مشروح هشتمین جلسه دادگاه بابک زنجانی: سه ترفند اصلی متهم در معاملات نفتی/ اقدام عامدانه بابک زنجانی در عدم پرداخت وجوه و استفاده از تحریم‌ها/ افشای هویت‌های جعلی متهم نفتی

12:18 - 20 آبان 1394
کد خبر: ۹۷۲۹۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان - هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد و در این جلسه وکیل شرکت HK به افشای هویت‌های جعلی متهم نفتی پرداخت.
به گزارش ، هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.


در جلسه اول تا سوم کیفرخواست 237 صفحه‌ای این پرونده قرائت شد و در جلسات چهارم تا ششم  رسیدگی به این پرونده نیز بیش از 60 صفحه از دفاعیات 200 صفحه‌ای بابک زنجانی متهم ردیف اول قرائت شد.

در جلسه هفتم محاکمه بابک زنجانی نیز مرتضی تورک معاون دادستان تهران به ارائه توضیحاتی در مورد توقیف، کارشناسی و ارزشیابی اموال متهم نفتی پرداخت.

پیش از هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی که امروز برگزار شد، بابک زنجانی خطاب به وکیل بانک مسکن گفت: من پولم را می‌گیرم و کاری به شما ندارم که وکیل بانک مسکن در پاسخ گفت: الان پولت را به تو می‌دهم، شما را به خیر و ما را به سلامت.

قدردانی از زحمات دادسرای عمومی و انقلاب تهران و ضابطین دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده بابک زنجانی

با شروع دادگاه قاضی از «غلامحسین صادقی» وکیل شرکت HK و زیر مجموعه شرکت نفت ایران خواست تا شکایت خود را قرائت کند.

وکیل شرکت HK در ابتدا گفت: وظیفه خودم و همکارانم می‌دانم از زحماتی که دادسرای عمومی و انقلاب تهران، بازپرس، معاون دادستان، وزارت اطلاعات و معاونت  حقوقی سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و ضابطین دستگاه قضایی که در تکمیل پرونده به عمل آورده‌اند تشکر کنم.

وی ادامه داد: دادسرای عمومی و انقلاب تهران در این پرونده زحمات زیادی متحمل شده‌اند؛ چرا که مطالعه پرونده 209 جلدی کار زیادی می‌برد.

زنجانی در دفاعیات بیشتر به حواشی پرداخت

وکیل شرکت HK تصریح کرد: بعد از قرائت کیفرخواست ما باید به عنوان شاکی اعلام شکایت کنیم؛ اما در مقام پاسخگویی به دفاعیات بابک زنجانی باید بگویم زنجانی در دفاعیات به حواشی و مسائل جنبی پرداخته است به طوری که در صحبت‌های وی دفاع در مقابل کیفرخواست دیده نشد.

صادقی تصریح کرد: بحث ما در این پرونده وصول بیت المال به صورت نقد است و در این شکایت بنده در مقام دفاع از آنچه بابک زنجانی گفته است نیستم، بلکه به وکالت از شرکت ملی نفت ایران و شرکت HK مطالب خود را در خصوص روشن شدن حقیقت اعلام می‌کنم.

وی تصریح کرد: کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و به بهانه سلاح هسته‌ای حکومت ایران را هدف تحریم قرار دادند و در تاریخ 90.11.03 با تشدید تحریم‌ها شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و بانک مرکزی مشمول تحریم شدند به نحوی که حمل و نقل محموله‌های نفتی و مشتقات، حمل و نقل و فروش نفت در بازارهای جهانی و بیمه با اختلال مواجه شد.

صادقی افزود: انباشت محموله‌های نفتی روی شناورها و بر روی آب‌های خلیج فارس مقامات امنیتی را به دلیل تهدیدات آمریکا نگران کرد به طوری که این مسئله در شورای امنیت مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد.

بابک زنجانی از مسئولین شرکت نفت سوء استفاده کرد/ زنجانی دو میلیارد یورو از اموال شرکت نفت را به غارت برده است

وکیل شرکت HK تصریح کرد: این شرایط فرصت مناسبی برای سوء استفاده از سوی افرادی بود که به جای اینکه یار خاطر ایران باشند، بار خاطر شدند و بابک زنجانی با سوء استفاده، مسئولین شرکت نفت را به امور غیر واقع امیدوار و با تمهیداتی بیش از دو میلیارد یورو از اموال شرکت نفت را که به بیت المال تعلق داشت به غارت برد.

وکیل شرکت HK گفت: به نظر می‌رسد دادستان به خوبی و درستی جزای کیفرخواست را عنوان کرده است و با  توجه به اهمیت شارع مقدس به مال و جان افراد بابک زنجانی اقدام به خیانت و تقلب آن هم در زمانی که مملکت در تنگنا و محاصره اقتصادی بوده اقدام کرده است.

وی ادامه داد: در کیفرخواست به درستی آمده که بابک زنجانی اقدام به افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی با تشکیل شبکه سازمان یافته و پولشویی و جعل عنوان شده است و آنچه که بابک زنجانی پیش از دستگیری و پس از دستگیری در خلال دو سال تحقیقات اعلام داشته مبتنی بر دو نکته اساسی است.

وی ادامه داد: اول اینکه وی خود را یکی از پاک ترین و خدمت گذاران اقتصادی معرفی می‌کند و به تعبیر خودش بسیجی اقتصادی است. زمانی که مملکت به کمک نیاز داشته به کشورخدمت کرده است و دو اینکه وی چه در داخل کشور و چه درخارج از کشور دارای منابع و ثروت بوده و تمکن مالی وی راهگشای مشکلات کشور بوده است.

معرفی شخصیت بابک زنجانی از طریق دوستانشان/زنجانی سرباز بانک مرکزی نبوده است

صادقی در ادامه به تحقیقاتی که از طریق دوستان بابک زنجانی درباره شخصیت وی شده، اشاره کرد وگفت: (ر.م) یکی از دوستان متهم است که در تحقیقات بیان داشته که از سال 83 با بابک آشنا شدم و وی دو شناسنامه با عناوین بابک زنجانی و محمد بابک روغنی زنجانی داشته است، (ن ح) از دیگر دوستان زنجانی است اعلام داشته که پدر متهم از کارکنان راه آهن بوده و بابک زنجانی بعداز ظهرها برای من کارهای تعمیری طلا را به بازار می‌برده است و درخصوص اینکه زنجانی سرباز بانک مرکزی بوده قبول ندارم چرا که من خودم او را صبح‌ها با موتور به پادگان می‌بردم و اگر او می‌خواست ارزی به صرافی بدهد من متوجه می‌شدم.

افتتاح حساب از طریق 5 شناسنامه جعلی

وکیل شرکت HK تصریح کرد: شخصیت متهم در گزارش پلیس آگاهی در تاریخ 93.07.12  به این قرار است که بابک زنجانی فرزند مرتضی برای پیشبرد اهداف خود چندین شناسنامه جعل کرده است از جمله (بابک زنجانی فرزند علی به ش.ش 1200)، (بابک زنجانی فرزند مرتضی ش.ش 59)، (بابک زنجانی فرزند مرتضی ش.ش 1564)، (محمد بابک روغنی زنجانی فرزند مرتضی ش.ش 1618)، (بابک زنجانی فرزند مرتضی ش.ش 1327)است و صدور چک بلا محل، قبول چک مسروقه و جعل و استفاده از سند مجعول از اتهامات وی است.

در مرجع کیفری سابقه متهم واجد ارزش است

وکیل شرکت HK تصریح کرد: بابک زنجانی فرزند مرتضی دارای چند فقره چک برگشتی بوده و با استفاده از چک‌ها اقدام به استفاده از شبکه بانکی و افتتاح حساب می‌کرده است، وی درباره سوابق خود می‌گوید که نباید نبش قبر کرد این در حالی است که ما در مرجع کیفری هستیم و در مرجع سابقه متهم واجد ارزش است.

صادقی به گزارش معاونت حقوقی یکی از ارگان‌ها در سال 90 درباره شخصیت متهم اشاره کرد و گفت: بابک زنجانی از سال 1388 با ثبت شرکت وارد کننده لوازم آرایشی در منطقه آزاد کیش فعالیت خود را آغاز کرد و دارای سابقه قاچاق ارز و محکومیت حبس بوده است.

سرمایه بابک زنجانی از طریق رانت مالی ایجاد شده است

وکیل شرکت HK گفت: بابک زنجانی در طول چهار سال اخیر کمترین سرمایه‌ای نداشت و سرمایه وی از طریق رانت مالی ایجاد شده در وزارت نفت و بانک مرکزی از این طریق خود را ثروتمندترین فرد ایرانی معرفی می‌کند.

در خارج از کشور مدیریت بحران خواندم، من دنبال شرکت نفت نرفتم

صادقی مصاحبه‌ای از متهم با یکی از خبرگزاری‌ها را نقل می‌کند که در آن بابک زنجانی اشاره می‌کند که در سال 81 حدود 11 شرکت داشتم و سال‌هاست که کار تجارت بین الملل می‌کنم. من در دوران سربازی راننده مرحوم نوربخش بودم و بعد از ظهرها 20 میلیون دلار در بازار می‌فروختم؛ اما در حالی است که بابک زنجانی راننده نبوده است و این ادعا صحت ندارد.

وکیل شرکت HK در ادامه به نقل از مصاحبه متهم با این خبرگزاری گفت: بابک زنجانی در این مصاحبه بیان کرده که سال‌ها تجربه مالی و بانکی دارم، من مدیریت بحران در خارج از کشور خوانده‌ام و به دنبال شرکت نفت نرفتم؛ آن‌ها به دنبال من آمدند، به 15 بانک کمک کردم.

صادقی با بیان اینکه ادعاهای بابک زنجانی کذب بوده است، تصریح کرد: بابک زنجانی از (م.ش) می‌خواهد که وی را به مدیران نفتی معرفی کند و (م.ش) در جلسه‌ای که با مدیران صندوق بازنشستگی برگزار می‌شود، وی را معرفی می‌کند و می‌گوید که زنجانی درخارج از کشور دارایی دارد و خواستار خرید نفت است.

واگذاری سه محموله به ارزش 300میلیون یورو به شرکت ایزو بابک زنجانی

وکیل شرکت HK گفت: با توافق صندوق بازنشستگی و بابک زنجانی و (م.ش) سه محموله به ارزش 300میلیون یورو به شرکت ایزو بابک زنجانی واگذار می‌شود.

در ادامه جلسه با توجه به گفته قاضی پرونده مبنی بر اینکه شکایت علیه متهم ردیف 2 و 3 نیز مطرح است(م.ش) و (ح.ف.ه) وارد دادگاه شدند.

وکیل شرکت HK به گزارش سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت: حسب تحقیقات صورت گرفته بابک زنجانی ابتدا با شرکت «خ» و «ص» در زمینه جابجایی ارز همکاری داشته است و از طریق صندوق نفت که ریاست آن با (و.د) بوده،  وارد معاملات نفتی شده است.

اقدام عامدانه بابک زنجانی در عدم پرداخت وجوه و استفاده از تحریم‌ها

صادقی تصریح کرد: علیرغم اینکه اولین سررسید پرداخت اعتبار اسنادی چند ماه قبل از تحریم اروپا (مرداد سال 91) بوده است، بابک زنجانی این وجوه سررسید شده را قبل از تحریم پرداخت نکرده است و این اقدام عامدانه متهم در استفاده از تحریم‌ها به ضرر منافع ملی بوده است.

وکیل شرکت HK ادامه داد: بابک زنجانی چند ماه قبل از اینکه در لیست تحریم قرار بگیرد فرصت داشته وجوه را پرداخت کند ولی از انجام این کار به بهانه‌های واهی خودداری کرده است.

وی ادامه داد: طبق اظهارات آقای (گ) حتی وقتی اعلام می شود که شما تحریم می‌شوید، وی در شرکت نفت اعلام می‌کند که نگران نباشید من پول‌ها را به یک بانک ژاپنی برده‌ام و از آنجا برای شما منتقل می‌کنم که این حرف نیز صحت نداشته است.

11فقره قرارداد توسط شرکت HK با بابک زنجانی منعقد شد

صادقی افزود: تعداد 11 فقره قرارداد توسط شرکت HK با بابک زنجانی منعقد شد که جزئیات آن در پرونده ذکر شده است که قاضی خطاب به وکیل گفت که آن را قرائت کند.

بابک زنجانی گفت: قراردادی وجود ندارد که قرائت شود.

وکیل شرکت اچ کی گفت: مطالبات ما از بابک زنجانی در بخش نفت کوره و نفت خام است، میزان مطالبات ۱۵۰۰۷۳۷۷۲۴ دلار است، مطالبات شرکت نفت در بخش میعانات گازی پرداخت شده است، بانک مرکزی ۲۷۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیون یورو به حساب بانک FIIB برای پرداخت به پیمانکاران پرداخت کرده که وی فقط ۶۶۰۰۰۰۰۰۰ یورو رو پرداخت کرده است و تمام دستور پرداخت‌ها قبل از تحریم بانک FIIB بوده است.

صادقی تصریح کرد: حساب شرکت HK نزد بانک «اف آی آی بی» با پیام‌های سوئیفیتی جعلی توسط خانم (م) ساخته و پرداخته شد به طوری که این شرکت بستانکار نشان داده شود.

کارشناس بانک مرکزی خطاب به وکیل شرکت نفت گفت: کل بالانس شما 98 میلیون دلار است.

ادعای زنجانی مبنی بر پرداخت 300میلیون یورو به عنوان پیش پرداخت کذب است

وکیل شرکت HK ادامه داد: بابک زنجانی مدعی بود 300میلیون یورو به عنوان پیش پرداخت داده است این در حالی است که اولین قسط منابع شرکت «ن» که به دستش می‌رسد شروع به پرداخت‌ها می‌کند. بنابراین اینکه 300 میلیون یورو به عنوان پیش پرداخت داده است حرف صحیحی نیست.

صادقی تصریح کرد: بابک زنجانی 1میلیاردو427میلیون و 500 هزار یورویی که از بانک مرکزی گرفته بود و قسمتی عمده وجوه دریافتی که به صورت «وون» کره و «لیره» ترکیه دریافت کرده بود به جای پرداخت به پیمانکاران به شرکت‌های سامسونگ و ال جی فروخته است و صرف خرید اموال و سرمایه گذاری‌های شخصی کرده است به طوری که 250 میلیون دلار به شرکت هوایپمایی آلن ایرترکیه و مقادیری را برای خرید کشتی صرف کرده است.

عمده لیره‌ها  به حساب صرافی سفیر وابسته رضا ضراب واریز شد

صادقی گفت: در گزارش وزارت اطلاعات آمده که بابک زنجانی 53 میلیارد از وجوهی که گرفته بود برای خرید سهام بانک «پ» به یکی از شرکت‌های خودروسازی می‌دهد و چون این کار انجام نمی‌شود، 300 دستگاه سمند و مقادیری چک از این شرکت خودروسازی دریافت می‌کند و عمده لیره‌ها به حساب صرافی سفیر وابسته به رضا ضراب واریز شد.

سرمایه بادآورده بابک زنجانی از منابع شرکت «ن» و شرکت نفت است

وکیل شرکت HK گفت: ادعای بابک زنجانی مبنی بر شخصیت پاک و سالم در مقابل نظام با توجه به سوابق کیفری و عملکرد بزهکارانه متهم صحت ندارد و تمکن مالی که متهم ادعا دارد از منابع مالی شرکت «ن» و شرکت نفت است که سرمایه بادآورده‌ای بود که خرج مصارف شخصی شده است.

کلاهبرداری متهم و شیوه‌های کلاهبرداری از شرکت نفت ملی ایران

صادقی در ادامه به شیوه‌های کلاهبرداری بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: متهم خود را فعال اقتصادی معرفی کرده و با توانایی‌های موهوم مدیران آنها را فریب داده و شرکت‌های نفت و تابع با استفاده از اضطرار و شرایط کشور اقدام به کلاهبرداری کرده است.

وی ادامه داد: بابک زنجانی برای جلب اعتماد مدیران شرکت نفت به گواهی افراد و مقاماتی از جمله چند وزیر و رئیس وقت بانک (م) توسل جسته است.

صادقی تصریح کرد: رئیس وقت بانک (م) و چند وزیر مصوبه‌ای برای پرداخت وجوه مربوط به شرکت نفت به حساب بانکی که در بانک زنجانی بوده است  صادر می‌کند و زنجانی در نامه ای که خطاب به یکی از وزرا نوشته است، بیان داشته چون بانک (م) خدمات خوب بانک «اف آی آی بی» را تجربه کرده، مصوبه‌ای در بانک (م) و از سوی سه وزیر دولت وقت صادر می‌شود.

وکیل شرکت HK گفت: تایید مقامات عالی در جهت حل بحران موجود و کم کردن فشارها بوده و این در حالی است که زنجانی از این وضعیت استفاده و اقدام به کلاهبرداری کرده است.

وی در ارتباط با استفاده از نامه‌های بانک (م) ادامه داد: این بانک توانایی بابک زنجانی در بانک‌های «اف آی آی بی» را تایید می‌کند و مدیران این بانک 60 درصد سهام بانک «کنت» و «اف آی آی بی» را به مبلغ 90 میلیون دلار خریداری می‌کند.

اغوای مدیران شرکت ملی نفت و اضرار به آن‌ها

صادقی ادامه داد: تمسک بابک زنجانی به تصدیق و تایید شخص ثالث یکی دیگر از شیوه‌های کلاهبرداری بوده است که طی آن زنجانی از اعتبار (م.ش) استفاده می‌کند، اگر (م.ش) نبود محموله‌های نفتی به بابک زنجانی تحویل داده نمی‌شد و وی هرگز موفق به فروش نفت نمی‌شد. مهمترین فعالیت متقلبانه بابک زنجانی مثبت نشان دادن صورتحساب‌های اصلی شرکت HK و بانک «م» بوده است.

وکیل شرکت HK تصریح کرد: یکی دیگر از شیوه‌های کلاهبرداری سوء استفاده و اقدام به تاسیس شرکت است که بابک زنجانی طی آن اقدام به تاسیس 60 شرکت کرده است که اولین آن «اف آی آی بی» بوده است، مهمترین فعالیت متقلبانه بابک زنجانی مثبت نشان دادن صورتحساب‌های اصلی بانک (م) و شرکت HK بوده است.

صادقی ادامه داد: شرکت «اس سی تی بنکرز» که برای هر گونه فعالیت پولی و بانکی و صدور «ال سی» فاقد مجوز قانونی بوده است مبادرت به صدور «ال سی» کرده و بانک «اف آی آی بی» آن را تایید کرده است.

وکیل شرکت HK تصریح کرد: متهم شرکت «اس سی تی بنکرز» را وسیله‌ای برای صدور اعتبار اسنادی قرار می‌دهد و اقدام به صدور «ال سی‌های» بدون پشتوانه می‌کند و طی آن نفت و میعانات آن را به یغما می‌برد.

وی ادامه داد : به تعبیر بازپرس معلوم نیست که چرا شرکت ایزو که یک شرکت خارجی است برای پرداخت ثمن از همان بانک خارجی درخواست اعتبار اسنادی نکرده و از شرکت ایرانی «اس سی تی بنکرز» این درخواست را می‌کرده است.

وکیل مدافع شرکت نفت در ادامه صحبت های خود در دادگاه با اشاره به فعالیت‌های متهمان این پرونده گفت: پیام‌های مربوط به HK چهار فقره مجعول بوده است و بانک مرکزی جعلی بودن این پیام‌ها را تأیید کرده است و اعلام می‌کند پیام‌های صادره از سوی شرکت «اس سی تی بنکرز» جعلی بوده است.

سه ترفند اصلی متهم در معاملات نفتی

صادقی ادامه داد: شرکت «اس سی تی بنکرز» نیز از همان ابتدا هیچ پولی به موسسه (ت) واریز نکرده است. پس از کشف واقعیت ضمانت نامه مزبور اخذ شده و مشخص شد سوئیفت‌های ارائه شده جعلی بودند و هدف متهم ساختن قراردادی بی اساس با پشتوانه موهوم بوده است.

وکیل مدافع شرکت HK جعل و استفاده از اسناد مجعول را یکی دیگر از اقدامات مجرمانه متهم ردیف اول این پرونده اعلام کرد و گفت: این جعل‌ها مقدمه‌ای برای کلاهبرداری محسوب می‌شده است؛ چرا که افراد کلاهبردار برای پیشبرد اهداف خود متوسل به سندسازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه بابک زنجانی 24 فقره سوئیفت، حواله و فقره بانکی را جعل کرده است، گفت: متهم نفتی برای گمراهی مسئولان نفتی به خلق سندهای موهوم متوسل می‌شود.

صادقی به موضوع اعتبارات اسنادی در پرونده فساد نفتی اشاره و تصریح کرد: اعتبارات اسنادی سندی است که نوعاَ بانک به منظور جلب اعتماد فروشنده صادر می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت HK برای حصول اطمینان اعتبار اسنادی مطالبه می‌کند و زنجانی 11فقره ال سی صادر و خود به عنوان مدیر بانک «اف آی آی بی» آن را تأیید می‌کند و بنا به گفته سازمان بازرسی فرصت مناسبی را برای جلب اعتماد مسئولان و بردن اموال اقدام می‌کند.

صادقی امیدوار کردن شرکت نفتی ایران به امور کاذب را ترفند دیگر متهم ردیف اول اعلام کرد و گفت: امیدوار کردن شرکت نفتی HK به امور واهی و کاذب یکی دیگر از ترفندهای بابک زنجانی بوده است که وی از این روش حداکثر بهره وری را داشته است و با سوء استفاده از قطع سوئیفت جهانی مدعی می‌شود نمی‌تواند پیام‌ها را جابجا کند.

وکیل مدافع شرکت HK با اشاره به خلق پول و منابع موهوم به عنوان یکی دیگر از ترفندهای بابک زنجانی اظهار داشت: متهم با هدف نشان دادن منبع 11 فقره صادره اقدام به خلق پول و منابع موهوم و به دست آوردن فرصت برای ادامه فعالیت‌های مجرمانه خود می‌کند و به موجب تحقیقات قصد متهم از جعل پیام‌ها استفاده از منابع واهی بوده است.

صادقی تصریح کرد: متهم نفتی منبع واهی را در حساب‌های «اف ای ای بی» معرفی می‌کند و در ایمیلی به یکی از کارمندان خود می‌خواهد مبلغی را به عنوان وام از یکی از بانک‌های انگلیسی در سیستم ثبت کند در حالی که تمامی این عملیات‌ها در تهران و در شهرک غرب انجام شده است.

(ف) حلال مشکلات بابک زنجانی

صادقی به اظهارات کارمندان زنجانی اشاره کرد و گفت: این اعترافات گواه این مسئله است که دستورات متهم به کارمندانش پیرو جعل اسناد سفارشی بوده و به دستور زنجانی مبلغی به عنوان وام از بانک انگلیسی در شرکت ثبت کنند.

وی ادامه داد: آقای (ص) از مدیران مجموعه زنجانی اعلام کرده است که موضوع دریافت وام از این بانک انگلیسی واقعی نبوده و هیچ واریزی صورت نگرفته است و متهم تصمیم می‌گیرد با ساخت و معرفی یک شخص مجعول با عنوان «یوروسف» وانمود کند که این شخص هشت میلیارد و 270 میلیون یورو نزد بانک «اف آی آی بی» سپرده گذاری کرده است.

وکیل مدافع شرکت نفتی HK به اظهارات یکی دیگر از کارمندان مجموعه زنجانی اشاره کرد و افزود: خانم (م.م) اعلام کرده است بنا به دستور بابک زنجانی یک پیام جعلی از بانک مالزی به بانک «اف آی آی بی» زنجانی را در سیستم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: آقای (د) یکی دیگر از کارمندان زنجانی اعتراف کرده است که وی دستور تنظیم قرارداد با شخص «یوروسف» را داده است و سعی شده است این قرارداد خارجی جلوه کند. خانم (ع) یکی دیگر از کارمندان وی نیز اعتراف کرده است که مهر این شخص خودساخته را (یوروسف) را طراحی کرده است. منشی بابک زنجانی نیز گفته است پس از استفاده از مهر جعلی به دستور زنجانی آن را معدوم کرده است.

وکیل مدافع شرکت نفت به یکی دیگر از ادعاهای زنجانی مبنی بر دریافت 15 میلیون یوروی از «آی وان» اشاره کرد و اظهار داشت: متهم مدعی شده است که این وام را دریافت کرده و وجوه مربوط به 11 فقره ال سی نفت را پرداخت کرده است؛ اما این درحالی است که بنا به اعلام بانک مرکزی شرکت سوئیفت زیر مجموعه‌ای به نام آی وان ندارد.

وی با اشاره به معامله و رابطه زنجانی با سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد: زنجانی به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه می کند و فیش 442 میلیارد ین ژاپن را جعل می کند و مدعی می شود پول را به حساب این سازمان واریز کرده است و به عنوان تضمین 5 فقره چک از آنها دریافت می‌کند.

صادقی با بیان اینکه متهم 4 فقره از این چک‌های مذکور را به شرکت «ن» می‌دهد، گفت: در حالی متهم این 4 فقره را به نفت می‌دهد که تمامی آن‌ها جعلی بوده است. سازمان تأمین اجتماعی بعدها از وزارت نفت می‌خواهد چک‌ها را عودت دهد و وزارت نفت نیز آن‌ها را به مراجع قضایی تحویل می‌دهد.

وی ادامه داد: زنجانی مدعی است که دو میلیارد و 270 میلیون یورو نزد بانک «کنت» واریز کرده و به موسسه (ت) مراجعه و ضمانت نامه‌ای به ارزش هشت هزار میلیاردی به ذی نفعی شهرداری تهران می‌گیرد.

صادقی عنوان کرد: در اینجا لازم است اشاره‌ای به علت تفاوت فاحش در کارشناسی مربوط به ملک «ایران زمین» و پروانه ساخت آن داشته باشم؛ چراکه پروانه‌ای که اخذ شد به خاطر نپرداختن پول به شهرداری ابطال شد.

وی اظهار داشت: ضمانت نامه اولیه که به ذی نفعی شهرداری صادر می‌شود، بعدها متهم درخواست می‌کند به ذی نفعی وزارت نفت تغییر کند؛ اما پس از اینکه پولی به موسسه (ت) نریخته است ضمانت نامه مزبور ابطال می‌شود.

وکیل مدافع شرکت نفتی HK به «برات» جعلی 540 میلیارد ین ژاپن اشاره و تصریح کرد: متهم ارائه یک فقره برات جعلی با مبلغ مذکور به وزارت نفت را ادعا می‌کند و می‌گوید این چک صادره از ژاپن است و مدیر عامل شرکت نفتی «ن» برای تعیین اصالت «برات» آن را به بانک مرکزی می‌دهد که پس از بررسی کارشناسی اصالت این برات محرز نمی‌شود.

صادقی با بیان یکی دیگر از ادعاهای متهم نفتی عنوان کرد: بابک زنجانی مدعی است یک میلیارد دلار در بانک مرکزی تاجیکستان موجودی دارد؛ اما با مراجعه نمایندگان دادستانی و بانک مرکزی مشخص می‌شود این موجودی و نامه‌ای که وی مدعی است از یکی از مسئولان رده بالای تاجیکستان دارد جعلی است.

وی ادامه داد: از محل سپرده گذاری بانک مرکزی به شرکت HK یک میلیارد و 427 میلیون یورو به بانک «اف آی آی بی» واریز می‌شود که پس از سندسازی در مورد این واریز HK دستور انتقال پول پیمانکاران را می‌دهد. اما بعدها از دو میلیارد و 700 میلیون یورو وجه پرداختی برای پیمانکاران تنها 670 میلیون یورو پرداخت می‌شود.

وکیل مدافع شرکت نفتی HK با بیان اینکه اقدامات بابک زنجانی ارکان معنوی نیز دارد، گفت: هر چند مجرمین ادعا می‌کنند خیرخواه هستند اما با توسل به اعمال غیرقانونی چگونه می‌توان باور کرد که آن‌ها قصد کمک به دولت را داشتند. 

صادقی در خصوص انگیزه متهم نفتی از ایجاد شرکت‌های کاغذی گفت: انگیزه متهم از این کار رخنه در فعالیت اقتصادی با هدف تسهیل پول نفت بوده است. از این رو داشتن حسن ظن به متهمان با توجه به جعل‌های گسترده خود را فریب دادن است و شرکت ملی نفت ایران از اعمال این افراد متضرر شده است همچنین به اعتبار بانکهای داخلی که اسامی آن‌ها در پرونده اشاره شده و لطمه‌هایی وارد شده است.

وی با بیان اینکه از دادگاه خواستار صدور حکم مکفی هستیم، گفت: علاوه بر متهم ردیف اول یعنی آقای زنجانی فعالیت‌ها و نقش آقایان (ف)  و (ش) را نیز نباید نادیده گرفت؛ چرا که اگر همراهی این دو نفر نبود زنجانی نمی‌توانست کلاهبرداری‌هایی را به این وسعت انجام دهد؛ بنابراین آن‌ها دو بال متهم هستند.

صادقی با اشاره به اتهامات (ف) در معاملات نفتی گفت: ایشان فردی هستند که آقای (ش) را به گروه سه نفره خود و زنجانی معرفی می‌کنند تا این گروه تکمیل شود. ایشان همچنین معرفی برای خرید هواپیماها بوده است و راهنمایی‌هایی را جهت خرید سهام بانک کنت و «اف آی آی بی» ارائه می‌کنند و به این ترتیب است که پایه کلاهبرداری آنها پی ریزی می‌شود.

وی به نقش (ف) در معرفی زنجانی به یکی از بانک‌های داخلی اشاره کرد و افزود: ایشان در معرفی زنجانی و بانک‌های وی به این بانک داخلی یعنی بانک (م) نقش داشته است تا سهام 14 میلیون دلاری خود را 90 میلیون دلار به این بانک داخلی بفروشد.

صادقی با تأکید بر اینکه این متهم آگاهی کامل از جعلی بودن اقدامات بانک «اف آی آی بی» داشته است، گفت: آقای (ف) می‌دانستند که بانک تعیین کننده «ال سی‌ها» تنها ماکتی از بانک است و به این قضیه آگاهی کامل داشتند. زنجانی در معرفی خود و بانک‌ها و مجموعه‌هایش به مسئولان مختلف آقای (ف) را با سابقه‌ای که داشته است (اخراجی یکی از دستگاه‌های امنیتی) با عنوان شریک خود معرفی می‌کرده است و این گونه تمامی درهای بسته به روی زنجانی باز می‌شده است.

وکیل مدافع شرکت نفتی HK در ادامه قرائت شکایت های موکلش در این پرونده اعلام کرد: در خصوص آقای (ش) به عنوان یکی دیگر از متهمین این پرونده باید بگویم که وی سابقه زیادی در کشتیرانی داشته است و آشنایی زنجانی با صندوق بازنشستگی نفت و آقای (و د) از طریق ایشان انجام شده و زمینه های لازم برای انعقاد قرارداد خرید نفت فراهم شده است.

وی با بیان اینکه (ش) در انعقاد قرارداد نفتی بابک زنجانی نقش موثری داشته است، گفت: وی وجوه حاصله را به جای آنکه به صاحب اصلی یعنی شرکت نفت HK بپردازد صرف خرید شرکت های هواپیمایی، کشتی و هواپیما می کند و این درحالی است که نامبرده نقش مهمی در فروش نفت داشته است. (ش) در انعقاد قرارداد با یک شرکت ورشکسته عملا بی توجه بوده و سبب به تاراج رفتن سرمایه ملی کشور شده است.

متهم مطالب بی پایه و اساس را در دفاعیات مطرح کرد

وی با بیان اینکه متهم در دفاعیات خود مطالب بی پایه واساس را مطرح کرده است، گفت: در جلسه گذشته صحبت از انگشتر و ماشین و تحویل آنها به آقای «ز» مطرح شد، این درحالی است که پرونده مربوط به بیت المال است و نه شخص آقای «ز».

صادقی ادامه داد: متهم دیروز در حالی اعلام کرد که خودروهای گران قیمت، ساعت و انگشترش را به آقای «ز» نمی‌دهد که باید بداند این پرونده، پرونده شخصی آقای (ز) نیست بلکه متعلق به بیت المال است و ما در صدد بازپس گیری اموال بیت المال هستیم.

وکیل مدافع شرکت نفت به یکی دیگر از ادعاهای بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: عدم تحویل محموله‌های نفتی که وی در مورد آن ادعاهایی را مطرح کرد باید بگویم که صحبت‌های آقای زنجانی ضد و نقیض است؛ چراکه از یک سو صحبت از عدم تحویل محموله‌ها و از سوی دیگر از تسویه حساب سخن می‌گوید و این درحالی است که زنجانی در چند نامه به دریافت محموله‌های نفتی اشاره می‌کند.

وی ادامه داد: زنجانی همچنین در خصوص عدم تحویل اسناد محموله‌ها نیز مدعی شده است، در این خصوص نیز باید بگویم متهم ردیف یک و دو پرونده قبول دارند که محموله‌ها را به شرکت نفتی فال فروخته‌اند؛ اما با توجه به عدم وجوه فروش نفت ارائه اسناد بلاوجه بوده است و با توجه به تحریم‌ها، محموله‌های نفتی با عنوان محموله‌های ایرانی قابل تحویل نبوده‌اند، بنابراین فروشنده‌ها باید از روش‌های دیگری استفاده می‌کردند.

صادقی تفاوت در بیان ال سی و برات را یکی دیگر از تناقضات بابک زنجانی عنوان کرد و افزود: در دو سال بازداشت زنجانی همواره از لقب «ال سی» استفاده می‌کرد؛ اما در چند جلسه اخیر وی لفظ برات را جایگزین لفظ ال سی کرده است و این مشخص است که متهم قصد و نیت خاصی را دارد و این درحالی است که در بازجویی‌ها و در قرارداد از لفظ «ال سی» یاد می‌کرده است.

صادقی به ادعاهای بابک زنجانی در مورد منبع و پشتوانه پول‌هایش اشاره کرد و گفت: زنجانی در دفاعیات خود عنوان کرد چکار به منشا پول‌هایم دارید؟ اما این درحالی است که وی منشا و پول نفت را صرف خرید های شخصی خود کرده است؛ چرا که در سال 90 که اقدام به خرید «اف آی آی بی» می‌کند سرمایه بسیار اندکی دارد. در سال 88 در بازداشت بوده و در سال 86 نیز متوسل به جعل شناسنامه شده است.

وی ادامه داد: زنجانی در بازجویی‌های اولیه اعلام می کند عین منابع شرکت «ن» را به حساب ریخته است و مدعی می‌شود محموله‌ها را در امارات به العقیل و در چین به خانم (یو) فروخته است. علاوه بر این وی اختلافی با شرکت فال امارات پیدا می‌کند مبنی بر اینکه نفتی که تحویل این شرکت شده است با 30 درصد آب مخلوط شده است.

تلاش بابک زنجانی برای بی اعتبار کردن شهادت شاهدان

صادقی به یکی دیگر از اقدامات مجرمانه زنجانی اشاره کرد و گفت: تلاش برای بی اعتبار کردن شهادت شهود یکی دیگر از اقدامات وی به شمار می‌رود و او مدعی است که شما و بازپرس از آبدارچی و کارمندان درجه سه و چهار من شهادت گرفته‌اید. همه این صحبت‌ها در حالی است که افرادی که از آن‌ها بازجویی شده است همگی از افراد مهم و مدیران مجموعه بابک زنجانی بوده‌اند.

سکوت زنجانی برای توضیحات بیشتر از شیخ حشر

وی ادامه داد: مسئله دیگر راجع به شیخ حشر است؛ چرا که زنجانی مدعی است در دبی شیخ محمد که برای بازدید یکی از مناطق آمده بود زنجانی را به شیخ حشر معرفی می‌کند. این صحبت‌ها درحالی است که متهم هیچ توضیح و سخن بیشتری درمورد این شیخ نداشته است. 

صادقی در مورد ادعاهایی مبنی بر عدم صلاحیت دادگاه به رسیدگی اتهامات متهم توضیح داد: شرکت ایزو به عنوان یکی شرکت پوششی مطرح است و اینکه طبق قانون جزا اختیار رسیدگی به جرائم وی به دادگاه ایرانی داده شده است علاوه بر این محل وقوع جرم نیز داخل کشور بوده است.

صادقی عنوان کرد: بابک زنجانی موفق به ساخت ماشین جعل شده است که اخلال در نظام پولی و بانکی را نیز رقم زده است. با عنایت به کیفرخواست صادره از سوی دادستانی و گزارشات مراجع تحقیق و همچنین اظهارات متناقض متهمان استدعا داریم متهمان با توجه به جرائمی که زمینه تحقق کلاهبرداری را فراهم کرده است و اخلال در نظام اقتصادی را به دنبال داشته است طبق مواد 1 تا 4 قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشاء معادل اتهامات ذکر شده در کیفرخواست اعمال مجازات کنید.

وکیل مدافع شرکت HK در پاسخ به سوال قاضی صلواتی در خصوص اینکه آیا هر 4 وکیل وزارت نفت لایحه دادخواست خسارت را امضا کرده اید؟ گفت: ما دادخواستی را برای تعیین و دریافت خسارت های وارده تقدیم دادگاه کرده‌ایم و لایحه شکایت را هر 4 نفر امضا کرده‌ایم.

هشتمین جلسه دادگاه پایان یافت.


























ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *