طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. این طرح به کمیسیون عمران مجلس ارجاع شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت با این طرح موافقت کردند.
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
احتراماً طرح ذیل که به امضای ۷۲ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم میشود.
مقدمه (دلایل توجیهی):
حمل و نقل یکی از پایههای اصلی موسعه پایدار و متوازن در جوامع بشری محسوب شداه و شبکههای حملونقل با مؤلفههای مهمی همچون اقتصاد، امنیت و عدالت اجتماعی ارتباط تنگاتنگ دارند. در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقیم میان گسترش حملونقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی وجود دارد و فعالیتهای حمل و نقل از جمله فعالیتهای اساسی و زیربنایی برای رشد و محول اقتصادی محسوب میشوند. از اینرو توجه به حوزه حمل و نقل در اسناد بالادستی کشور جایگاه و اهمیت مهمی دارد لیکن ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی سابق و تشکیل وازرتخانههای فعلی راه و شهرسازی با مقتضیات روز و اقتصاد ملی مطابقت ندارد و این موضوع بر فعالیت و عملکرد بخش حملونقل تأثیر منفی گذاشته است. از سوی دیگر ناکارآمدی تأمین مسکن و عدم مطلوبیت کیفی آن، صرف نظر از مسأله مربوط به اقتصاد کلان بیشتر ناشی از نبود برنامهریزی جامع مسکن است و نیز پاسخ بهینه به تقاضای مسکن علاوه بر ایجاد هماهنگی بین اجزای اصلی این بخش (منابع مالی، تأمین زمین و مصالح ساختمانی)، نیازمند سازگاری با سیاستهای شهرسازی و آمایش سرزمین است، از اینرو مطلوب است تمامی بخشها، نیروها و عوامل تأثیرگذار در روند توسعه سکونتگاهها و استقرار کانونهای فعالیت، در یک مجموعه قرار بگیرد.
نقاط ضعف ساختار فعلی بخش حمل و نقل کشور:
از نقاط ضعف جدی بخش حمل و نقل کشور که یکی از دلایل اصلی آن ساختار فعلی وزارت راه و شهرسازی است میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
-عدم تعریف و وجود استراتژی و اهداف و سیاستگذاری مشخص در بخش حمل و نقل کشور به دلیل حجم زیاد مأموریتها و وظایف در وزارت راه و شهرسازی
-ضعف و یکپارچگی و هماهنگی در بخشهای مختلف حمل و نقل و جزیرهای عمل کردن هر یک از بخشهای ریلی، جادهای، دریایی و هوایی علیرغم اهمیت بالا و راهبردی توسعه لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی (ترکیبی)
-پایین بودن بهرهوری در بخش حمل و نقل نسبت به سرمایهگذاریهای انجام شده و وجود ظرفیت مازاد در بخش
-غالب بودن تفکر ایجاد ظرفیت در زیربناهای حمل و نقل و به حاشیه رفتن امر نگهداری و بهسازی سرمایهگذاری موجود
-عدم مدیریت جامع منابع مالی و وجود نارسایی در توزیع آن بین زیربخشها
-بالا بودن هزینه حمل و نقل در کشور به دلیل عدم یکپارچگی و انسجام در تصمیمگیری و سیاستگذاری و عدم توسعه لجستیکی
-عدم توجه کافی و موضوعات راهبردی در کشور مانند ترانزیت و بالا بودن ریسک ترانزیت در مقایسه با مقادیر جهانی و در نتیجه عدم بهرهمندی از مزیت بالای آن برای کشور در حالیکه رقبای ایران به شدت درحال سرمایهگذاری هستند.
-وجود ضعف جدی در ارتباط و اتصال دو بخش حمل و نقل درون شهری و برون شهری علیرغم اهمیت بالای یکپارچگی دیدن همچنین دستاوردهای ذیل با تشکیل وزارت «ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» قابل تحقق خواهد بود.
-اهتمام در حفظ هویت اسلامی- ایرانی بافتهای تاریخی موجود شهری و نظارت بر ملاحظات فرهنگی توسعه شهرها و احداث مجتمعهای مسکونی
-ارتقاء جایگاه مقررات ملی ساختمان و افزیش ایمنی، استحکام و اصلاح مصرف انرژی در ساختمان و مسکن
-تقویت نظام مهندسی ساختمان و حمایت از صدور خدمات فنی- مهندسی
-اتخاذ رویکرد کلنگر در روند برنامهریزی، توسعه و مدیریت شهرها و خدماترسانی به شهروندان
-فرامه شدن برقراری مناسب کمی و کیفی جمعیت و فعالیت و استقرار متعادل آن در پهنه سرزمین
-عنایت ویژه و جدی به مناطق محروم، کم برخوردار، ویژه و حساس از نظر ملاحظات امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و زیستمحیطی
-بسترسازی موسعه هماهنگ قلمرو مرکزیت میانی و پیرامونی و تعامل مرزی
انتهای پیام/