نظر ارشادی شورای نگهبان در اصلاح قانون احزاب مورد توجه قرار گرفته است

11:10 - 10 آبان 1394
کد خبر: ۹۳۵۵۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان-نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مفتح گفت: نظر ارشادی شورای نگهبان درخصوص قانون امر به معروف و نهی از منکر در قانون احزاب مدنظر گرفته شد و تغییراتی اعمال کردیم.
نظر ارشادی شورای نگهبان در اصلاح قانون احزاب مورد توجه قرار گرفته استبه گزارش گروه ، محمدمهدی مفتح در نشست علنی امروز (یکشنبه 9 آبان) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی قانون احزاب در قالب اخطار قانون اساسی گفت: به استناد اصل 67 قانون اساسی نمایندگان سوگند خورده‌اند در جلسه علنی از قانون اساسی دفاع کنند و آن را عملی کنند. بر این اساس در صورتی که شورای نگهبان مصوبه‌ای از مجلس را مخالف قانون یا شرع بداند، باید نسبت به آن اقدام کرد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است که در بند (ب) ماده 13 قانون احزاب، شورای نگهبان مغایرت شرع یا قانون نگرفته است و تنها تذکری نسبت به آن داده است.

به گفته این نماینده مردم،‌ در این بند به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده است که براساس اصلاحیه کمیسیون شوراها این عبارت بدون مغایرت قانون اساسی یا شرع تغییر کرد.

مفتح همچنین گفت: اگر نیاز است در قانون عنوان کنید تا در صورتی که شورای نگهبان در موضوعی ابهام داشت مکانیزمی برای اصلاح آن در نظر بگیریم.

محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، توضیح داد: آنچه حقیر می‌فهمم این است که در مواردی شورای نگهبان نظرش را اعلام می‌کند که نسبت به آن نمایندگان اصلاحاتی را اعمال می‌کنند، اما در این مورد شورای نگهبان ابهامی را عنوان کرد تا نظر مجلس چیست.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: این شورا سوال کرد که آیا در مصوبه مورد نظر قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر که مصوبه اخیر مجلس است، مدنظر است یا خیر؟ از این جهت نمایندگان نظر ارشادی شورای نگهبان را مورد توجه قرار دادند.

وی تاکید کرد:‌ زمانی که کمیسیون شوراها چنین اصلاحیه‌ای را تصویب کرد، نماینده شورای نگهبان حضور داشت و اعلام مخالفتی نکرد و عنوان داشت مجلس مصوبه خود را داشته باشد، بعدا شورای نگهبان اعلام‌نظر خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *