مسلمانان به رهبری امیرالمؤمنین (ع) پیشرو مبارزه با فساد هستند / مردم ایران با سازمان بازرسی ارتباط نزدیکی برقرار کرده‌اند

18:05 - 19 آبان 1394
کد خبر: ۹۷۰۸۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - سراج با بیان اینکه حدود 60 هزار شکایت و گزارش طی سال گذشته به سازمان بازرسی منعکس شد، گفت: دلیل این حجم مراجعات این است که مردم با سازمان بازرسی ارتباط نزدیکی برقرار کرده و تصمیمات آمبودزمان کشورشان را قبول دارند.
به گزارش به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی، پیتر تیلر سفیر سوئد در تهران عصر امروز با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با ناصر سراج دیدار و گفت‌وگو کرد.

سراج در این دیدار با اشاره به سوابق آمبودزمانی در دین اسلام گفت: 1400 سال قبل حضرت علی(ع) امام اول شیعیان در نامه‌ای به مالک اشتر والی مصر فرمان داد که افراد مورد اعتمادش را به‌عنوان ناظر «وابَعثِ العُیونَمن اهلِ الصدقِ و الوفاءِ...» به سرزمین‌های تحت حکومت اعزام کند تا چنانچه استانداران، فرمانداران و مأمورین دولتی تعرضی به مردم داشتند و یا در انجام مأموریت‌های محوله کوتاهی انجام دادند، حتماً گزارش داده و به‌تناسب آن تعرض مجازات شوند. بنابراین به‌رغم آنکه گفته می‌شود پادشاه سوئد 200 سال قبل پایه‌گذار آمبودزمان بود، آمبودزمان در تاریخ و آموزه‌های اسلامی ریشه داشته و مسلمانان پیشرو آمبودزمان و مبارزه با فساد هستند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به فعالیت آمبودزمانی سازمان بازرسی کل کشور گفت: بعد از انقلاب اسلامی بر اساس اصل 174 قانون اساسی، سازمان بازرسی کل کشور که همان آمبودزمان در کشورهای اروپایی تلقی می‌شود، با اختیار نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین تأسیس شد. همان‌طور که در سوئد 4 آمبودزمان پارلمانی فعالیت دارند، در سازمان بازرسی ایران نیز چهار معاونت عملیاتی تقریباً با همان وظایف و مأموریت‌ها فعال هستند. با این تفاوت که آمبودزمان کشور سوئد زیرمجموعه مجلس است ولی در ایران سازمان بازرسی زیر نظر مستقیم رئیس قوه قضائیه است و حتماً رئیس بازرسی ایران باید یکی از قضات عالی‌رتبه باشد.

سراج با اشاره به ارتباط تنگاتنگ مردم با سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: در بخش مردمی، مردم می‌توانند از طرق مختلف(تلفنی، اینترنتی و حضوری) شکایات خود از دستگاه‌های مختلف را به سازمان بازرسی منعکس کنند. به‌محض آنکه شکایتی در سازمان بازرسی به ثبت رسید، بلافاصله عین شکایت به مدیر دستگاه مربوطه ابلاغ می‌شود که آن مدیر ممکن است عالی‌ترین مقام کشور باشد و تأکید داریم ظرف یک ماه پاسخ این شکایت به شاکی منعکس شود و در صورتی شکایت بایگانی می‌شود که شاکی قانع شود وگرنه شکایت یا احیاناً تخلف طبق قوانین، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حدود 60 هزار شکایت و گزارش طی سال گذشته به سازمان بازرسی منعکس شد، افزود: دلیل این حجم مراجعات به سازمان آن است که مردم با سازمان بازرسی ارتباط نزدیکی برقرار کرده و تصمیمات آمبودزمان کشورشان را قبول دارند. سازمان بازرسی کل کشور ایران در 31 استان نمایندگی و مدیرکل دارد که در استان‌ها نیز همچون مرکز، ضمن نظارت و بازرسی، به شکایات مردمی رسیدگی می‌کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ارتباط‌ات بین‌المللی سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان آمبودزمان را در حال توسعه خواند و افزود: در امور بین‌الملل خوشبختانه حداقل ظرف یکی، دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام شد و با کشورهای مختلف جهان ارتباطات‌های خوبی برقرار شد. سازمان بازرسی ایران عضو مؤسس و عضو هیأت مدیره آمبودزمان آسیایی و عضو آمبودزمان بین‌المللی است و هم‌اکنون با بسیاری از کشورها مانند چین، مالزی، ترکیه، دانمارک و ... تفاهم‌نامه دارد. در حال حاضر نیز در حال امضای تفاهم‌نامه با کشور روسیه هستیم.

وی با اشاره به روابط سازمان بازرسی با آمبودزمان دانمارک گفت: بنده سفری به دانمارک داشته و همچنین رئیس آمبودزمان این کشور به ایران سفر کرد که طی این رفت‌وآمد ضمن امضای تفاهم‌نامه همکاری و انتقال تجارب بین دو کشور، مذاکرات مفیدی انجام شد. قرار است در ماه آینده میزبان اساتید دانمارک در تهران برای آموزش مدیران سازمان بازرسی باشیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به دیدارهایش با مسئولان آمبودزمان سوئد اشاره کرد و افزود: ملاقات‌های دوجانبه‌ای با مسئولین کشور سوئد در کشورها و حاشیه سمینارهای مختلف داشته‌ایم. در این ملاقات تبادل اطلاعات مفیدی صورت گرفت.چندی قبل نیز در حاشیه سومین نشست بین‌المللی نقش نهادهای آمبودزمانی در ترکیه با سفیر سوئد در آنکارا ملاقات داشته‌ایم و او مقدمات ملاقات امروز را فراهم آورد که امیدوارم این دیدار مقدمه‌ای برای انتقال تجارب دو کشور در زمینه آمبودزمان و مبارزه با فساد قرار گیرد.

پیتر تیلر سفیر سوئد در تهران نیز در ادامه این نشست ضمن ابراز امیدواری نسبت به تقویت روابط آمبودزمانی سازمان بازرسی کل کشور ایران با آمبودزمان کشورش گفت: نهاد آمبودزمانی سوئد قدیمی‌ترین آمبودزمان در دنیا است و بعد از ما دانمارکی‌ها پیشرو هستند. در سوئد علاوه بر آمبودزمان پارلمانی، آمبودزمانی های دیگری نیز فعال هستند که کار نظارت و بازرسی بر دستگاه‌های مختلف را بر عهده دارند. به‌عنوان نمونه یکی از سازمان‌های آمبودزمانی سوئد به دفتر سفارت ما آمده و گفتند درب را ببندید تا ما تمام حساب‌های شما را چک کنیم.

سفیر سوئد در تهران ادامه داد: همچنین سازمان‌های بازرسی داخل دولت داریم که یک نمونه آن سازمانی است که در خصوص رفتار با کودکان طبق معاهده‌های بین‌المللی نظارت می‌کند. سازمان بازرسی دیگری داریم تا افرادی که معلولیت ذهنی یا جسمی دارند، حقشان پایمال نشود. بنابراین به هر صورت بسته به نوع شرح وظایفی که از طرف پارلمان و کابینه به آمبودزمان‌ها ابلاغ می‌شود، کار نظارت را انجام می‌دهند و این در حالی است که تمام آمبودزمان های سوئد مستقل و قدرتمند هستند.

وی با اشاره به‌ضرورت ارتباط بین آمبودزمان ایران و سوئد خاطرنشان کرد: آنچه من علاقه‌مندم پیدا کردن راهی است تا ارتباط بین آمبودزمان سوئد و سازمان بازرسی به نحوی باشد که سوئد نیز از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کند. سفیر سوئد در تهران ابراز امیدواری کرد که این دیدار باعث تعمیق روابط دو جانبه کشور راجع به آمبودزمان شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *