صلح و سازش بيش از 46 درصد پرونده‌ها در آذربایجان غربی

10:04 - 14 آبان 1394
کد خبر: ۹۵۰۵۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان - رئیس شورای حل اختلاف آذربایجان غربی از صلح و سازش در بیش از 46 درصد پرونده‌های دارای قابلیت مصالحه در نیمه اول سال جاری خبر داد.
به گزارش به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان آذربایجان غربی، هادی صمدی رئیس شوراهای حل اختلاف استان آذربایجان غربی از صلح و سازش در بیش از 46 درصد پرونده های دارای قابلیت مصالحه در نیمه اول سال جاری خبر داد.

وی گفت : در شش ماهه نخست سال جاری تعداد 88 هزار و 196 فقره پرونده در شعب شوراهای حل اختلاف استان تشکیل و  88 هزار و 760 فقره پرونده مختومه شده که از این تعداد در بیش از 26 هزار و 479 فقره پرونده با میانجی گری اعضاء شورای حل اختلاف ، طرفین دعوا حاضر به مصالحه شده اند.

صمدی، با اشاره به تلاش های صورت پذیرفته توسط اعضای شوراهای حل اختلاف در حل و فصل اختلافات مراجعین  اضافه کرد : 46 درصد از پرونده های دارای قابلیت مصالحه با صلح و سازش طرفین در شوراهای حل اختلاف مختومه شده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان آذربایجان غربی نسبت پرونده های وارده شورا به دادگستری را  42 درصد عنوان کرد و افزود : طی شش ماهه نخست سال 94 تعداد  208 هزار و 346 فقره پرونده به دادگستری وارد شده است که از این تعداد  88 هزار و 196 فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف وارد و در این مرجع مورد رسیدگی و حل و فصل قرار گرفته است.

این مقام قضائی، در تشریح عملکرد شوراهای حل اختلاف استان در شش ماهه نخست سال جاری ، میزان موجود پایان دوره شوراهای حل اختلاف را  15752 فقره اعلام کرد و افزود : میزان موجودی شعب شوراهای حل اختلاف استان آذربایجانغربی در طی این مدت نسبت به موجودی ابتدای سال 4 درصد کاهش موجودی  داشته است.

صمدی، با بیان اینکه شورای حل اختلاف تاثیر بسزایی در رسیدگی به پرونده های قضایی و جلوگیری از تراکمی که سابقا بر دستگاه قضایی حاکم بود، داشته است،تصریح کرد:با توجه به اینکه حجم زیادی از پرونده‌ها در شورای حل اختلاف استان رسیدگی و نهایتا مختومه می شوند ورودی محاکم و دادسراهای استان کاهش یافته و اگر این حجم پرونده در شورای حل اختلاف رسیدگی نمی شد دادگاه ها و دادسرها در رسیدگی دچار مشکل می شدند و این موضوع نشان دهنده آن است که شوراها در عملکردخود موفق بوده اند

وی در ادامه با قدردانی از زحمات مسئولین مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه در برقراری بیمه تامین اجتماعی اعضای شوراهای حل اختلاف  اظهار داشت: در حال حاضر تعداد 508 نفر از اعضای شعب شهری شوراهای حل اختلاف  در سطح استان از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار می باشند.

رئیس  شوراهای حل اختلاف استان آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت اتصال کلیه شوراهای حل اختلاف استان به سیستم cms، اضافه کرد: شوراهای حل اختلاف باید از لحاظ دارا بودن تجهیزات و بستر شبکه جهت مکانیزه بودن رسیدگی به دعاوی، سیستمی بودن آمار و به روز بودن اطلاعات و انعکاس آن به مرکز امور شوراهای حل اختلاف و قوه قضاییه باید تقویت شود .





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *