رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مردم باید از جزئیات پروژه‌ها برای جلوگیری از فساد آگاه شوند/ راه‌اندازی سامانه‌ای برای ارتباط با وزارت راه

12:10 - 06 آبان 1394
کد خبر: ۹۲۲۸۵
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان - وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ارائه اطلاعات پروژه ها به شهروندان برای اجتناب از فساد در دستگاه های دولتی باید در دستور کار باشد.
مردم باید از رقم پروژه‌ها برای جلوگیری از فساد آگاه شوند/ راه‌اندازی سامانه‌ای برای ارتباط با وزارت راهبه گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، عباس آخوندی صبح امروز(چهارشنبه) در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی و صنایع وابسته که در مصلی تهران برگزار شد، با بیان اینکه شهروندمداری با ارائه اطلاعات شفاف و صحیح از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان های تابعه مدنظر ماست، اظهار کرد: مبنای حاکمیت شهروندان است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شهروند محوری در ارائه خدمات شهری، فساد در مدیریت را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه اهداف انضباط شهری با اطلاع رسانی به شهروندان محقق می شود، اضافه کرد: ارائه اطلاعات پروژه ها به شهروندان برای اجتناب از فساد در دستگاه های دولتی باید در دستور کار باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شفاف سازی باعث افزایش بهره وری می شود، گفت: شهروندمداری با ارائه اطلاعات شفاف و صحیح مدنظر ماست.

وی با اشاره به رأی اعتماد مجدد نمایندگان مجلس گفت: این رأی اعتماد متعلق به تمام همکاران من در اقصی نقاط ایران است.

آخوندی افزود: در حوزه های مختلف اعم از اجتماعی و اقتصادی بارها و بارها درباره کارایی و بهره وری دولت بحث شده است اما تا کنون اقدامی در اینکار صورت نگرفته است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی درصدد است با در دسترس قرار دادن اطلاعات پروژه در اختیار شهروندان کار پرمخاطره ای را انجام دهد و از آن به عنوان سرمایه در افزایش کارآیی استفاده کند.

وی ادامه داد: مردم باید بینند و بدانند چه اتفاقی می افتد و قطعاَ بحث شفاف سازی اطلاعات در خصوص پروژه ها مسئله بنیادینی است که باید به آن توجه شود.

عضو کابینه دولت یازدهم مطرح کرد: شهروند، شهروندمداری و آزادی دسترسی آنها به اطلاعات اهدافی است که در قانون اساسی هم به آن پرداخته شده است.

وی افزود: افزایش کارآیی و بهره وری در مدیریت مستلزم تغییر نگرش به سیستم مدیریت است به طوری که یک بار دیگر سیستم مدیریت را از نگاه شهروندان بازنگری کنیم.

وی ادامه داد: البته پیش از این نگاه مدیریتی بر این سیستم وجود داشت که برای برقراری نظم و انضباط الزامی بود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: باید بخش خصوصی و دولتی به دنبال حداکثرسازی رفاه و رضایتمندی شهروندان در اجرای پروژه ها باشند.

وی افزود: اینکه مردم بدانند پروژه ها تا چه حد پیش رفته قاعدتاَ در افزایش کارآیی و بهره وری تأثیرگذار خواهد بود.

آخوندی ادامه داد: پروژه های تحت نظارت شهروندان می تواند شامل خدمات کوچکی مثل فروش بلیط یا حتی پروژه های کلانی مانند احداث ریل، احداث راه و یا یک مجموعه ساختمانی باشد.

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: بررسی پروژه ها از نگاه شهروندان به مثابه مهندسی معکوسی است که به ما نشان می دهد ایراد و مشکلات کار کجاست.

وی افزود: دسترسی شهروندان باید به گونه ای باشد که شهروندان بتوانند در تمام امور روزمره خود و برای فعالیت هایی مثل راه اندازی کسب و کار یا مسافرت از این اطلاعات بهره مند شوند.

عضو کابینه دولت از راه اندازی سامانه «شهرراه» خبر داد و گفت: سامانه «شهراه» سیستم مدیریت ارتباطی شهروندان و وزارت راه و شهرسازی است که در آن اطلاعات 569 پروژه و خدمات شهری ارائه می شود تا از طریق آن ضمن ایجاد رابطه دو طرفه بین وزارت راه و شهرسازی و شهروندان امر مشکل یابی پروژه ها محقق شود.

وی اشاره کرد: علاوه بر اهداف دسترسی آزاد به اطلاعات و راه اندازی سامانه شهرراه اجازه ورود به شهروندان برای آشنایی با پروژه ها از دیگر اهدافی است که در این نمایشگاه دنبال می شود.

آخوندی ادامه داد: برای اجرای این برنامه ها زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری لازم طراحی شده و به مدیران آموزش داده می شود همچنین شهروندان برای ارتباط بیشتر کد پیگیری و رهگیری خواهند داشت.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تاکنون 37 خدمت در سامانه شهرراه وارد شده و در آینده ای نزدیک بیش از 530 خدمات به این سیستم اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: همانطور که در اقتصاد مقاومتی مطرح شده بهره وری یک اصلی است که باید محقق شود. راه اندازی چنین سیستمی باعث می شود شهروندان کنشگر و مطالبه گر باشند.

عضو کابینه دولت مطرح کرد: مبارزه با فساد از دیگر اهدافی است که با راه اندازی این سیستم محقق می شود چرا که اطلاعات بسیار زیادی که در اختیار دستگاه های دولتی قرار دارد در دسترس مردم قرار می گیرد که با شفاف سازی این اطلاعات فساد کمتر می شود.

آخوندی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی درصدد است اطلاعات طرح جامع شهری، طرح تفصیلی، ماده کمیسیون پنج در سامانه مذکور قرار بگیرد تا از هر گونه زد و بند و فساد جلوگیری شود.

وی افزود: تمام اطلاعات فرصتهای سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی نیز دراین سامانه قرار می گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان اشاره کرد: انتظار می رود اجرای پروژه ها بر مبنای کارآیی از نظر شهروندان باعث افزایش امید مردم و حفظ خدمات رسانی در مدیران دولتی شود.

گفتنی است، پنجمین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی و صنایع وابسته از تاریخ 6 تا 9 آبان در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *