قسمت دوم انیمیشن «درون و بیرون» Inside Out 2 در حالی روانه سینماهای آمریکا و دیگر نقاط جهان شد که پیکسار و دیزنی چند شکست پیاپی را در چهار سال اخیر تجربه کردهاند. این انیمیشن ۲۸۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۶۵۰ میلیون دلار فروش کل جهانی در بازهای ده روزه داشته است.
همانطوریکه پیشبینی کردیم، عملکرد گیشه فیلمهای هالیوودی در سال ۲۰۲۴، ضعیفتر از سال گذشته بوده و این انیمیشن جان تازهای به بدن نیمهجان آثار هالیوودی داد. رسانههای هالیوودی پیشبینی میکنند که «درون و بیرون ۲» بتواند بهراحتی از مرز ۵۰۰ میلیون دلار در گیشه آمریکای شمالی و مجموع یک میلیارد دلار فروش کل جهانی، عبور کند. با توجه به اینکه بودجه ساخت این اثر در حدود ۲۰۰ میلیون دلار اعلام شده است، موفقیت آن در گیشه میتواند علاوه بر اینکه صدها میلیون دلار را به حساب متولیان Inside Out 2 واریز کند، بلکه میتواند پوشش خوبی برای شکستهای متوالی دیزنی باشد.
«درون و بیرون ۲» زندگی دختری به نام رایلی را از زاویه اتاق فرمان (داخل مغز) دنبال میکند. ۹ سال از اکران فیلم اول گذشته و این دختر اکنون به یک نوجوان تبدیل شده است و به دبیرستان میرود. مسئلهای که برای اولین بار در یک اثر سینمایی میدیدیم، این بود که به هر یک از احساسات درونی انسان، یک کاراکتر مجزا اختصاص داده شده بود.

ستون اول از سمت چپ، نام احساسها به زبان انگلیسی؛ ستون دوم نامها به زبان فارسی؛ ستون سوم نام صداپیشگان هر احساس.
| امی پولر | شادی | Joy |
| فیلیس اسمیت | غم | Sadness |
| تونی هیل | ترس | Fear |
| لوئس بلک | خشم | Anger |
| لیزا لاپیرا | نفرت | Disgust |
| مایا هاوک | اضطراب | Anxiety |
| آیو ادبیری | حسادت | Envi |
| اَدل اکسارکوپولوس | بیحوصلگی | Enuui |
| پال والتر هازر | خجالت | Embarrassment |
| جون اسکوئیب | نوستالوژی | Nostalgia |
در ادامه نگاهی میاندازیم به رکوردهایی که «درون و بیرون ۲» فعلا در سال ۲۰۲۴ شکسته است.
البته «درون و بیرون ۲» رکوردهای دیگری را برای دیزنی شکسته است؛ تیزر این فیلم در بازه ۲۴ ساعته، ۱۵۷ میلیون بار دیده شده است.

با اینکه جدیدترین محصول پیکسار، دنباله یک انیمیشن موفقی است که توانست ۸۵۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ بفروشد، اما این کمپانی چند دنباله و پیشدرآمد را در چهار سال اخیر روانه بازار کرده بود که با عدم استقبال مخاطبان روبرو شدند. رسانههای هالیوودی چند علت را برای موفقیت «درون بیرون ۲» مطرح میکنند، اعم از استفاده از نژادهای متنوع در تیم صداپیشگان و آشنایی مخاطبان با داستان فیلم؛ اما هیچیک این رسانهها، اشاره به موضوع مهم دیگری که سبب شکست دیگر محصولات دیزنی و پیکسار میشود، نمیکنند.
هیچگونه شعار سیاسی از دهان دستاندرکاران و متولیان «درون بیرون ۲» حین تبلیغات بیرون نیامده بود؛ دیزنی هیچ کاراکتر رنگینکمانی (گروههای جنسی نوظهور) را در این انیمیشن نگنجانده و مواضع چپگرایانه را حداقل در این اثر گلدرشت نکرده است. بنابراین استفاده از نژادهای مختلف، علت قطعی موفقیت این انیمیشن نیست؛ در اغلب موارد، چنین محصولاتی در گیشه شکست میخورند به این علت که حین تبلیغات فیلم، معرکهای با شعارهای سیاسی میگیرند. این محصولات با عدم استقبال مخاطبان مواجه میشوند، به این علت که شعار دادن را جایگزین ساختن یک اثر قوی میکنند.
البته شراکتهای بیشتری با دیگر کمپانیها نیز دیده شده است.
موفقیت Inside Out 2 به حدی لبخند را روی صورتهای رسانههای هالیوودی و کمپانی سازنده این اثر انداخته است که از الآن زمزمههای نامزدی اسکار برای بهترین فیلم نیز مطرح شده است؛ تاکنون فقط سه انیمیشن موفق به کسب نامزدی اسکار بهترین فیلم شدهاند: «دیو و دلبر» Beauty and the Beast در سال ۱۹۹۱، «بالا» Up در سال ۲۰۰۹ و «داستان اسباببازی ۳» Toy Story ۳ در سال ۲۰۱۰.
اگرچه آکادمی اسکار، روی خوش بیشتری برای نامزد کردن انیمیشنها در شاخه بهترین فیلمنامه نشان داده است.
انتهای پیام/