رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ایران در کدام کشورها رایزن دارد؟/ افزایش تعداد رایزنان بازرگانی به 25 تن

15:28 - 09 آبان 1394
کد خبر: ۹۳۳۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان - رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه دردولت دهم، تعداد رایزنان بازرگانی ایران به دلیل کاهش سطح روابط با خارج و تحریم‌های ظالمانه به هفت نفر رسیده بود اظهار داشت: باتوجه به اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم، تعداد رایزنان بازرگانی به 17 تن رسیده است.
به گزارش ، «ولی‌الله افخمی‌راد» روز شنبه در پنجمین گردهمایی سالیانه رایزنان بازرگانی، صنعتی و تجاری ایران که در سالن میلاد برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پس از پایان این اجلاس، چهار رایزن دیگر کشورمان به ماموریت اعزام خواهند شد و با توجه به در جریان بودن امور پنج رایزن دیگر در وزارت امورخارجه، ان شاء‌الله تا آخر آذرماه تعداد رایزنان بازرگانی ایران در خارج از کشور به 25 تن خواهد رسید.

وی افزود: در سالیان گذشته همواره افزایش تعداد رایزنان بازرگانی ایران به 30 تن، یک آرمان و شعار محسوب می‌شد اما خوشبختانه با توجه به مصوبه هیات وزیران مبنی بر صدور مجوز اعزام 30 رایزن بازرگانی، سازمان توسعه تجارت تا امروز موفق به اعزام 17 رایزن شده است که با توجه به سیاست‌ها بزودی شاهد تحقق این شعار خواهیم بود که 30 رایزن در کشورهای هدف خود داشته باشیم.

افخمی‌راد ادامه داد: شرایط ایران در جهان در دولت یازدهم، تغییر اساسی پیدا کرده است و دولت در مذاکرات هسته‌ای موفق بوده است و ما امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، شاهد گسترش روزافزون روابط ایران در تمامی حوزه‌ها به ویژه حوزه تجاری با جهان باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مسلما در افزایش سطح روابط تجاری ایران با جهان، نقش رایزنان بازرگانی، صنعتی، و معدنی بیش از دیگران خود را نشان می‌دهد و ما نیز همچون تجار کشورمان از رایزنان خود انتظار داریم در علمیاتی شدن اهداف مدنظر، نقش پررنگی بازی کنند.

افخمی‌راد اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت در دولت یازدهم به نحوه عملکرد رایزنان بازرگانی توجه ویژه دارد و همواره تلاش کرده است که نقش و جایگاه رایزنان بازرگانی ایران را از یک کارمند در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به متولی گسترش حوزه تجارت ایران در خارج از مرزها ارتقاء دهد.

وی تصریح کرد: برهمین اساس انتظار داریم رایزنان بازرگانی به نحوه مطلوب شرایط ارتباط بیشتر تجار کشورمان با تجار و فعالان اقتصادی کشورهای هدف را فراهم کنند و با توجه به امکاناتی که دولت در حوزه دیپلماتیک و وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش تجاری در اختیار آنان می‌گذارد باعث ارتقاء سطح تجاری ایران با جهان شوند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت:  یکی از شاخص‌های مدنظر در ارزیابی عملکرد تجار بازرگانی ایران، اشراف اطلاعاتی آنان به وضعیت و قوانین اقتصادی ایران و کشور هدف است چرا که این موضوع مشخصه متفاوت بودن رایزنان بازرگانی با کارمندان عادی ایران در خارج از مرزها است.

وی افزود: اگر رایزنان ما نتوانند با ابزار اطلاعاتی خود را مسلح کنند، قطعا در برقراری ارتباط با تجار خارجی و حضور در جمع فعالان اقتصادی کشورهای مدنظرشان به مشکل می‌خورند و نمی‌توانند کارایی لازم را برای سیستم اقتصادی ایران داشته باشند.

افخمی‌راد اظهار داشت: از تمامی رایزنان کشورمان انتظار دارم راه‌های گسترش صادرات غیرنفتی ایران در خارج از کشور را پیدا کنند و روابط عمومی بالایی داشته باشند و با توجه به تسلط به زبان کشور هدف و زبان انگلیسی، شرایط را برای حضور مستمر خود در گردهمایی‌های  اقتصادی در خارج از کشور فراهم کنند.

وی با بیان اینکه رایزنان بازرگانی باید به اهدافی که قانونگذار برای آنان تبیین می‌کند، دست پیدا کنند، اظهار داشت: یکی از شاخص‌های ارزیابی رایزنان میزان حجم تجارت ایران به کشورهای هدف خواهد بود؛ به رایزنان توصیه می‌کنم که در صورت پایین بودن حجم تجارت ایران با کشور محل ماموریتشان، به دنبال راه‌های پیدا کردن موانع و مشکلات بروند و راهکارهای برداشتن موانع را پیدا و به تهران گزارش دهند.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت، به صورت مداوم و مستمر عملکرد رایزنان بازرگانی را رصد می‌کند و قطعا با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها، کار رایزانان بازرگانی دوچندان ‌می‌شود و رایزنان بازرگانی باید جایگاه خود را در توسعه اقتصادی ایران نشان هند.

در ادامه این نشست، تعدادی از رایزنان بازرگانی ایران در خارج از مرزها به بیان نظرها، دیدگاه‌ها، موانع، مشکلات و فرصت‌های پیش‌روی تجار ایران در خارج از مرزها پرداختند.

در حال حاضر 17 رایزن بازرگانی در کشورهای آذربایجان، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، هند، آفریقای جنوبی، کنیا، ارمنستان، عمان، چین، شانگ های، لبنان، ونزوئلا، تونس و ویتنام مستقر هستند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *