
به گزارش گروه اقتصاد ، محسن پورسید آقایی در خصوص مشارکت بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان و فعالان حوزه حملونقل چین در شهر پکن، فرصتها و زمینههای سرمایهگذاری در بخش حملونقل ریلی، اظهار کرد: راهآهن ایران به دلیل قدمت بسیار طولانی و قرار گرفتن در کریدورهای مختلف و عضویت در سازمانهای معتبر بینالمللی، از شرایط ویژهای برخوردار است.
وی افزود: یکی دیگر از مزایای راهآهن ایران داشتن هفت اتصال مرزی با کشورهای همسایه است که همین ویژگی، مزیتهای ارزشمند راهآهن ایران در منطقه را دوچندان کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از ایده ایجاد یک خط راهآهن استاندارد بین چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران خبر داد و گفت: مطالعات و بررسیهای لازم در خصوص آن در حال انجام است و در صورت تحقق این طرح، قطارها بهراحتی تا اروپا طی سیر خواهند کرد و اجلاس کارشناسی بین پنج کشور یادشده در خصوص این طرح برگزارشده است.
پورسیدآقایی همچنین به راهاندازی دوباره جاده ابریشم اشاره کرد و یادآور شد: اهمیت ساخت این جاده نه به خاطر کاربرد تجاری بلکه بهعنوان مسیری برای تبادلات فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران نیز آماده مشارکت در اجرای طرحهای قرارگرفته در مسیر این جاده است.
فرصت سرمایه گذاری در ریل ایران با چشم انداز رشد۴۰ درصدی بار و مسافر در ادامه این نشست جبار علی ذاکری معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشورمان نیز در راستای توسعه شبکه حملونقل ریلی ایران به ارائه گزارشی از روند ساخت، نوسازی و ایجاد خط آهنهای جدید پرداخت و گفت: در راستای توسعه شبکه ریلی؛ افزایش سهم جابجایی مسافر در سال ۲۰۲۵ از چهار درصد فعلی به ۱۸ درصد و افزایش سهم بار از ۱۰ درصد کنونی به ۳۰ درصد در دستور کار قرارگرفته است که این هدفگذاری نشاندهنده عزم دولت برای حملونقل ریلی، توسعه زیرساختی و بهرهبرداری است.
عضو هیئتمدیره شرکت ساخت با اشاره به وجود ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در ایران از نوسازی و دوخطه کردن ۲ هزار کیلومتر آن خبر داد و گفت: برنامهریزیهای لازم برای رسیدن به اهداف موردنظر صورت گرفته و بخش قابلتوجهی از مطالعات مربوط به ساخت و توسعه ناوگان ریلی کشور انجامشده است.
وی افزود: با توضیحات ارائهشده شرایط برای سرمایهگذاری شرکتهای خارجی مهیا است و شرکتهای علاقهمند میتوانند با ارائه برنامههای خود در هر یک از طرحهای یادشده مشارکت داشته باشند.