مهم‌ترین راهبرد دولت بررسی کمیت و کیفیت میزان مداخله در عرصه کتاب است

16:35 - 07 آبان 1394
کد خبر: ۹۲۵۴۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان - مشاور رئیس‌ جمهور با اشاره به اینکه مسئولان حوزه کتاب باید برای ارتقای حمایت‌های مادی و معنوی از ناشران با رویکرد بلندمدت برنامه‌ریزی کنند، گفت: مهم‌ترین راهبرد دولت یازدهم، بررسی کمیت و کیفیت میزان مداخله دولت در عرصه کتاب است.

به ، سید رضا صالحی‌امیری شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد در سالن اجتماعات نمایشگاه بین‌المللی مشهد اظهار کرد: ایرانیان با کتاب آشنایی و انس دیرینه‌ای دارند، بنابراین کتاب سفیر فرهنگ و تمدن ایرانیان محسوب می‌شود.

وی اهالی کتاب را اصحاب فرهنگ ایران اسلامی دانست و تصریح کرد: این گروه فرهنگی در عرصه توسعه و تکامل فرهنگی جامعه ایران نقش بی‌بدیلی را عهده دار هستند در حالی که شاهد این هستیم که عالی‌ترین جشن کتاب ایران، به منزلت و شان کتاب، نویسندگان و ناشران کشور نیست چراکه تجلیل از ناشران و نویسندگان باید بسیار فراتر از یک روز یا یک هفته باشد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیرامون دغدغه‌ها و چالش‌های حوزه کتاب و قلم افزود: فعالیت برخی از نویسندگان با هدف تامین اقتصاد خود و خانواده در شغل‌هایی متفاوت نسبت به توانمندی‌های آنها، عدم گذراندن زندگی از طریق نوشتن کتاب و نبود جایگاه مناسب کتاب در کشور از جمله چالش‌های اصلی این بخش محسوب می‌شود.

صالحی‌امیری با اشاره به اینکه مسئولان حوزه کتاب از طریق آسیب‌شناسی این چالش‌ها برای ارتقای حمایت‌های مادی و معنوی از ناشران و مولفان با رویکرد بلندمدت و استراتژیک باید برنامه‌ریزی کنند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راهبرد دولت یازدهم، بررسی کمیت و کیفیت میزان مداخله دولت در عرصه کتاب است.

مشاور رئیس‌جمهور بیان کرد: یکی دیگر از راهبردهای این بخش را می‌توان فراهم شدن امنیت شغلی ناشران و نویسندگان کتاب عنوان کرد به طوری که امنیت شرط اصلی برای موفقیت در این عرصه محسوب می‌شود و در این راستا شغل دانسته شدن نویسندگی و بهره‌مندی از مزایای صنفی شامل مشمولیت بیمه درمان، بازنشستگی و افزایش درآمدهای نویسندگان از کتاب از جمله مواردی است که می‌تواند امنیت شغلی این قشر را فراهم سازد.

وی همچنین با ابراز خرسندی از رویکرد مطلوب دولت تدبیر و امید مبنی بر تولی‌‌گری در عرصه کتاب گفت: این رویکرد در سه مفهوم کلیدی سیاست‌‌گذاری، حمایت و نظارت خلاصه می‌‌شود.

مشاور رئیس‌ جمهور اظهار کرد: امنیت روانی نویسندگان باید تضمین شود البته تامین پایدار نیازهای اساسی در صنعت کتاب به‌ویژه کاغذ و استفاده از فناوری‌‌های روز در راستای توسعه بسترهای نشر کتاب‌‌های دیجیتال نیز از دیگر دغدغه‌های اصلی دولت یازدهم محسوب می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *