهی بازرسان کارگزاری (آژانس) بین‌المللی انرژی اتمی، برگزاری جلسات با آنان تهیه و ارائه گزارش‌ها در چهارچوب دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های سازمان.

۱۵- پایش (کنترل) صادرات و واردات مواد هسته‌ای و منابع پرتو و تجهیزات اطلاعات و فناوری در همکاری با نهاد‌های ذی‌ربط.

۱۶- استفاده از ظرفیت شرکت‌های دارای صلاحیت علمی و فنی به عنوان نهاد پشتیبان فنی (تی‌اِس‌اُ) در راستای انجام اهداف و مأموریت‌های مرکز.

۱۷- انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای وظایف مرکز در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

۱۸- انجام تحقیقات کاربردی یا بسترسازی آن در زمینه، ایمنی امنیت هسته‌ای و پرتوی و پادمان هسته‌ای.

۱۹- همکاری با دستگاه‌های دولتی یا غیر دولتی واجد صلاحیت در زمینه‌های بهداشت، ایمنی محیط زیست، امنیت و ترابری کالا‌های خطرناک.

۲۰- ایجاد ارتباط و همکاری با نهاد‌های نظارتی هسته‌ای سایر کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با مأموریت‌ها و وظایف مرکز با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۲۱- ایجاد سازوکار مناسب برای اطلاع رسانی به عموم مردم و سایر ذی نفعان در خصوص رویه‌های نظارتی و جنبه‌های ایمنی تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای و پرتوی.

۲۲- سایر وظایفی که به موجب قوانین و مقررات مربوط در راستای حفاظت کارکنان مردم نسل‌های آینده و محیط‌زیست کشور بر عهده مرکز قرار داده شده یا می‌شود.

تبصره - مرکز اجرای وظایف مرتبط با نیرو‌های مسلح و امور مربوط به قطب درمان مصدومین پرتوی را از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح انجام خواهد داد.

ماده ۶- رئیس مرکز با حکم رئیس سازمان از بین افراد صاحب نظر متخصص و دارای شرایط اسلام، ایمان وثاقت و امانت و حداقل (۱۵) سال سابقه در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای برای مدت سه سال منصوب می‌شود و انتصاب مجدد وی بلامانع است.

ماده ۷- رئیس مرکز به عنوان بالاترین مقام اجرایی و اداری مرکز دارای وظایف و اختیارات زیر است:

۱- تهیه و تنظیم خط مشی‌ها و برنامه‌های اجرایی و عملیاتی مرکز و اجرای آن پس از تأیید رئیس سازمان در چهارچوب سیاست‌های مصوب سازمان.

۲- تهیه و تنظیم بودجه سالانه مرکز و ارسال آن به سازمان برای سیر مراحل قانونی تصویب.

۳- تهیه و تنظیم گزارش عملکرد سالانه، مرکز از جمله موارد مذکور در ماده (۵) این اساسنامه و ارائه آن به مراجع ذی‌ربط.

۴- تهیه و تنظیم ساختار و تشکیلات مرکز و پیشنهاد آن به سازمان جهت ارائه به سازمان اداری و استخدامی کشور جهت تأیید.

۵- نمایندگی مرکز در کلیه مراجع قضایی و اداری با حق توکیل به غیر با رعایت قوانین و مقررات مربوط وکیل باید از میان افراد موثق و امین انتخاب شود.

۶- تهیه و تنظیم پیش‌نویس اصلاح اساسنامه مرکز و ارائه پیشنهاد به سازمان جهت طی مراحل قانونی مربوط.

۷- استخدام کارکنان و نصب و عزل مدیران.

۸- تعهد، تشخیص تسجیل و دستور دریافت و پرداخت درآمد‌ها هزینه‌ها، منابع و مصارف.

۹- تهیه و تنظیم دستورالعمل‌های داخلی مرکز.

۱۰- انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی و انتخاب وکیل با حق توکیل، صلح و سازش ارجاع به داوری با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تعیین نماینده برای مراجع قضایی وکیل و نماینده باید از میان افراد موثق و امین انتخاب شوند.

۱۱- تهیه و تنظیم برنامه همکاری در حوزه همکاری‌های علمی و فنی با کشور‌های خارجی در زمینه امور مربوط.

۱۲- صدور، اصلاح و تعلیق اجازه نامه تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای و پرتوی و لغو پروانه مربوط و توقف هر نوع فعالیت و اعمال محدودیت برای یک فعالیت در موضوع اجازه‌نامه در چهارچوب این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط.

۱۳- سایر وظایفی که طبق قوانین و مقررات مربوط به عهده رئیس مرکز قرار می‌گیرد.

ماده ۸- منابع مالی مرکز به شرح زیر است:

۱- اعتبارات پیش‌بینی شده در قوانین بودجه سالانه کل کشور.

۲- درآمد‌های ناشی از صدور انواع اجازه‌نامه‌ها و سایر خدمات مرتبط بر اساس تعرفه‌های مصوب در مراجع قانونی ذی‌ربط.

۳- کمک‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی و تسهیلات دریافتی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

این اساسنامه به موجب نامه شماره ۱۰۲/۴۵۸۲۵ مورخ ۱۴۰۴/۱/۲۷ شورای نگهبان مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

انتهای پیام/