113 سد در حال ساخت است

1:30 - 21 آبان 1394
کد خبر: ۹۷۴۹۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان - مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: از مجموع 113 سدی که در حال حاضر در کشور در حال ساخت است، اولویت با سدهایی است که بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ امیدوراریم تا پایان سال 3 تا 4 سد را به بهره‌برداری برسانیم.
به‌گزارش ، محمد حاج‌رسولی ها در چهارمین کنفرانس هیدرولیک ایران که با عنوان "آب محور توسعه" سخن می‌گفت: اظهار داشت: از مجموع 130 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر با بارندگی متوسط 250 میلی‌متر با تغییرات دو دهه گذشته به حدود 104 میلیاردمتر مکعب رسیده است؛ این چالش اصلی است که با آن روبرو هستیم و برای مقابله با آن از ظرفیت این کنفرانس‌ها باید استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه اکثر مناطق کشور ما در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد، افزود: در 6 حوضه اصلی کشور پراکنش بسیار متغیراست و این توزیع نامتقارن و همچنین تغییر درجه حرارت باعث شده در سال آبی گذشته نسبت به مدت دراز مدت 18 درصد کاهش بارندگی داشته باشیم که این رقم در بعضی از حوضه ها به 40 درصد رسیده است.

حاج رسولی ها درباره وضعیت بارندگی در کشور گفت: در 15 سال گذشته 200 تا 220 میلی‌متر بارندگی داشتیم که در 8 سال گذشته به حدود 200 میلی‌متر رسیده است.

وی با اشاره به ساخت طرح‌های سازه‌ای در کشور گفت: در گذشته به این بخش توجه بیشتری شده و از این روست که با انتقادهایی همراه است، ولی باید نقدها منصفانه باشد و به دور از افراط و تفریط و نباید این کار را فراموش کنیم، زیرا وجود این سازه‌ها باعث شد در سال آبی گذشته 75 تا 80 درصد از روان‌آب‌‎ها را مدیریت کنیم و توانستیم 30 میلیارد مترمکعب آب را ذخیره کنیم.

حاج‌رسولی‌ها در ادامه اضافه کرد: در سدهای کشور یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب سالانه تبخیر داریم که از این مقدار 355 میلیون مترمکعب مربوط به چاه نیمه‌های سیستان است.

وی گفت: از مجموع 113 سدی که در حال حاضر در کشور در حال ساخت است، اولویت با سدهایی است که بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ امیدوراریم تا پایان سال 3 تا 4 سد را به بهره‌برداری برسانیم.

خلا علم و دانش برای حفظ منابع آب سیستان و بلوچستان

در این همایش استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امروز در کشور پدیده های مختلفی نظیر خشکسالی، افزایش دما و کاهش بارندگی مشکلات فراوانی را در حوزه منابع آبی به وجود آورده است، به طوری که بسیاری از این ذخایر در حال خشک شدن هستند.

علی اوسط هاشمی ادامه داد: برای کاهش آسیب وارده در این حوزه باید از فکر و خرد انسان‌ها در قالب یافته‌ها و دستاوردهای علمی نهایت بهره‌برداری را کرد.

وی تصریح کرد: اگر در اجرای برنامه‌های محوری حاکمیت دانش مدنظر قرار گیرد اثرات مطلوب آن در آینده نزدیک به خوبی نمایان خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه این استان با آسیب‌ها و پدیده‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند که برخی از آنها نشان از خلا علم و دانش دارد.
هاشمی تاکید کرد: برای برون رفت از مشکلات باید بسیاری از راه های آزموده شده داخلی و خارجی که اثرات آن نمایان است را مدنظر قرار داد.

وی گفت: با توجه به اینکه در یک روز در سیستان و بلوچستان 100 میلی‌متر بارش گزارش می‌شود که به همان سرعت نیز بدون استفاده هدر می‌رود، انتظار داریم در کنار نگاه خاص دولت برای حل بسیاری از مشکلات استان نگاه‌های دیگر نیز معطوف این منطقه شود.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در طول 20 سال گذشته 18 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان مجهز به سامانه آبیاری تحت فشار شد، اما هم اینک با عنایت دولت 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان با 500 میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.

هاشمی اضافه کرد: با توجه به تبخیر بالای حدود 500 میلیون متر مکعب آب در دشت سیستان ناشی از بادهای 120 روزه و هدر رفت منابع آبی باید برای خروج از این مشکلات و جلوگیری از اثرات مخرب آن نظیر حاشیه نشینی موضع فعال اتخاذ شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *