
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، توافقنامه طراحی و ساخت اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته با حضور ستاری معاون فناوری ریاست جمهوری و شرکت فرودگاهها به امضا رسید.
در مراسم فاز اول طرح اول بومی سازی زیر ساختهای ناوبری هوایی ایران رحمت الله مه آبادی مدیر عامل شرکت فرودگاه ها بیان کرد: توافقنامه طراحی و ساخت اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته به امضا رسید که ارزش این توافقنامه ١٦٠٠ میلیارد ریال است.
وی در ادامه افزود: با توجه به تحقق منویات مقام معظم رهبری و شعار سال ۹۷ در اجرای سیاستهای دولت تدبیر و امید جهت حمایت از کالای ایرانی و کاهش وابستگی کشور به خارج از مرزهای سرزمینی حدود ۶ ماه قبل در برنامه ای با حضور ستاری معاون فناوری رئیس جمهور مراسم امضای توافقنامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد که در این جلسه قرار شد تا از شعار و نمایش خودداری نموده و هر از چند گاهی گزارشی را پیرامون عملیاتی شدن توافقنامه، اجرای این طرح ملی مهم و دستاوردهای آن در اختیار ذینفعان و مردم ایران ارائه کنیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با اشاره به اینکه در ۷ ماه گذشته با برگزاری بیش از ۴۵۰ نفر ساعت جلسه کارشناسی با حضور مسئولین توانستهایم دستاوردهای مهمی را فراهم کنیم گفت: با مهمترین دستاوردها و ظرفیتها در دسترس داخلی، سرانجام مقدمات لازم برای اجرایی کردن تواقفنامه مبادله شده را فراهم آوردیم و امروز با امضا و مبادله ۴ قرارداد و توافقنامه بسیار مهم و استراتژیک به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان میتوانیم در باب فناوری برتر هوانوردی و فرودگاهی سرفراز باشیم.
مه آبادی با بیان اینکه حدود دو سال قبل صنعت هوانوردی کشور به دلیل تحریفهای سخت و ظالمانه در بدترین شرایط ممکن قرار داشته اظهار کرد: سامانههای هوانوردی و فرودگاهی کشور از فرسودگی مضمن و عمیق رنج میبرد که در این میان قطعی مکرر رادارها، خرابی سامانههای کمک ناوبری و حتی قطعی فرکانس و ایجاد اختلال در زیرساختهای ارتباطی و قطعیهای آزاردهنده تماس واحدهای مختلف مراقبت پرواز با خلبانان پروازهای داخلی، بینالمللی و عبوری آن هم در شرایط رشد فزاینده ترافیک هوایی از یک سو و بروز اختلال در سامانههای روشنایی باند و سطوح پروازی، نیروگاهها و انواع سامانههای الکتریکال و مکانیکال فرودگاهی و همچنین غیرعملیاتی شدن پیدرپی برخی از سامانهها از جمله ابزارهای حساس تقرب و فرود هواپیماها به علت فقدان هواپیماهای فلایس چک جزء چالشهای روزمره ما بود.
وی در این باره توضیح داد: شرایط این چنینی ناوگان هوایی موجب شد تا کنترونرها و مهندسان بالاترین سطح استرس را تجربه کرده و در عین حال با کسب افتخارات متعدد در کشور در سرویس دهی به سنگینترین جریان ترافیک هوایی مهاجر اجازه ندادند تا خواب دشمنان برای زمینگیر شدن صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی حتی برای لحظهای تعبیر شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها اظهار کرد: قطعا در این شرایط شعور حرفهای مانع از آن میشد تا ما شعار خودکفایی را در صنعتی سر دهیم که ریسک و آزمون و خطا در آن بی معنا است، اما با امضای سند برجام ما از فرضتی که برای کشور ایجاد شده به خوبی بهره برده و با تایید حدود هزار میلیارد تومان حساسترین سامانهها و تجهیزات مدرن ناوبری هوایی و فرودگاهی از جمله یک فروند هواپیمای استراتژیک و مدرن لیت چک و خرید شش دستگاه رادار اولیه و ثانویه، ۱۶۵ دستگاه فرستنده و گیرنده، ۱۵ دستگاه ILS/DNE ۹ دستگاه VOR/DNE، ۱۴ دستگاه DNE، ۲۱ دستگاه ریکوردر، دو سامانه سوئیتینگ، ۱۵ دستگاه ابر خودروی آتشنشانی و ۳۴ سامانه بک آپ ارتباطی ماهوارهای ۵ سیستم کامل روشنایی، ۵ سیستم پرسیژن اپروچ لایت و تعداد زیادی از سامانههای مکانیکال، الکتریکال و نصب و بهره برداری از اغلب آنها، خرید خدمات مشاوره تخصصی راهبردی و اجرای فازهای اول و دوم پروژه براملی مدیریت آسمان ایران شهر، و تحول بزرگ در ساختار راههای هوایی کشور و برخی از ترمینالهای پیچیده هوایی، سطح قابل قبولی از آرامش را بر فضای سرزمینی و فرودگاههای کشور حاکم کردیم.
وی توضیح داد:شرایطی که با پایان دادن بسیاری از نگرانیهای جدی بستر لازم را برای جستجوی آرمان والای رفع وابستگی در این صنعت حساس آماده و فرصت مورد نیاز مدیران و مهندسان برای اندیشه جدی و تلاش عملی جهت بومی سازی نیازمندیهای کشور را فراهم نمود و سرانجام نگرانیهای دیروز را به آرامش امروز و امید فردا مبدل کرد.
وی با اشاره به امضای ۴ قرارداد و توافقنامه به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد ریال با موضوع طراحی و ساخت برج سیار مراقبت پرواز تصریح کرد: در چند نقطه کشور ساخت برج سیار مراقبت پرواز با کاربری ارائه خدمات حیاتی، کمک رسانی و امدادرسانی در مناطق بحرانزده، طراحی و ساخت سامانه کمک ناوبری و بصری، طراحی و ساخت سامانه مسیریاب هواپیما و نهایتا ساخت اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته بین شرکت فرودگاههای فناوری هوایی ایران به عنوان کارفرما از یک سو و شرکت صا ایران، صا شیراز، دانشگاه خواجه نصیر طوسی و دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مجری از سوی دیگر و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان ناظر به امضا رسیده و مبادله خواهد شد.
مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به این که تجارب کشورهای موفق در زمینه بومیسازی گواه بر تعمیق ساخت داخل است، اظهار کرد: برای تعمیق ساخت داخل، تحقق موارد مهمی مانند عزم جدی مدیران، اصلاح مکانیزمهای تصمیم گیری، تضمین استراتژی اثربخشی و اجرای آن ایجاد حلقه مفقوده نرم افزاری و سخت افزاری، ایجاد مرکز جامع تحقیق و توسعه مشترک بانک اطلاعاتی جامع، به حداقل رساندن ریسک و در نهایت وضع قوانین حمایت کننده از جمله حذف بروکراسی، مجاز بودن به ترک تشریفات قانونی خرید، حمایت از انتظار هدفمند جهت تقویت کارآفرینان و پیش خرید محصولات آنها برای دورهای مشخص با قیمتی حیاتی و خصوصا کاهش نظارتهای سختگیرانه دستگاههای نظارتی، ضروری و اجتنابناپذیر است.
وی در ادامه یادآور شدک شایان ذکر است این موارد متاسفانه هنوز به عنوان مهمترین موانع تحقق سیاست بومی سازی و اقتصاد مقاومتی رفع نشده و انتظار این است با مساعدت دولت و مجلس مورد بازنگری و اصلاح جدی قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با اشاره به تعامل نزدیک و اثربخش با شرکتهای دانشبنیان خاطرنشان کرد: تعامل نزدیک و اثربخش با شرکتهای دانش بنیان، بومی سازی برخی دیگری از تجهیزات مورد نیاز شرکت نیز در مراحل آزمایش نمونه است و با تسلط متخصصان اولین سیستم بومی تولید شده به زودی طی مراسمی بهرهبرداری رسمی میشود.