رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتخاب «کاراکتر ملی پیشگیری» از میان 100 اثر ارسالی + فیلم

15:04 - 09 آبان 1394
کد خبر: ۹۳۲۹۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان -معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه؛ با هدف استفاده از محصولات رسانه‌ای و آموزشی پيشگيری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، هنرمندان و طراحان علاقمند را به طراحی شخصیت پیشگیری دعوت کرده است و 15 آبان ماه آخرین مهلت ارسال آثار است.

طراحی کاراکتر ملی پیشگیری با هدف اثربخشی برنامه‌های پیشگیرانه/ ارسال 100 اثر از هنرمندان برجسته کشوربه گزارش اسفند ماه سال گذشته بود که «محمدباقر الفت» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از آغاز فراخوان طراحی کاراکتر ملی پیشگیری از وقوع جرم با هدف افزایش اثربخشی برنامه‌های پیشگیرانه خبر داد.

فراخوان طراحی شخصیت (کاراکتر) ملی پیشگیری + فیلم


وی در گفت‌وگو با میزان در این خصوص اظهار کرد: یکی از راهبردهای اساسی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم ارتقای آگاهی‌های عمومی پیشگیرانه است، در این راستا برای انجام برنامه‌های آموزشی به گروه‌های هدف و در نهایت ارتقای آگاهی‌های آن‌ها در زمینه پیشگیری وجود یک کاراکتر و یا شخصیت طراحی شده که اطلاع‌رسانی‌ها، تولید برنامه‌های تلویزیونی، تیزرها، انمیشن‌ها و غیره بر اساس آن صورت گیرد لازم است تا با وجود این کاراکتر مشخص و با هربار مشاهده آن، تداعی مفاهیم پیشگیرانه ممکن شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: در برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفته شاخص‌های این کاراکتر ملی در حوزه پیشگیری با کمک دانشکده انیمیشن دانشگاه صدا و سیما و کارگروهی متشکل از صاحب‌نظران شاخص‌های آن استخراج شده است.

الفت ادامه داد: طراحی این کاراکتر به همت معاونت پیشگیری از وقوع جرم و همزمان با برگزاری جشنواره انمیشین توسط صاحب نظران صورت خواهد گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه پوستر فراخوان به تمامی دانشکده‌ها و مراکز مرتبط ارسال خواهد شد، تصریح کرد: متخصصان و علاقمندان می‌توانند بر اساس شاخص‌های تعیین شده توسط صاحبنظران، طرح‌های پیشنهادی خود را به این معاونت ارسال کنند، از طرح‌های واصله سه اثر برگزیده انتخاب و ضمن اینکه جوایز نفیسی به آنان اهدا می‌شود از این سه طرح برای طراحی کاراکتر و شخصیت نهایی پیشگیری در حوزه ارتقای آگاهی‌های عمومی استفاده خواهد شد.

الفت خاطرنشان کرد: از این کاراکتر پس از طراحی در تمام برنامه‌های ارتقای آگاهی‌های عمومی استفاده می‌شود تا اثر بخشی برنامه‌های پیشگیری را افزایش دهد.

شاخصه‌های شخصیت (کاراکتر) ملی پیشگیری

جنسیت: حداقل يك مرد و يك زن (قابلیت تبدیل شدن به یک خانواده و همراهی فرزندان پسر و دختر در صورت نیاز)

قومیت: آزاد - بدون لهجه (بهره مندی از ویژگی های ظاهریِ قومیت های ایرانی با توانایی کمک به اصالت شخصیت)

ملیت: ایرانی (طراح شخصیت تحت تاثیر و وام دار سبک های طراحی های غیر ایرانی نباشد.)

بازه سنی: شخصیت، با توجه به اقتضائات کودک، نوجوان، جوان، میانسال و کهنسال ارائه شود.  25 تا 35 سال (معدل سنی ضمن پاسداری از رفتارهای پخته و منطقی اجازه فعالیت های فیزیکی مناسبی را به شخصیت برآمده از دل قصه ها خواهد داد.)

فیزیک بدنی: قد متناسب 180-175 برای مرد، 165-160 برای زنان (قد مطلوب و متوسطی که برای شخصیت ایرانی مورد پذیرش است. در مورد سایر سنین، تناسب شاخص های فیزیکی بر مبنای سن و جنس و شاخص های دیگر در نظر گرفته شود. )

کاربرد: قابلیت تولید اثر با تکنیک های پویانمایی سه بعدی، دوبعدی، کات اوت و عروسکی و... (طراح با توجه به گرایش و پیشینه کار خود، در طراحی با هریک از روش ها آزاد است)

پوشش: آزاد – ايراني (چنانچه شخصیت ها با پوشش خود بتوانند ضمن بهره مندی از عناصر بومی و دوری از پوشاک نامناسب، یک الگوی پوشاک معرفی کنند هدف ثانویه است که در این فراخوان دنبال می شود.)

موقعيت مكاني: تهران (از آنجایی که پایتخت همه بخش های کشور را نمایندگی می کند و از سوء تفاهم های احتمالی پنهان در دیگر مناطق جغرافیایی جلوگیری می کند.)

نقش: هشداردهندة حمایتگر در مواقع لازم (این نقش کمک می کند قصه ها محدود به شخصیت ها نبوده و قابلیت ورود به دیگر قصه ها را هم داشته باشند.)

نام: پيشنهاد شود (پیشنهاد نام بعنوان ثبت یک برند یکی دیگر از اهدافی است که فراخوان دنبال می‌کند.) سبك: فانتزی (نه کاملاً رئال و نه کاملاً کاریکاتوری باشند، زیرا محورهای موضوعی نه کاملاً جدی هستند و نه کاملاً  طنز)

خصوصيات: شجاع، بدون خشونت، حامی، دانا، قانون مدار، آموزش پذیر، آموزش دهنده، قاطع، بخشنده، امانتدار، دوست داشتني، با ايمان، خانواده دوست و مسئولیت پذیر (این خصوصیات کاملاً متناظر بر محور های موضوعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه می باشد.)

پوستر فراخوان


شیوه و مهلت ارسال آثار:

۱. محدودیتی در تعداد شخصیتهای ارسالی وجود ندارد.

۲. مالکیت شخصیت یا شخصیت های  ارائه شده باید متعلق به طراح باشد.

3. هر شخصیت باید در زمینه ساده طراحی و چنانچه طراح لازم بداند، می تواند پیوست توضیحات ابزارشناسی و نرم افزاری داشته باشد.

۴. هر شخصیت و نماهای مختلف آن در قالب یک فایل (ترجیحاً با فرمت Jpeg) و با حجم حداکثر یک مگابایت به نشانی رایانامه social@scpd.ir ارسال شود. مهلت ارسال آثار تا 1394/08/15تمدید شد. پیشینه هنری طراح و اطلاعات تماس، در قالب فایل word ضمیمه، تکمیل گردد.

5. در صورت درخواست پیشنهاد دهنده طرح، گواهی کتبی دریافت و ثبت هر شخصیت، صادر خواهد شد.

6. با توجه به اینکه خلاقیت هنرمندان در خلق شخصیت ملی پیشگیری برای معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ارزش بالایی دارد، چنانچه  هنرمند، طرحی را ارائه دهد که بتواند معیارهای کلی معاونت اجتماعی را مدنظر قرار دهد، طرح مذکور مورد ارزیابی و داوری قرار خواهد گرفت.

7. در صورتی که اثر، در فهرست آثار منتخب نهایی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قرار گیرد، از تولید کننده اثر برتر با اهدای 5 سکه، دومین اثر برتر 4 سکه و سومین اثر برتر 2 سکه بهار آزادی تقدیر به عمل خواهد آمد.


ارسال 100 اثر از هنرمندان برجسته کشور


«مهدی جعفری» دبیر شورای اطلاع‌رسانی، ارتقای آگاهی‌های عمومی و افکار سنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه  در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی میزان در خصوص آخرین وضعیت آثار رسیده اظهار کرد: زمان دریافت آثار ابتدا تا پایان اردیبهشت ماه بود که به درخواست تعدادی از گرافیست‌ها و طراحان این فراخوان تا آبان ماه تمدید شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر صد اثر  از هنرمندان به ما رسیده است و طراحان برجسته کشوری هم در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی، ارتقای آگاهی‌های عمومی و افکار سنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه پس از پایان زمان دریافت آثار طرح‌های رسیده داوری و در 15 آبان ماه طرح برتر معرفی می‌شود، گفت: داوری آثار توسط اساتید برتر این حوزه انجام می‌شود.








ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *