روسیه هم اسد را رها نکرده است

10:42 - 13 آبان 1394
کد خبر: ۹۴۷۵۸
خبرگزاری میزان - یک خبر با ده ها برداشت و تعبیر از یک اتفاق مهم در تحولات حساس منطقه در رسانه های گوناگون دنیا بدون توجه به واقعیت های موجود شگردی است که رسانه های غربی بارها از آن بهره برده اند.
به گزارش گروه بین الملل بحران سوریه با پافشاری ائتلاف غربی - عربی بر کناره گیری اسد از قدرت آغاز شد و در 5 سال گذشته این خواسته با فشارهای گسترده هم به دست نیامده است.

اکنون موضوع بودن یا نبودن اسد بر سر قدرت پایان یافته و محلی از اعراب هم ندارد و تنها مسئله اصلی که منطقه را با خطر جدی روبرو ساخته وجود تروریست های تکفیری است که در حال تکثیر هستند و خطر گسترش آنها به اروپا هم بسیار زیاد است. اما غرب و برخی حکام مرتجع کشورهای منطقه بر کناره گیر اسد همچنان پافشاری می کنند.

از ابتدای بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران با دفاع و حمایت از دولت قانونی و ملت این کشور در مقابله با تروریست ها، تلاش بسیاری کرد تا این سیاست را جا بیندازد که تنها راه حل، رجوع به آرا مردم است و اگر قرار بر تغییر در ساختار سیاسی این کشور باشد تنها راه رأی مردم در انتخابات است.

رهبر معظم انقلاب در بیانات روز یکشنبه در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و نمایندگان ایران در خارج کشور  در باره تحولات منطقه خاورمیانه از جمله سوریه برضرورت تعیین سرنوشت این کشور از طریق برگزاری انتخابات تأکید کردند که بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه و جهان داشت.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار وزیرامورخارجه، سفرا وکارداران جمهوری اسلامی ایران با بیان این که مذاکره باآمریکا درباره مسایل منطقه معنا ندارد، گفتند: تصمیم گرفتن دیگرکشورها درباره نظام حکومتی سوریه بدعتی خطرناک است.

نشست وین بر سر موضوع بحران سوریه علیرغم مخالفت های ترکیه، آل سعود و چند کشور دیگر عربی منطقه به این نتیجه دست یافت که مهمترین گزینه، اکنون مقابله با تروریست های تکفیری و سرکوب و از بین بردن آنهاست. هیچ اشاره به برکناری اسد در بیانیه پایانی آن دیده نمی شود.

آیا رژیم سعودی که مردم عربستان نقشی در سرکار آوردن آنها ندارند، می پذیرد که حکومت دیکتاتوری خود را با درخواست چند کشور دیگر واگذار کند؟ یا حداقل تن به یک انتخابات آزاد بدهد تا مردم خود نوع حکومت عربستان را تعیین کنند؟

جمهوری اسلامی ایران اگر تاکنون از دولت بشار اسد حمایت کرده به خاطر این است که سوریه اکنون بدون بشار اسد اوضاع بسیار وخیم تر و بغرنجتری را خواهد داشت. بشار اسد است که توانسته 5 سال مقابل هجوم گسترده دشمنان مقاومت کند.

ضمن این که سوریه با رهبری بشار اسد است که به عنوان محور مقاومت اسلامی در منطقه شناخته می شود. آیا می توان چنین متحدی را به آسانی از دست داد؟

اکنون اسد است که توانسته با ریاست خود ارتش را منسجم نگهدارد و به مقابله با تروریست های تکفیری بپردازد. اگر او از همان آغاز بحران، فشارها را می پذیرفت و کناره گیری می کرد و سپس داعش در این کشور مستقر می شد، چه سرنوشتی در ا نتظار مردم مظلوم سوریه بود؟ تصورش هم بسیار دشوار و درد آور است. آینده منطقه غرب آسیا اکنون چگونه بود؟

روسیه هم که سوریه را به عنوان یکی از کشورهای همپیمان خود در منطقه می داند، پس از گذشت 4 سال خود را به طور مستقیم درگیر  ماجرای سوریه کرد. او هم خطر را احساس کرد از این بابت که درک کرده بود اگر بشار اسد سقوط کند، حوزه نفوذ آمریکا در منطقه گسترش می یابد، یک کشور همپیمان خود را در منطقه از دست می دهد، باید حضور خود را در منطقه پایان یافته بداند و پایگاه های خود را در سوریه جمع کند و مسئله مهم دیگر پس از کناره گیری بشار اسد باید در انتظار حضور تروریست های تکفیری پشت مرزهای کشورش باشد.

برای روسیه هم بودن و ماندن اسد مهم است. اگر مهم نبود خود را مستقیم وارد بحران نمی کرد. نوع و روش رفتن اسد هم در تقابلی که به وجود آمده مهم است. دشمنان سوریه می گویند اسد باید برود اما هیچ جایگزینی برای او ندارند و تنها اصرار بر کناره گیری او از قدرت دارند. این اصرار و فشار هیچ منطقی ندارد. حکام کشورهای دیگر نمی توانند  نباید برای کشوری دیگر تصمیم بگیرند.

اگر دشمنان سوریه برای برکناری اسد تنها زور را کارساز می دانند، دوستان سوریه هم تنها ماندن اسد را به صلاح سوریه و منطقه می دانند و اگر هم قرار بر تغییر ساختار سیاسی سوریه باشد تنها راهکار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و رأی مستقیم مردم است. البته این روند هم باید با سرکوب تروریست ها و دستیابی به آرامش و امنیت در این کشور باشد. اولویت اکنون مقابله با تروریست ها و نابودی آنها با حضور اسد است.

دلیل مخالفت غربی ها و اعراب منطقه با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه هم به این خاطر است که می دانند در این کارزار هم شکست برای آنها است و مردم سوریه باردیگر اسد را انتخاب خواهند کرد.

از زمانی که روسیه حملات نظامی خود را علیه تروریست های تکفیری داعش آغاز کرده رسانه های غربی عربی سعی کردند تا این حملات را بی ثمر، کور و ناتوان در مقابله با تروریست های معرفی کنند. این رفتار خط رسانه ای غرب علیه حملات روسیه به داعش است. مانند رفتار رسانه ای  غربی - عربی به خاطر حمایت از ملت و دولت سوریه در این چند ساله علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.

 این خبر در رسانه های غربی و عربی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه روسیه منتشر شده است. با این تیتر « اصراری بر حفظ اسد در سوریه نداریم» یا این که« حفظ بشار اسد اصل حیاتی برای مسکو نیست.»

اما ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چه گفته است؟ او گفت؛ باقی ماندن بشار اسد در قدرت در سوریه امری حیاتی نیست و مردم این کشور باید در این مورد تصمیم بگیرند.او گفت: ما نمی گوییم که او باید بماند یا برود.

خانم زاخاروا به خبرگزاری تاس گفته است که پافشاری نکردن بر حفظ آقای اسد در قدرت به معنای تغییر سیاست روسیه نیست.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه می گوید : «با این‌حال یک تغییر رژیم دیگر در خاورمیانه فاجعه‌بار خواهد بود و می‌تواند تمام منطقه را تبدیل به یک سیاه‌چال کند.»

زاخاروا در نشست مطبوعاتی یاد شده همچنین گفت: «ما نمی‌گوییم که اسد باید برود یا بماند.

روسیه هم اعتقاد به انتخابات دارد اما نه در چنین شرایطی. هنگامی که می گوید نمی گوییم اسد برود یا بماند، حمایت های او نشان دهنده این است که ماندن اسد در مقابل رفتن او ارجحیت دارد.

اگر ماندن اسد تا روشن شدن سرنوشت سوریه برای روسیه مهم نبود، به بحران این کشور ورود نظامی نمی کرد. روز گذشته بود که روسیه 100 هزار تن گندم به سوریه ارسال کرد. سفر اسد به روسیه و دیدار او با پوتین نشان از اهمیت سوریه با وجود اسد دارد. اکنون تنها حامیان سوریه ایران و روسیه هستند.  

در ایران هم هیچ اختلافی بر سر بحران سوریه وجود ندارد و همگان اتفاق نظر دارند در شرایط کنونی باید از اسد حمایت کرد. این حمایت تا زمانی ادامه خواهد داشت که مردم این کشور همچنان پشتیبان دولت خود باشند.

فرمانده کل سپاه پاسداران ایران  در همین زمینه گفته است؛ «مقاومت در سوریه به آقای اسد بستگی دارد. ما از بشار اسد که مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت کرده، حمایت  می کنیم و تنها در صورتی راضی می شویم که ایشان از صحنه کنار برود که مردم سوریه در انتخابات چنین نظری داشته باشند.

دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با بیان این که بشار اسد برای ما مهم است، گفته بود: غربی‌ها جایگزینی برای اسد ندارند.

وی گفته بود؛ بشار اسد سر جایش باقی می‌ماند و البته مقاومت 4ساله بدون مقاومت مردم ممکن نبود و غربی‌ها جایگزینی برای اسد ندارند.

موضع روسیه هم همچنان در حمایت از بشار اسد تغییری نکرده است. لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه «راشاتودی» تأکید کرد؛ روسیه هرگز اجازه نخواهد داد سوریه به کشوری فروپاشیده تبدیل شود چرا که در این صورت داعش جایگزین دولت «بشار اسد» می‌شود.

وزیر خارجه روسیه گفته است؛ به شدت بر این باوریم که نمی‌توانیم اجازه دهیم تا دولت سوریه به دولتی فروپاشیده مبدل شود چرا که گزینه جایگزین آن خلافت داعش خواهد بود. در صورت رخداد چنین مسئله‌ای، سوریه‌ای که الآن می‌شناسیم باید به دست فراموشی بسپاریم، چرا که با سوریه متفاوتی روبرو خواهیم بود.»

22 شهریور ماه بود که سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد مسکو تلاش‌های صورت گرفته برای تحمیل تصمیم بر مردم سوریه و آینده این کشور از سوی جناح‌های خارجی را غیرقابل قبول می‌داند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه خطرنشان کرد، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه بارها تاکید کرده که تصمیم‌گیری در مورد آینده سوریه باید بر عهده مردم این کشور باشد.

سخنگوی کرملین اعلام کرد که هیچ جایگزینی برای دولت سوریه جهت تضمین امنیت و وحدت کشور و مقابله با داعش نیست.

و اما اکنون برخی تحلیل ها مبتنی بر این است که روسیه اسد را رها کرده است. این تحلیل ها از سوی رسانه ها و تحلیلگران غربی مطرح می شود. شکست غرب در سرنگونی اسد یکی از دلایل تخریب حمایت های ایران و روسیه از دولت و ملت سوریه است.

 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه،  یک روز قبل از نتیجه گیری مذاکرات وین گفته بود؛ روسیه هیچ گونه انعطافی در زمینه ترک قدرت از سوی اسد از خود نشان نخواهد داد.

غرب و کشورهای عربی منطقه باید بپذیرند تنها جایگزین بشار اسد خود اسد است. همه اقدامات و دشمنی های آنها علیه دولت و مردم سوریه تاکنون با شکست روبرو شده، پذیرش شکست از سوی آنها باعث می شود تا تبعات گسترده بحران دامن دیگران را نگیرد. خود آنها هم در معرض تهدید قرار دارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *