تحول ترانزیت ریلی در دو سال اخیر/ سهم ۸۴ درصدی مرز سرخس در ترانزیت ریلی کشور در سال ۹۴
 به گزارش گروه اقتصاد ، میرمحمد غراوی عضو هیئت مدیره و رییس کمیته ترانزیت راه‌آهن در همایش معرفی ظرفیت‌های مرز اینچه‌برون درمسیرکریدور ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان ضمن اشاره به فرصت‌های جدید و بسیار مناسب سرمایه گذاری در اینچه برون در مورد اهمیت ترانزیت گفت: امروزه ترانزیت به دلیل ارزش افزوده بالا و بازگشت سریع سرمایه مورد توجه جدی کشورها بوده و به عنوان منبع درآمد مطمئن مطرح است از این رو رقابت تنگاتنگ و فشرده ای بین کریدورهای رقیب جهت جذب حداکثری ترانزیت در جریان است.
 
وی افزود: دراین‌بین راه آهن ایران نیز به تبع وضعیت خاص جغرافیایی کشور و امکان دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد بین‌المللی می‌تواند نقش محوری در راستای کریدور شمال -جنوب و کریدروشرقی- غربی ایفا کند.
 
رییس کمیته ترانزیت راه‌آهن دستاورد بسیار چشمگیر ترانزیت ریلی در سال ۹۴ و ۹۵ را در راستای مدیریت جهادی برشمرد و گفت: ترانزیت ریلی در دو سال اخیر تحول قابل ملاحظه‌ای داشته وهم زمان با روی کارآمدن مدیریت جدید راه‌آهن و تشکیل کمیته ترانزیت در اواخر سال ۹۲ نه تنها روند منفی ترانزیت ریلی سال ۹۲ متوقف شد بلکه با چرخش قابل ملاحظه در سال ۹۳ رشد مناسب ۵۰ درصدی و در سال ۹۴ نیز رشد جهشی ۹۵ درصدی را شاهد بود. این امر موجب ارتقا و بهبود جایگاه ترانزیت ریلی در کشور شده است.
 
به گفته وی این اتفاق موجب شد تا سهم ۴ درصدی ترانزیت ریلی در سال ۹۲ به ۱۲.۳ درصد در سال ۹۴ برسد که نسبت به سال ۹۳ بالغ بر ۱۰۰ درصد و نسبت به سال ۹۲ بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است.
 
رییس کمیته در مورد اهمیت ترانزیت تصریح کرد: ارزش افزوده حاصل از حمل ترانزیت بیش از ۴ برابر حمل‌ونقل داخلی است و به عبارت دیگر درآمد حمل یک تن بار ترانزیت معادل حمل ۴ تن بار در حمل داخلی است؛ بنابراین هر اقدامی در جهت تقویت ترانزیت تأثیر گسترده‌ای در منافع و درآمدهای راه‌آهن خواهد داشت.
 
به برخی از اقدامات ۲ سال اخیر راه‌آهن در کسب این موفقیت اشاره کرد و گفت: تأمین و واگذاری حدود ۱۰ هزار واگن مورد نیاز به متقاضیان که موجب صرفه‌جویی و کاهش بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان شد از جمله این موارد است.
 
وی همچنین اولویت دادن به سیر واگن‌های حامل بارهای ترانزیت، شناسایی منابع و چشمه‌های بار منطقه، مطالعات جامع و گسترده در مورد بازاریابی و کریدورهای رقیب و اعمال سیاست‌های تخفیفی بی‌سابقه و مناسب قابل رقابت با جاده مانند تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی در مورد محصولاتی مانند پنبه، مواد سوختی، گوگرد، تخفیف ۳۰ درصدی محصولات کود و آلومینیوم را از دیگر این اقدامات مطلوب صورت گرفته برشمرد.
 
رییس کمیته ترانزیت افزود: سهم مرز سرخس در ترانزیت ریلی کشور در سال ۹۴ حدود ۸۴ درصد، هرمزگان ۵ درصد و رازی ۱۱ درصد بوده این در حالی است که علیرغم گذشت یک‌سال و نیم از افتتاح مرز ریلی اینچه‌برون حمل و نقل از این مرز رونق چندانی نداشته و طی این مدت تنها حدود ۵۴ هزار تن حمل و نقل بین‌المللی انجام شده و سهم اینچه برون از ترانزیت ریلی کشور تقریباً صفر بوده است.
 
غراوی در رابطه با تسهیلات حمل از اینچه برون گفت: برای اولین بار توافقات سه جانبه‌ای بین راه‌آهن ایران وترکمنستان و قزاقستان در مورد اجرای نرخ مشترک با سنت کیلومتر ثابت در مسیر سه کشور امضا شده است که انتظار می‌رود تأثیر خوبی در رونق حمل از این مرز داشته باشد.