پرداخت 80 درصد هزینه‌های اتوبوس‌های گازسوز بخش خصوصی توسط شرکت واحد/ انجام تست 1300 دستگاه اتوبوس گازسوز
: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: تا 15 مرداد حدود 1300 دستگاه در 2 مرکزی که شرکت واحد مشخص کرده تست شده‌اند که از این تعداد 700 دستگاه به بخش خصوصی تعلق داشته و 600 دستگاه ملکی بوده است.
پیمان سنندجی با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار میزان افزود: در حال حاضر 2939 اتوبوس گازسوز داریم که از این تعداد 2245 دستگاه خصوصی و 694 دستگاه ملکی است. طبق برنامه ریزی های انجام شده باید تمامی اتوبوس های تحت پوشش در بازه های زمانی شش ماهه به مراکز معاینه فنی اعزام شوند.
وی ادامه داد: با توجه به ابلاغیه اخیر در زمینه انجام معاینه فنی اتوبوس ها که در تاریخ مرداد سال 92 صادر شد، تمامی اتوبوس‌های گازسوز باید طبق برنامه و براساس دستورالعمل خاصی برای صادر شدن برچسب معاینه فنی این اتوبوس‌ها ابتدا باید مخازن گاز آنها مورد بازبینی و بعد سایر قسمت‌های مکانیزه اتوبوس قرار بگیرند.
سنندجی با اشاره به روند انجام تست مخازن گازسوز بیان کرد: با استعلامی که از سازمان ملی استاندارد انجام شد ابتدا 13 شرکت واجد شرایط معرفی شد تا تحقق تست مخازن اتوبوس‌های گازسوز منطبق با اصول استاندارد صورت پذیرد که با طی مقدمات مربوطه در نهایت شرکت IEI توسط ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران به عنوان متولی کار انتخاب و از تاریخ 20 اسفند ماه سال گذشته کار تست مخازن اتوبوس‌های گازسوز با تخصیص فضا و امکانات لازم توسط شرکت واحد در مراکز مربوطه آغاز شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران یادآورشد: روند تست مخازن در ابتدا با پذیرش روزانه 10 دستگاه اتوبوس شروع شد، اما پیرو بازدید معاون حمل ‌و نقل و ترافیک شهردار تهران به همراه مدیران سازمان ملی استاندارد و تعدادی از اعضای شورای شهر از روند کار در سامانه دو، با توجه به اهمیت و فوریت موضوع دستور داده شد مرکز دیگری نیز در سامانه پنج به این کار اختصاص داده شود که در حال حاضر با پذیرش روزانه 15 دستگاه برای هر مرکز روزانه مخازن حدود 30 دستگاه اتوبوس گازسوز مورد بازبینی قرار می‌گیرند.
سنندجی در خصوص تامین هزینه انجام تست مخازن اتوبوس های گاز سوز تاکید کرد: برابر تمهیدات حمایتی در نظر گرفته شده، 80 درصد هزینه‌های اتوبوس‌های گازسوز متعلق به بخش خصوصی را شرکت واحد پرداخت می‌کند و فقط 20 درصد هزینه بر عهده شرکت خصوصی است.
به گفته وی؛ طبق استانداردهای تدوینی، آزمون ادواری مخازن خودروهای گازسوز جزو الزامات مسلم مربوط به بهره برداری از آنها محسوب می شود که با توجه به زمان تحویل و آغاز فعالیت اتوبوسهای گازسوز در شرکت واحد انجام تست های یاد شده غیر قابل اجتناب است. از سوی دیگر ایمنی این اتوبوس‌ها که مهم‌ترین قسمت آنها، مخازن گاز است اطمینان حاصل شود. به همین دلیل هم مخازن اتوبوس‌ها و هم جهت با این موضوع مخازن جایگاه‌های سوخت‌گیری گاز در سامانه‌ها می بایست مورد بازبینی قرار گیرند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به رتبه بندی مخازن اتوبوس های گازسوز در مراکز معاینه فنی اتوبوسهای تهران توضیح داد: در مجموع مخازن تست شده به سه دسته تقسیم می‌شوند. مخازن سطح یک : مخازنی که هیچگونه مشکلی ندارند و سالم هستند و امکان استمرار بهره برداری از آنها میسر است، مخازن سطح دو: مخازنی که مشکلات سطحی و قابل رفع دارند و در نهایت مخازن سطح سه: مخازنی که به دلیل داشتن مشکلاتی نظیر صدمات جدی، فرورفتگی، خوردگی و ... از نظر ایمنی امکان ادامه بهره برداری از آنها ممکن نبوده و به اصطلاح ریجکت می باشد و به طور حتم باید تعویض شوند.
پیمان سنندجی همچنین یادآورشد: پس از بازبینی کامل مخازن، اتوبوس‌های گازسوز به مراکز معاینه فنی شرکت واحد در سامانه‌های 2 و پنج ارجاع داده می‌شوند تا سایر موارد فنی آنها کنترل شوند و در صورت نداشتن نقص فنی برای آنها برچسب معاینه فنی صادر می‌شود. راننده با دریافت برچسب، براساس یک تعرفه 6 ماهه اجازه تردد پیدا می کنند و اگر اتوبوسی معاینه فنی نداشته با شد مجاز به تردد کردن در شهر نیست.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهرا ن با تاکید به از رده خارج شدن مخازن درجه سه اتوبوس های گاز سوز گفت: با توجه به اینکه این مخازن حتما باید از بین بروند تا دوباره مورد استفاده قرار نگیرند، همچنین برای امحای مخازن ریجکت شده مکاتبات زیادی با سازمان ملی استاندارد ایران و شرکت‌های خودروساز انجام دادیم. در جلسه ای که اواخر تیرماه سال جاری با سازمان ملی استاندارد داشتیم قرار بر این شد که یکسری امکانات و محل مناسب به ما معرفی کنند تا مخازن سطح سه را با نظارت مراجع ذی‌ربط امحاء کنیم.این مخازن در هر محل و با هر روشی که سازمان ملی استاندارد تعیین کند امحاء خواهند شد.
به گفته وی؛ براساس آمار،حدود 97 درصد مخازن سطح یک بوده و مشکلی نداشته‌اند و تعداد مخازن سطح 2 و سه نیز 3 درصد بوده است. تعداد مخازن ریجکت شده تاکنون 194 عدد بوده و همانطور که اشاره شد با هماهنگی سازمان ملی استاندارد امحاء خواهند شد.
سنندجی یادآور شد: مخازن اتوبوس‌های گازسوز به چهار تیپ مختلف دسته‌بندی می‌شوند. با بررسی‌های انجام شده و با توجه به استانداردهایی که وجود دارد، عمر مخازن تیپ دو کامپوزیتی که به طور عمده روی اتوبوس گازسوز شرکت واحد نصب شده 15 سال است. این در حالی است که بخشی از مخازن ما عمرشان در سال 2015 به پایان می‌رسد.