جزئیات ویژگی‌های قراردادهای جدید نفتی

4:00 - 01 آبان 1394
کد خبر: ۹۰۵۲۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان - رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی وزارت نفت گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای قراردادهای جدید نفتی (IPC)، تضمین امنیت ملی و توانمندتر کردن شرکتهای داخلی است.
به گزارش ، سید مهدی حسینی اظهار کرد: مهمترین بند قراردادهای نفتی ، اجبار و الزام شرکتهای خارجی خواهان فعالیت درصنعت نفت وگاز ایران به مشارکت با شرکتهای ایرانی است و قرار نیست از این پس قراردادها را فقط باشرکتهای خارجی منعقد کنیم.

وی افزود: شرکتهای خارجی مکلف هستند از بین شرکتهای توانمند داخلی که تعداد آنها هم کم نیست برای خود شریک پروژه بگیرند و آنها باید بدانند وارد بازار کشوری می شوند که از نظر دانش فنی، توان اقتصادی و نیروی انسانی با بسیاری از کشورهای دیگر تفاوت دارد.

مشاوروزیرنفت تاکید کرد: نگاه و هدف ما این است که شرکت های داخلی ما در مدت کوتاهی و حدود 5 تا 10 سال به سطحی از توان برسند که خود راسا قادر به فعالیت در سطح بین المللی باشند.

وی ایجاد جذابیت را یکی دیگر از ویژگیهای مدل جدید قراردادهای نفتی دانست و افزود: معیار ما برای ایجاد جذابیت اقتصادی ، رقابت است و باید به مدلی می رسیدیم که در رقابتهای موجود منطقه ای برنده باشیم که لازمه آن پایش مرتب رقبا و بازار بود.

وی افزود: معنای جذابیت این نیست که حتما باید قیمت ما پایین تر باشد چراکه کشور ما به لحاظ جغرافیایی و ژئو پلتیکی، ثبات سیاسی و امنیت و قرار داشتن در مرکز انرژی جهان و اتصال به دو قاره اروپا و آسیا دارای مزیتهای زیادی است تا جایی که حتی اگر بازار خود را گرانتر هم بفروشیم مورد استقبال واقع خواهد شد.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران با اشاره به اینکه صنعت نفت، صنعتی با ریسک و خطر پذیری بالاست گفت: وقتی شرکتی حاضر به خطر پذیری می شود باید منافع آن هم متعادل و بالانس باشد که این موضوع هم در قراردادهای نفتی جدید گنجانده شده چراکه ما خواهان آن نیستیم که شرکتهای خارجی تنها تمایل به کار در نقاط کم خطر و خوب داشته باشند بنابراین برای اینکه شرکتها در همه جا از جمله نفت و گاز و همین طور خشکی و دریا فعالیت کنند باید فکری به حال ریسک این شرکتها هم می شد.

وی افزود: در این قراردادها، برای کار در میادین مشترک نفت و گاز با دیگر کشورها، مشوق هایی هم در نظر گرفته شده است و حتی مشوق هایی برای حفاری در آبهای عمیق بیش از هزار متر هم در نظر گرفته شده تا این شرکتها تمایل بیشتری به کار در این بخش داشته باشند.

حسینی همچنین اضافه کرد: تا جاییکه با شرکتهای مختلف خارجی رایزنی داشته ایم این چارچوب برای آنها هم جذاب و قابل قبول است.

وی افزود: البته قرار نیست یک مدل قرارداد نفتی همه مشکلات صنعت نفت را حل و فصل کند اما از نظر ما این قرارداد خوبی است که ضمن حفظ حاکمیت ملی و قوانین موجود کشور، صنعت نفت و همه صنایعی که در خدمت آن قرار می گیرند و منافع دو طرف قرارداد را تضمین می کند.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی افزود: این قرارداد با مطالعه همه شرایط موجود در بازار نفت و از جمله تحولات ساختاری شرکتهای نفتی و رقبای منطقه ای ما نظیر کردستان عراق، قزاقستان و عراق که هم اکنون مشغول توسعه میادین نفت و گاز خود هستند و با ملاحظه همه واقعیتها تدوین شده است.حسینی همچنین گفت: مدل جدید قراردادهای نفتی ایران در همایش تهران که 7 و 8 آذر برگزار خواهد شد رونمایی می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *