گفت‌وگو|
۳ عامل گرایش افراد به مصرف دخانیات/ نقش مهم تبلیغات در پیشگیری از مصرف و ترک دخانیات 

همایون پور کرامتی در گفت‌وگو با میزان به مناسبت هفته مبارزه با دخانیات در خصوص دلایل اصلی گرایش افراد به مصرف دخانیات گفت: اولین دلیل گرایش افراد به مصرف دخانیات خانواده است و اگر در خانواده فردی مصرف کننده دخانیات باشد قبح این کار برای جوانان و نوجونان آن خانواده از بین می‌رود و موجب می‌شود به صورت غیر مستقیم مصرف دخانیات را از بزرگترهایشان یاد بگیرند.

این روانپزشک ضمن بیان اینکه نیکوتین مرکز لذت را در هیپوتالاموس تحریک می‌کند، توضیح داد: عامل دیگری که موجب مصرف دخانیات از جمله سیگار، قلیان، پیپ و... می‌شود عامل بیولوژیک و احساس لذتی که در هیپوتالاموس ایجاد می‌کند، است.

وی ضمن اشاره به اینکه دلیل بعدی گرایش افراد به سمت استفاده از مواد مخدر جامعه و مقرارت حاکم بر جامعه است، ادامه داد: فروش سیگار باید برای افراد زیر ۲۱ سال و به ویژه زیر ۱۸ سال ممنوع باشد و باید تبلیغات مناسبی برای بیان عوارض مصرف دخانیات صورت گیرد و از سوی نهاد‌های مربوطه از جمله رسانه‌ها، شهرداری، وزارت بهداشت و همه ارگان‌هایی که به نحوی با این موضوع در ارتباط هستند، کار جمعی و چند جانبه در رابطه به آموزش به خانواده‌ها و بیان عوارض مصرف دخانیات انجام شود و این در حالی است که ما کمتر شاهد تبلیغاتی با موضوع بیان عوارضی ناشی از مصرف دخانیات هستیم.

وی عنوان کرد: تبلیغات صحیح همچنین می‌تواند افراد را به ترک دخانیات تشویق کند و این در حالی است برای ترک ابتدا فرد باید در این رابطه تصمیم بگیرد و همچنین گروه درمانی می‌تواند نقش بسزایی در تصمیم‌گیری برای ترک داشته باشد.

این روانپزشک با بیان اینکه مراکز روانپزشکی و روان‌شناسی نقش بسزایی در کاهش مصرف دخانیات دارند، افزود: این مراکز هم می‌توانند از آغاز مصرف دخانیات پیشگیری و هم افراد را به ترک دخانیات تشویق کنند و عوارض ناشی از ترک را به حداقل برسانند.

انتهای پیام/