گفت‌وگو|
دانش‌آموزان مناطق محروم با محصلین مدارس غیرانتفاعی پایتخت رقابت نمی‌کنند/ طراحی سوالات مفهمومی به فهم مطالب درسی کمک می‌کند

خبرگزاری میزان - مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با میزان در خصوص سوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم امسال که گفته می‌شود بسیار مفهومی و دشوار بوده است، گفت: یکی از دلایل مفهومی بودن سوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم این است که با توجه به تاثیر قطعی این امتحانات در کنکور به جای محفوظات بیشتر باید به سمت فهم مطالب درسی رفت، به عقیده افرادی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی این طرح را مصوب کردند باید تدریس مطالب درسی جدی‌تر گرفته شود و بیشتر فهم عمیق مطالب درسی مورد سنجش قرار گیرد و سطحی نگری و تکنیک‌های تست زنی تعیین کننده نباشد.

وی دادمه داد: پاسخنامه دانش‌آموزان به ۲ مصحح خارج از استان و به صورت ناشناس داده می‌شود و اگر بین نمراتی که ۲ مصحح داده‌اند بیش از یک نمره اختلاف باشد، نمره بالاتر اعمال می‌شود و چنانچه اختلاف بیش از یک نمره باشد برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه سهمیه مناطق سر جای خود قرار دارد و هنگام اعلام نتایج کنکور ترازبندی می‌شود، افزود: به نظر نمی‌رسد که طراحی سوالات مفهومی به ضرر مناطق محروم باشد چرا که داوطلب ساکن در منطقه ۳ با سایر داوطلبان این منطقه مقایسه می‌شود نه با داوطلبی که در تهران است و دانش‌آموزان مناطق محروم با دانش‌آموزان مناطق برخودار قیاس نمی‌شوند، این مغالطه شکل گرفته که دانش‌آموز مدرسه غیرانتفاعی تهران با دانش‌آموز یکی از روستا‌های سیستان‌وبلوچستان مقایسه می‌شود اما برای عدالت آموزشی مناطق کشور به ۳ منطقه تقسیم شده و مقایسه عادلانه است.

ویس کرمی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد از ظرفیت رشته پزشکی به مناطق محروم اختصاص یافته و ظرفیت پذیرش این رشته بیشتر شده است، اظهار کرد: نمی‌توان با صراحت گفت که طراحی سوالات مفهومی به ضرر مناطق محروم است و من در این مورد تردید جدی دارم.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی متذکر شد: سال اولی است که این طرح اجرا شده و حتما پس از برگزاری کنکور ارزیابی‌های تحلیلی انجام می‌شود و اگر ایراداتی در این طرح وجود داشته باشد اصلاح می‌شود.

انتهای پیام/