الحاق ایران به WTO باید در راس امور باشد

9:18 - 28 مهر 1394
کد خبر: ۸۹۵۸۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان – رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه الحاق به WTO باید در راس امور باشد، تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی و الحاق به WTO باید با جدیت بیشتری دنبال شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، ولی الله افخمی راد صبح امروز (سه شنبه) در همایش روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه عربستان به رتبه 8 جذب سرمایه گذاری در جهان رسیده است، اضافه کرد: با 161 عضو که امسال به 163 می رسد 98 درصد تجارت جهان را تحت ضوابط خود درآورده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر سیاست الحاق به WTO در دستور کار نباشد با مشکلات زیادی در حوزه صادرات روبرو خواهیم بود. باتوجه به اینکه عضویت افغانستان در چند سال آینده نهایی خواهد شد. عراق، ازبکستان و کشورهای همسایه در مراحل میانی الحاق به WTO هستند اما ما هنوز مذاکرات را شروع نکرده ایم

افخمی راد ادامه داد: 427 شرکت متقاضی حضور در مراسم صادرات کننده برتر هستند که در نهایت 45 صادرکننده به مرحله نهایی راه پیدا می کنند.

تنها راه توسعه تعامل با جهان است
وی تصریح کرد: در حقیقت تنها مسیر توسعه برون گرایی و دوری از درون گرایی است و مشکلات با مسکن های مقطعی قابل رفع نیست.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: این مشکلات بدون تعامل سازنده با اقتصاد جهان قابل حل نخواهد بود، سال گذشته در همین روز فرجام مذاکرات هسته ای در هاله ای از بهام قرار داشت، به فکر استفاده حداکثری از فضای پساتحریم بودیم.

وی گفت: میزان کالای واسطه ای کاهش داشته است و ارزش افزوده کالاها کم شده است میزان ارزشی صادرات به دلیل رکود کاهش نشان می دهد اما در صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا رشد داشته ایم.

وی ادامه داد: هیچ کشوری را سراغ نداریم که از عضویت در WTO پشیمان شده باشد و مهم ترین دستاورد ما از الحاق، شفاف سازی و قانونمند سازی تجارت و هماهنگی با اقتصاد جهان است  و نتیجه آن کمک به جذب سرمایه گذاری بیشتر خواهد بود

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: کشور ما بیشترین نیروی تحصیل کرده را دارد اما از نرم های جهانی در توسعه فاصله بسیار زیادی داریم.

سهم پایین ایران در صادرات کالاها با فناوری بالا

افخمی راد تصریح کرد: سهم ایران در صادرات کالا با فناوری بالا بسیار کم است و فاصله بسیار زیادی با نرم های جهانی داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ضرورت اصلاحات گسترده در قوانین تجارت در جهت تسهیل تجارت و ایجاد شفافیت در آمارها و ایجاد ثبات در فضای کسب و کار و اصلاح ساختار تعرفه ای کشور در جهت مبارزه با قاچاق، برداشتن تدریجی محدودیت برای سرمایه گذاری و حذف قوانین و مقررات بازدارنده و توسعه تجارت منطقه ای باید هموار شود.

وی افزود: کمک به بنگاه های کوچک و متوسط، برندسازی و اعطای تسهیلات از جمله اقداماتی است که در دستور کار است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *