‌لزوم ایجاد منابع مالی پایدار برای نگهداری راه‌ها

‌به گزارش گروه اقتصاد به نقل از ‌روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ‌داود کشاورزیان‌ با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات ارزشمند انجام شده در حوزه راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای‌ اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وظیفه نگهداری از کل راه‌های کشور به استثنای راه‌های تحت بهره‌برداری بخش خصوصی را عهده‌دار است.

وی ادامه داد: از جمله این‌ راه‌ها‌ آزادراه زنجان – تبریز است که برای نگهداری آن 50 درصد از اعتبارات ملی و 50 درصد از اعتبارات استانی تأمین می‌شود.

وی افزود: در دولت دوازدهم در زمینه تأمین منابع اعتباری پایدار جهت نگهداری و بهسازی راه‌ها باید چاره‌اندیشی شود؛ پیشنهاد می‌شود با دریافت عوارض سوخت از ناوگان، بخشی از هزینه‌های مربوط به نگهداری راه‌ها تأمین شود تا ضمن ارتقای ایمنی جاده‌ها، سوانح جاده‌ای و تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای نیز کاهش پیدا کند.

کشاورزیان استفاده از تجهیزات مدرن در جاده‌های کشور جهت مدیریت سفر و ترافیک را مهم دانست و اضافه کرد: تجهیز محورهای مواصلاتی به سامانه‌های هوشمند ترددشمار، دوربین‌ها ‌و سامانه ثبت تخلفات، به میزان قابل توجهی موجب ارتقای ایمنی جاده‌ها و سفرها ‌می‌شود از این رو، مقرر است این سامانه‌ها درکل راه‌های شریانی کشور ‌که‌ 65 درصد ترددها از آن‌ها انجام می‌شود،به طور کامل اجرا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم ارتقای خدمات بخش حمل‌و‌نقل مسافری در کشور اظهار داشت: بر اساس آیین‌نامه طرح شبکه سیر هم‌نام شرکت‌های مسافربری، شرکت‌های اصلی و مادر می‌توانند در مراکز استان فعالیت کنند و به سایر استان‌ها و شهرستان‌ها خدمات‌رسانی کنند.

وی بیان کرد: همچنین نوسازی ناوگان مسافربری، تشکیل جلسات مستمر کمیسیون‌ ایمنی راه‌ها ‌و برقراری ارتباط مؤثر با اصناف و تشکل‌های صنفی، از جمله اقدامات مهم در کاهش تلفات جاده‌ای‌ است که باید از سوی مسئولان استانی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و پیگیری‌های لازم صورت گیرد.