برنامه های بلند مدت کشور معطوف به کودکان نیست

13:26 - 12 آبان 1394
کد خبر: ۹۴۴۲۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از کوته نگری در برنامه ریزی های کلان کشور گفت: برنامه ریزی های کلان کشور معطوف به کودکان نیست و بدون توجه به نیاز و تقاضای نسل های آتی انجام می گیرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، علی ربیعی در همایش کاهش فقر، آموزش کودکان و موسسات غیر دولتی – تجربه های آموخته با اشاره به اهمیت آینده نگری در برنامه ریزی گفت: متأسفانه در برنامه ریزی ها کمتر معطوف به آینده تنظیم می شود. در واقع این نوع کوتاه نگری در برنامه ریزی به شکل فرهنگ عمومی در بین ایرانی ها مرسوم شده است و در برنامه ریزی آنچه را که در سطح می بیند و به آن احساس نیاز دارد لحاظ می کند.

وی افزود: این نگرش به فرهنگ عمومی جامعه و دولتها تبدیل شده است به طوری که بیشتر در گذشته زندگی می کنیم و کمتر نگران آینده هستیم و یا اینکه برنامه ای برای آن داریم.

وزیر کار بیان کرد: سیاست گذاری های بلند مدت در کشور هیچ گاه معطوف به کودک انجام نگرفته است و این درساختار برنامه ریزی یک ضعف به شمار می رود. این درحالی است که نسل های آتی جامعه جهانی را در پیش رو دارند که روزانه درحال تغییر است.
وی با اشاره به اهمیت آموزش رسمی و محیط اجتماعی بر تربیت کودکان بیان کرد: در دو دهه اخیر فرآیندهای ارتباطی تأثیر بسزایی بر شکل گیری شخصیت کودکان داشته است و نمی توان از نقش آن به عنوان یک شیوه آموزش غفلت کرد.

عضو هیئت وزیران دولت با اشاره به اهمیت فرصت های اجتماعی در بین کودکان گفت: کودکان جامعه فرصت های اجتماعی برابر ندارند و خانواده ها بنابر دلایلی نمی توانند مهارت و آموزش لازم را به وی برای ورود به جامعه پرتلاطم بدهند. این در حالی است که این کودکان امکان برخورداری از آموزش رسمی را ندارند و محیط ثانویه نیز نقش مثبتی در راستای تربیت آنها ایفا نمی کند به این ترتیب وظیفه دولت در مقابل آنها سنگین تر است.
وی ادامه داد: به طور قطع نیاز به اشتراک گذاری دانش دراین زمینه احساس می شود. باید بدانیم که برای فائق آمدن به مسائل اجتماعی نیاز داریم بیاندیشیم و دانش خود را به اشتراک بگذاریم و درنهایت در خدمت جامعه قرار دهیم.

ربیعی با اشاره به این همایش گفت: نشست امروز فرصت خوبی برای به اشتراک گذاری تجربیات و دانش در حوزه کودکان است که بدانیم کودک ایرانی چگونه زندگی بهتری داشته باشد و اینکه رنج این کودکان را چگونه بکاهیم.

وی افزود: در شرایط فعلی کودکان دختر بیشتر نیازمند حمایت هستند چرا که در جامعه فرآیند قدرت به گونه ای تعبیه شده که کمتر به دختران توجه می شود بنابر این دختران برای ورود در این فرآیند نیاز به حمایت بیشتری دارند.

ربیعی ادامه داد: فعالیت زنان در نهادهای غیر دولتی و سلامت اداری فعالیت زنان در دستگاه های دولتی نشان می دهد در صورت حمایت از این بخش از جامعه می توان به دستاوردهای بهتری دست یافت.

وی در پایان یادآور شد: اگر می خواهیم بر آسیب های اجتماعی که با شکل های جدید در حال افزایش است فائق شویم واز فرزندانمان در برابر این آسیب ها حفاظت کنیم نیاز به درک بیشتر یکدیگر داریم و اینکه نظام ارتباطی را توسعه دهیم.

به گفته وزیر کار رویکرد محله گرایی و اجتماعات محلی بهترین راهکار برای حل معضلات اجتماعی است.

گفتنی است همایش کاهش فقر، آموزش کودکان و موسسات غیر دولتی – تجربه های آموخته در 12 آبان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *