سه طرح جدید دولت برای فروش خودرو و کالا/ پراید و پژو در صدر پرفروش‌ها

1:30 - 19 آبان 1394
کد خبر: ۹۶۶۸۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: اجرای سه طرح فروش مدت‌دار خودروهای داخلی، تسهیلات خرید دین برای فروش کالاهای واسطه‌ای و طرح تسهیلات خرید کالاهای بادوام ایرانی در راستای پاسخگویی به نیاز بخش خصوصی و تقویت تولید داخل صورت می‌گیرد.
به گزارش ، مجتبی خسروتاج در نشست خبری تبیین طرح خرید کالای ایرانی در محل نمایشگاه مطبوعات با اشاره بر ضرورت اجرای این طرح‌ها افزود: طی سال‌های اخیر همواره از سوی بخش خصوصی این انتظار وجود داشته است تا از این بخش در جهت استفاده از تولیدات داخل با ارائه تسهیلات پولی و بانکی حمایت‌های لازم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر درخواست واحدهای تولیدی برای تأمین منابع مالی، در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز این مهم مورد تأکید قرار گرفته است تصریح کرد: تقویت رقابت‌پذیری در عرصه اقتصاد یکی از مشکلاتی است که بنگاه‌های تولیدی به آن اذهان داشته‌اند و در طرح‌های ارائه شده تلاش گردیده تا به این امر توجه کافی شود و ظرفیت رقابتی بنگاه‌های تولیدی در مقابل کالاهای مشابه خارجی افزوده گردد.

به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این راستا به منظور تقویت رقابت‌پذیری در اقتصاد و تأکید بر مدیریت و ترویج مصرف کالاهای داخلی مقرر شد با همکاری بانک مرکزی از ظرفیت مالی شبکه بانکی در جهت حمایت از تولید داخل و افزایش قدرت خرید مصرف استفاده گردد.

خسروتاج در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر چگونگی و نحوه اجرای این سه طرح اظهار کرد: در طرح فروش مدت‌دار خودروهای داخلی مقرر شده تا این تسهیلات با نرخ سود 16 درصد به متقاضیان تعلق پیدا کند و این رقم از ابتدای مطرح شدن این طرح 16 درصد بوده است و مطالبی که در خصوص تسهیلات با نرخ 12 درصد در برخی اخبار آمده از ابتدا نادرست می‌باشد و شبکه بانکی نیز حمایت خود را از رقم 16 درصد برای فروش مدت دار خودروها اعلام کرده است.

وی با یادآوری این مطلب که 26 نوع خودرو مشمول اجرای این طرح هستند افزود: این تعداد 8 خودروساز کوچک و 18 خودروساز بزرگ را شامل می‌شود و باید گفت 95 درصد خودروهای این طرح متعلق به خودروسازی‌هایی است که عمق ساخت داخلی آنها بالای حداقل 60 درصد در کشور می‌باشد و در بسیاری از موارد بالای 80 درصد از قطعات ساخت داخل استفاده می‌کنند.

خسروتاج ادامه داد: 5.6 درصد نیز سایر خودروسازی‌ها مانند کرمان‌ خودرو، خودروسازی راین، مدیران خودرو و ... را شامل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کنار توجه به طرح حمایت از تولید داخل به خواسته مصرف‌کنندگان نیز توجه شده است تصریح کرد: منطقی نیست که بخواهیم انتخاب مصرف‌کنندگان را محدود کنیم و به منظور احترام به حق انتخاب مصرف‌کنندگان گزینه‌های بیشتری را برای مشمولیت در طرح فروش مدت‌‌دار خودروهای داخلی در نظر گرفته‌ایم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تحویل خودروها به صورت فوری خواهد بود و نه مدت‌دار اظهار کرد: در شکل پرداخت ضمانت تسهیلات نمایندگان فروش مجاز از اعتبارسنجی که از مشتری به عمل خواهند آورد نسبت به انعقاد قرارداد تا 7 سال اقدام می‌کنند. این در حالی است که این رقم از 4 تا 7 سال بنابر صلاحدید نمایندگان فروش مجاز خودرو صورت خواهد گرفت ولی بانک تا حداکثر تسهیلات را ال 4 سال تقبل کرده اند و مابقی آن در اختیار خودرو سازان است.

وی با بیان اینکه فروش خودرو آغاز شده است افزود: از ساعت 10 تا 12 امروز بالغ بر 5 هزار دستگاه خودرو در سایت ثبت‌نام کردند که خودروهای پراید و پژو و تندر 90 بیشترین ثبت‌نام‌ها را به خود اختصاص دادند.

خسروتاج با اشاره به طرح تسهیلات خرید کالاهای بادوام ایرانی از طریق کارت اعتباری یادآور شد: در این طرح لیست تولیدکنندگان و همچنین کالاهای مشمول این طرح بر روی سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت آورده شده است که به تدریج بر تعداد آنها افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس فراخوان اعلام شده از واحدهای تولیدی مرتباً به تعداد آنها اضافه خواهند شد تا مشمول طرح تسهیلات خرید کالاهای بادوام ایرانی از طریق کارت اعتباری شوند.

به گفته وی تا روز گذشته 3656 کد کالا وارد سیستم شده است و 52 واحد تولیدی با بیش از 3 هزار نماینده فروش در سیستم ثبت‌نام کرده‌اند.

خسروتاج با بیان اینکه فضای بوجود آمده فضای رقابتی مناسبی را برای واحدهای تولیدی فراهم کرده است اضافه کرد: در حال حاضر این امکان فراهم شده تا تمامی تولیدکنندگان محصولات تولید داخلی کشور از کد 13 رقمی کالا و حساب شبا برخوردار هستند با مراجعه به این سایت در این طرح ثبت‌نام کنند.

وی ادامه داد: البته آن دسته از واحدهای تولیدی که فاقد کد 13 رقمی هستند با کسب آن می‌توانند متعاقباً در این طرح شرکت کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در فاز نخست اجرای طرح خرید کالای داخلی هیچ کالای خارجی در نظر گرفته نشده است و 100درصد تولیدات ارائه شده داخلی است اظهار کرد: در فاز بعدی تلاش می‌شود تا کالاهایی که با مشارکت شرکت‌های ایرانی و سرمایه‌گذاران خارجی انجام شده باشند به این طرح اضافه خوادهد شد که مراتب آن متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *